Samsung kan använda grafen i batterier för telefoner under 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Statistiken som finns har problemet att det finns en väldigt liten andel elbilar i förhållande till bensinbilar. Ännu svårare blir det om man ska bedöma hur allvarliga de inträffade bilbränderna är.
Bensin har kanske 100gr så hög energidensitet mot batterier, så jag vet inte hur du tänker dig att elmotorn ska kompensera för det. Sen har motorerna i vanliga bilar runt 40% (något högre för diesel) energieffektivitet. I extremare racingbilar kan den ligga på över 50%.

I högsta laget ligger verkningsgraden cirka 40% FÖR diesel, bensin är lägre. Absolut inte mer än så. Börjar man titta på hela cykeln så går det brant utför för flytande bränslen, medans el hamnar på ca 80% totalt, men just det är inte relevant för säkerheten.

Jag vet att den kompenserar eftersom jag själv kör elbil. 50 mils räckvidd emot kanske 70 för en genomsnittlig avgasbil? Det anser jag som kompenserat. Egentligen är 50 mil alldeles för mycket räckvidd att vakna med varje morgon, men men... Likväl som jag inte behöver att min telefons batteri räckver en vecka, så behöver jag räckvidd så att det räcker till Trondheim i ett svep, men nu är det så långt vi kommit där.

Ja, jag har räckviddsångest. Alldeles för mycket räckvidd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

https://www.sciencemag.org/news/2019/08/microscopic-ring-carb...

Här har de lyckats kombinera en tidigare bara teoretisk ring av 18 kol-atomer. Många trodde att den skulle bestå av jämna par men den skiftar mellan ett och tre vilket gör den teoretisk möjlig som transistor i molekylstorlek. Nackdelen just nu är att de måste skapa varje molekyl för sig. Kommer bli mycket intressant att följa utvecklingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

I högsta laget ligger verkningsgraden cirka 40% FÖR diesel, bensin är lägre. Absolut inte mer än så. Börjar man titta på hela cykeln så går det brant utför för flytande bränslen, medans el hamnar på ca 80% totalt, men just det är inte relevant för säkerheten.

Jag vet att den kompenserar eftersom jag själv kör elbil. 50 mils räckvidd emot kanske 70 för en genomsnittlig avgasbil? Det anser jag som kompenserat. Egentligen är 50 mil alldeles för mycket räckvidd att vakna med varje morgon, men men... Likväl som jag inte behöver att min telefons batteri räckver en vecka, så behöver jag räckvidd så att det räcker till Trondheim i ett svep, men nu är det så långt vi kommit där.

Ja, jag har räckviddsångest. Alldeles för mycket räckvidd.

Skickades från m.sweclockers.com

Toyota hade nån motor 2014 med 38% verkningsgrad. Förra året började de snacka om en ny motor med 40% verkningsgrad, och 41% om den kördes i hybridläge. Deras 1GD-FTV diesel från 2015 har en verkningsgrad på 44%. Mazdas Skyactive G närmar sig 40% och deras nya Skyactive X sägs ha 30% bättre bränsleförbrukning (inte samma sak som verkningsgrad, men verkningsgraden lär vara hög). Andra tillverkare ligger inte heller på latsidan.

20 mil kortare räckvidd där elbilen tar mycket längre tid att "tanka" och det är svårare att hitta stationer att tanka dem på. Lägg därtill att du kan kapa kanske 10 mil på räckvidden om den är minusgrader och är du tung på foten laddas batteriet ur mycket snabbare. Utöver det är elbilen betydligt tyngre i förhållande till effekt.

Jag har svårt att se hur elmotorn kompenserar för något. Enda anledningen att det finns elbilar på marknaden är politiska beslut, inte att biltillverkarnas ingengörer kom fram till att det är den bästa lösningen för att få en bil att röra på sig.