Köpråd: ny android i mindre storlek

Permalänk

Köpråd: ny android i mindre storlek

Jag har idag en Samsung A3 2017 som börjar sjunga på sista versen, och jag tänkte att det är dags att uppgradera. De viktigaste kriterierna för mig är att den är liten (just nu 4.7 tum), batteritid och att den har någorlunda okej prestanda. En bra kamera är ett plus, men inte essentiellt, likaså för antingen gediget internminne eller plats för microSD. Jag använder den mest för musik/podcasts via bluetooth, sociala medier, 9GAG, Runkeeper, meddellanden och Pokemon GO. Pris ska helst vara ungefär 5000 kr som mest.

Jag har tittat runt lite på mindre modeller, och har väl insett att få en schysst telefon i samma storlek som jag har idag kanske är omöjligt; det verkar som att det inte finns något okej under 5 tum. Jag har tittat löst på Sony Xperia XZ2 Compact, Google Pixel 2 och Samsung Galaxy S10e, men är också nyfiken på om det finns andra som kan vara intressanta. Någon som har lite tips?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy A40 kanske kan vara ett alternativ? ( har förvisso 5,9" skärm )
men en rätt smidig mobil, kostar runt 2500 - 3000 på lite mer kända ställen
inte direkt high-end prestanda, men PO-Go funkar att spela och den har USB-C.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Okej, ska kolla in den! Har också hittat Huawei P10 nu med... Vilken skulle passa bäst av de modeller som nämnts, givet mina kriterier?

Permalänk
Medlem

Jag är av åsikten att det enda med Android man vill använda är Pixel
Största fördelen är snabba uppdateringar, rent UI och inte en massa junk till mjukvara som andra tillverkare.
Har haft Nexus tidigare och nu en Pixel, otroligt nöjd.
Nackdelen för dig är minneskort (köp en med 128GB, kanske räcker?) men förutom det klarar den allt du nämner.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har själv en XZ2 Compact, helt ok telefon men jag gillar inte precisionen i skärmen. Ibland fryser den / slutar reagera och det verkar vara fler som har samma problem om man söker runt på nätet. Jag hade idag valt en Pixel 3a istället, den går att få för ~370 euro på Amazon.

https://www.amazon.de/Google-Pixel-Smartphone-Android-Clearly...

Permalänk

Okej, jag har kollat lite mer nu, särskilt på Pixels och Galaxys. Pixel 3a skulle funka med 64 GB, då jag idag klarar mig rätt okej på 16 + 32 (intern + kort). Dock verkar ju priset ligga precis under Galaxy S10e, som ändå verkar vara en generellt sätt bättre telefon. Eller? Galaxy A40 är ju halva priset på endera, verkar ha ungefär liknande specs som Pixel 3a, och är dessutom lite mindre (144mm jämfört med 151mm). Om man jämför de tre, vad tycker ni då?

Av allt jag kan döma så är det i stort sett helt omöjligt att hitta något som är mindre än ~145mm ändå, och mer användning av samma total storlek för en ökad skärmstorlek känns ju som något positivt, även om jag sagt att jag vill ha en mindre skärm.

I övrigt, men relaterat: jag är ju van vid att ha en fysisk knapp längst ner på telefonen (som A3:n har), men detta verkar inte vara något som finns på nyare telefoner alls längre. Hur funkar det att inte ha en knapp? Är det något man bara måste vänja sig vid, eller?

Permalänk
Medlem

XZ1 Compact. Äldre än XZ2 compact men har hörlursutag.

Permalänk
Medlem

Jag fick krypa till korset och köpte en begagnad iPhone SE. Tror att det är den enda uppdateringsbara mobilen som är tillräckligt liten för att passa i min träningsjacka.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]