Fördelar med HD-vagga vs andra externa lösningar?

Permalänk
Medlem

Fördelar med HD-vagga vs andra externa lösningar?

Funderar på ny HD (skiv-disk) i externt kabinett. Söker nackdelar med det, och kom på att kylningen kan bli något sämre i ett externt kabinett, men kylningen skulle bli mindre problem om man körde HD-vagga.

Jag skulle vilja inhämta folks åsikter om att använda HD-vagga via USB3, framför externt kabinett via USB3?

Det är klart det ser mindre glammigt ut, och den fysiska hårddisken kanske kan ses som minde skyddad, men kylningen borde bli aningen bättre med vagga.

Åsikter om fördelar/nackdelar önskas
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

fördelar/nackdelar på vad? hd-vagga vs vad?

värme är inge problem oavsett vad du gör typ..
varför inte ssd? varför inte nas?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen förutom dåligt skydd för hd´n i sig, är om man har diskar som man redan använt tex liggandes (vanligt i vanliga chassin) heller ståendes på ena långsidan (vanligt i servrar/nas).
det handlar då om att hårddiskar fungerar bäst om dom allitd används i ett läge, tex om du skriver med den liggandes och sen ställer den på sidan/högkant (högkant får du ju i en vagga) så kan den få större problem att läsa det som skrevs när den låg ned.
Men skriver/läser du alltid på högkant så är det ingen fara.

Det finns diskussioner runt om på nätet om det sliter på en hd att ah den i ett visst läge, har dock inte läst om det på många år men vad jag minns så var dom som tyckte/trodde/visste att en hd tar skada i ett läge i stort sett överrens om att den ska användas liggandes.
Men dom flesta tyckte/trodde/visste att det spelar ingen roll så länge den alltid används i samma läge vid skriv/läs.
Fanns även ett litet antal som tyckte/trodde/visste att liggandes och på långsidan med kretskortet åt ett håll (som används i dom flesta hd kabinetts men glömt åt vilket håll det var) funkade lika bra, men absolut inte åt det andra hållet då höll dom betydligt kortare tid.

I vilket fall som helst så har jag med en flera år gammal hd fått läs problem i en vagga men efter lite byggnation av bok/annat skräp så den hd´n kunde ligga ner funkade den bra att läsa ifrån och var även märkabrt snabbare (troligen fick håla på mycket mindre med error corrections).
Men överlag troligen ett väldigt litet/udda problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Den största nackdelen förutom dåligt skydd för hd´n i sig, är om man har diskar som man redan använt tex liggandes (vanligt i vanliga chassin) heller ståendes på ena långsidan (vanligt i servrar/nas).
det handlar då om att hårddiskar fungerar bäst om dom allitd används i ett läge, tex om du skriver med den liggandes och sen ställer den på sidan/högkant (högkant får du ju i en vagga) så kan den få större problem att läsa det som skrevs när den låg ned.
Men skriver/läser du alltid på högkant så är det ingen fara.

Det finns diskussioner runt om på nätet om det sliter på en hd att ah den i ett visst läge, har dock inte läst om det på många år men vad jag minns så var dom som tyckte/trodde/visste att en hd tar skada i ett läge i stort sett överrens om att den ska användas liggandes.
Men dom flesta tyckte/trodde/visste att det spelar ingen roll så länge den alltid används i samma läge vid skriv/läs.
Fanns även ett litet antal som tyckte/trodde/visste att liggandes och på långsidan med kretskortet åt ett håll (som används i dom flesta hd kabinetts men glömt åt vilket håll det var) funkade lika bra, men absolut inte åt det andra hållet då höll dom betydligt kortare tid.

I vilket fall som helst så har jag med en flera år gammal hd fått läs problem i en vagga men efter lite byggnation av bok/annat skräp så den hd´n kunde ligga ner funkade den bra att läsa ifrån och var även märkabrt snabbare (troligen fick håla på mycket mindre med error corrections).
Men överlag troligen ett väldigt litet/udda problem.

Diskar kalibrerar sig själva med jämna mellanrum för att kompensera för temperaturskillnader etc.
Den enda rekommendationen jag har sett för diskar är att dom inte bör vara i vinkel.
D.v.s. stående i alla olika riktningar, liggande på båda sätten bör vara OK.
Men det gäller såklart bara stationära diskar som inte har lika avancerade sätt att skydda sig själva på som diskar tänkta till laptops.

Men jag kan tänka mig att på den gamla goda tiden när man fick parkera läsarmarna själv och dom styrdes av en stegmotor så var riktningen den formaterade i den riktningen den var tvungen att vara i för att kunna läsa datan.

Permalänk
Medlem

Det står i disken datablad hur de får vändas under drift.

Stående eller liggande på högkant klarar alla diskar då det är en normalt driftläge i många NAS/Servrar.

i vissa fall rekommenderas ej att disken ligger upp och ned under drift eller under förvaring (dvs. kretskortet och motorn är uppåt, utan skall alltid vara nedåt eller på sidan - men åter igen läs databladet.

---

servosystemen idag är så noga och har sådan reglerkraft att sökningen av spåren påverkas inte hur disken är vänd liggande eller står på kant.

Det är rejäla krafter som rycker och drar i läsarmen när den skall positioneras att vikten från gravitationen är ytterst liten del av krafterna som arbetar inne i en disk.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att en ny/felfri disk inte har några som helst problem åt vilket håll den ligger/står.
MEN när det kommer till en disk med 40000+ timmar (har för mig den jag hade problem med hade 41k nånting) då börjar det troligen bli lite mer känsligt när mekaniken börjar bli lite sliten.

Som den 4TB hd med 40k+ timmar på som jag hade problem med jag fick 2-3 read errors och filförflyttningen kraschade/stängdes ner då jag försökte tömma den och hastigheten var upp/ner ganska kraftigt (långt under hälften då o då) dvs error corections fick jobba som bara den.
Efter att jag pallade upp så den kunde ligga ner samtidigt som den var i "vaggan" så låg hastigheten väldigt jämnt och jag kunde tömma den utan problem.

Den disken kom från min spel burk som hade varit slask disk där men den byttes mot tredje ssd´n.
Satte i den i min unraid (NAS) burk istället för en 1TB disk (alla hd står på sidan) och lät unraid rekonstruera all data info från 1TB disken.
Har sedan använt den till icke viktigt skit/backup på backup/osv o den är nu uppe i 48-49k timmar sist jag tittade (nåt år sen tror jag) och inga läs/skriv errors alls (även fast den står på sidan).

Jag är rätt säker på att skulle jag skrivit medans den låg ner hade jag nog fått errors eller i alla fall lägre hastigheter, o samma sak om jag skulle lägga den ner nu.
Gjorde detta enbart för att se hur länge den skulle hålla.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Man kan nog inte dra för mycket slutsatser av detta då olika lägen också kan ha betydelse på kretskort med lodsprickor etc. - men visst, lägen kan påverka då kanske vibrationer få annan amplitud i annan läge på disken mot innan - kullagret på läsarmen börja glappa upp (det är den delen som skiljer mellan konsument-diskar och enterprisediskar - hur många rörelser armen klarar innan det börja bli för glappt att det påverkar läsningen medans spindellagringen med dagens med olika fräsningar/etsningar i mönster, pumpande och cirkulerande glidlagersmörjning i princip inte åldras längre oavsett rotationstid...

Och en full skrivning från början till slut är välgörande på alla diskar som börja visa tendens till problem och man kan köpa sig flera års extra drifttid efter detta utan att man ser problem igen.