Snabb bilduppdatering och laddningstider i fokus med Xbox Scarlett

Permalänk
Melding Plague

Snabb bilduppdatering och laddningstider i fokus med Xbox Scarlett

Xbox-chefen Phil Spencer klargör prioriteringarna med nästa Xbox-konsol, där snabb bilduppdatering och laddningstider tillsammans med bakåtkompatibilitet står i fokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen att konsolen ska heta Xbox Scarlett även om det är ett arbetsnamn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det kommer bli spännande att se hur korta laddningstider de lyckats få till i nästa generation.

Jag drog igång RDR2 på min PS4 Pro igår för första gången på väldigt länge och jag hade förträngt hur långa laddningstiderna faktiskt är. Måste ha tagit en dryg minut att ladda in spelet.. snark!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Tycker verkligen att konsolen ska heta Xbox Scarlett även om det är ett arbetsnamn.

Kan ju knappast bli mer förvirrande än nuvarande namnschema i alla fall. Xbox, Xbox 360 och sen Xbox One..???

Permalänk
Inaktiv

Hoppas inte att 60fps är vad de avser med snabba bildfrekvenser. Hade varit nice med ett 1080p @120fps alternativ fast det är ju upp till speltillverkarna (tyvärr).

Permalänk
Medlem

Kul konsolerna blir snabbare men om man streamar spelet igenom xCloud, borde inte Latency påverka en del hur bra det funkar, som på Stadia eller har jag fattat det fel?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker på Scarlett Johansson varje gång jag hör namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Kan ju knappast bli mer förvirrande än nuvarande namnschema i alla fall. Xbox, Xbox 360 och sen Xbox One..???

One är med bokstäver även om det uttals siffra så läses det i bokstäver.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas inte att 60fps är vad de avser med snabba bildfrekvenser. Hade varit nice med ett 1080p @120fps alternativ fast det är ju upp till speltillverkarna (tyvärr).

Det är precis så det avses.
Jag är övertygad om att den största skaran som köper en konsol skiter i fps. D v s att 30, 60 eller 120 är skit samma.
Vad jag menar är att det är få i förhållande till hur många som köper en konsol som ens vet skillnaden eller bryr sig om det.
Inte svårt att se om en ser utanför sin egna lifsbox faktiskt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att PS5 kommer stödja PS4 kontroller. Trött på att behöva punga ut 600kr för en extra kontroll.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat witcher 3 på PS4 i 20-30 fps låter det bra. De ska inte släppa spel med under 30fps. Då borde de dra ner på någon inställ ing istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Kan ju knappast bli mer förvirrande än nuvarande namnschema i alla fall. Xbox, Xbox 360 och sen Xbox One..???

Som Battlefield 4, Battlefield 1, Battlefield 5

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Som Battlefield 4, Battlefield 1, Battlefield 5

Battlefield 4, Battlefield Hardline, Battlefield 1, Battlefield 5 om jag får be

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Battlefield 4, Battlefield Hardline, Battlefield 1, Battlefield 5 om jag får be

Skickades från m.sweclockers.com

Codename Eagle,Battlefield 1942,Battlefield Vietnam,Battlefield 2,Battlefield 2142,Battlefield Bad Company, Battlefield Play 4 Free , Battlefield heroes, Battlefield 1943,Battlefield Bad Company 2,Battlefield 3, Battlefield 4 ,Battlefield Hardline,Battlefield 1, Battlefield 5 om jag får be 🤔

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jehuty: samma här, jag har fyra DS4-kontroller hemma, varav en förvisso har en sliten analog spak och en används som kontroll till speldatorn, men det skulle ändå vara trevligt att kunna ha flera tillgängliga kontroller från start med PS5. Nu när Microsoft meddelat att Scarlett kan använda befintliga kontroller kan Sony förhoppningsvis bli "inspirerade" att göra detsamma.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Det är precis så det avses.
Jag är övertygad om att den största skaran som köper en konsol skiter i fps. D v s att 30, 60 eller 120 är skit samma.
Vad jag menar är att det är få i förhållande till hur många som köper en konsol som ens vet skillnaden eller bryr sig om det.
Inte svårt att se om en ser utanför sin egna lifsbox faktiskt

Som sagt, jag hoppas att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

60 FPS anser de är "snabb bilduppdatering"

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Codename Eagle,Battlefield 1942,Battlefield Vietnam,Battlefield 2,Battlefield 2142,Battlefield Bad Company, Battlefield Play 4 Free , Battlefield heroes, Battlefield 1943,Battlefield Bad Company 2,Battlefield 3, Battlefield 4 ,Battlefield Hardline,Battlefield 1, Battlefield 5 om jag får be 🤔

Mjaa fast Codename Eagle räknas inte! iom att Refraction Games gjorde de innan dice köpte upp dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är iallafall glad att det inte är 8k 24fps som dom har som target.
4k 60fps med VRR kanske är ganska lagom för en konsol i dom flesta singleplayer spelen, online så får dom gärna dra ner på grafiken i omgivningarna och sattsa lite högre eller kanske till och med sänka upplösningen lite☺

Jag hoppas att HDMI 2.1 TV slår igenom nästa år, konsolerna behöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Klarar den Forza Horizon 5 i 4k 60fps blir jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Dom kan verkligen sin grej om att göra sjyst reklam..

Jag är hyped

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Battlefield 4, Battlefield Hardline, Battlefield 1, Battlefield 5 om jag får be

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ExcZist:

Codename Eagle,Battlefield 1942,Battlefield Vietnam,Battlefield 2,Battlefield 2142,Battlefield Bad Company, Battlefield Play 4 Free , Battlefield heroes, Battlefield 1943,Battlefield Bad Company 2,Battlefield 3, Battlefield 4 ,Battlefield Hardline,Battlefield 1, Battlefield 5 om jag får be 🤔

Jag tror alla fattat poängen nu, om jag får be

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är precis så det avses.
Jag är övertygad om att den största skaran som köper en konsol skiter i fps. D v s att 30, 60 eller 120 är skit samma.
Vad jag menar är att det är få i förhållande till hur många som köper en konsol som ens vet skillnaden eller bryr sig om det.
Inte svårt att se om en ser utanför sin egna lifsbox faktiskt

Håller med, min gissning är att nästa generation blir svårsåld.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Märks att generationerna (mig inkluderad) som växt upp med dator/tv-spel har blivit äldre. Kan inte föreställa mig att när egentiden uppenbarar sig, sätta mig ner och ladda en kassett i bandstationen till C64an – trots turbo loader...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall fett taggad. Halo 5 kör 60 fps i 4k på Xbox One X så jag hoppas på 120 fps med Halo Infinite. Även om det är skönt att spara pengar genom att behålla handkontroller tycker jag att utvecklingen av handkontroller etc är det mest intressanta för spelupplevelsen, det krävs några nitlotter typ Kinect och Wiimotes för att inte stagnera. Kanske skaffa en partner eller flera på tillbehörssidan eller göra det billigare och enklare för tredje part att göra roliga tillbehör. Och varför har det inte slagit med lokal multiplayer mha telefoner? Eller en sekundär skärm, konfig-kontroll på en padda, tänk RTS eller city-builder-spel. Jag hoppas verkligen på något mer banbrytande än fps.

Och kom igen, PS4:ans handkontrollers leds drar ju ström som attan, hoppas verkligen att vi får nya handkontroller från Sony med mer än 3 timmars batteritid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Hoppas inte att 60fps är vad de avser med snabba bildfrekvenser. Hade varit nice med ett 1080p @120fps alternativ fast det är ju upp till speltillverkarna (tyvärr).

Väldigt många TV-apparater som stödjer 4K och/eller 120 hz (not), tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Väldigt många TV-apparater som stödjer 4K och/eller 120 hz (not), tyvärr.

Joodå, vi har juuh bfgd =p visserligen ohumant dyra och bara en som finns i Sverige till det humana priset på 43000kr

Men det är juuh ett extremt prisvärt koncept som kommer bli grymt och lär hinna komma ut en hel drös med fler enheter tills dess att ps5 och xbox Scarlett kommer ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Väldigt många TV-apparater som stödjer 4K och/eller 120 hz (not), tyvärr.

Till julen 2020 kommer det nog vara rätt vanligt på nya tvs iofs. Konsolteknik lirar ofta hand i hand med vad som gäller på video/tv sidan. HFR är nästa "grej" där så det kan nog bli nått av det hela.

I år rör det sig väl om en halv miljon eller så (eller hur mkt nu LG kränger av deras topp tvs). Om vi pratar 4K OCH 120 Hz. Enbart 120 Hz (1080p) borde vara ett antal miljoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det hade varit fint om det faktiskt gick att ställa fps till det en vill ha.
Nu pratar jag inte för egen del här, utan för dom som är väldigt känsliga.

Tex att ett spel har som mål att gå i 60fps med dippar ofta ned till 52fps. Det kommer att hända och en del kommer att reagera på det.
Beroende på spel så kunde fps låst till 50 göra spelupplevelsen angenämare för dom.

En skitenkel sak att programmera.

Jag är helt för att en konsol ska vara simpel. starta spel, spela, klart.
Men ser inget hinder för att dom lånar saker vi tar för givet på pc.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Det är precis så det avses.
Jag är övertygad om att den största skaran som köper en konsol skiter i fps. D v s att 30, 60 eller 120 är skit samma.
Vad jag menar är att det är få i förhållande till hur många som köper en konsol som ens vet skillnaden eller bryr sig om det.
Inte svårt att se om en ser utanför sin egna lifsbox faktiskt

De flesta vill nog ha smooth gameplay, inte bara PCMR goons.

Skrivet av anon242437:

Väldigt många TV-apparater som stödjer 4K och/eller 120 hz (not), tyvärr.

De blir fler och fler i alla fall. VRR/Freesync är ju vanligt på dagens apparater.

Skrivet av SCORPIUS:

Det hade varit fint om det faktiskt gick att ställa fps till det en vill ha.
Nu pratar jag inte för egen del här, utan för dom som är väldigt känsliga.

Tex att ett spel har som mål att gå i 60fps med dippar ofta ned till 52fps. Det kommer att hända och en del kommer att reagera på det.
Beroende på spel så kunde fps låst till 50 göra spelupplevelsen angenämare för dom.

En skitenkel sak att programmera.

Jag är helt för att en konsol ska vara simpel. starta spel, spela, klart.
Men ser inget hinder för att dom lånar saker vi tar för givet på pc.

Fast det är inte riktigt så enkelt. 50 fps är inte bättre än 52 om teven ändå visar 60 bilder per sekund. På nyare apparater så får man dock VRR men då vill man väl bara ha så många fps som möjligt liksom, så länge de är inom VRR-intervallet förstås.