Tankar om Samsung Galaxy S10e

Permalänk

Tankar om Samsung Galaxy S10e

Hej!

Jag är inne på att köpa en ny telefon då min OnePlus 3s batteritid har försämrats ganska mycket det senaste (även övrigt slitage).
Jag var först helt inne på att köpa en OnePlus 7 (inte Pro) men har blivit lite sugen på Samsungs S10e och undrar vad ni tycker om den. Jag har tagit fram lite fördelar och nackdelar men tänker om det är något viktigt jag missat som kan hjälpa mig eller andra bli nöjd med sin telefon

S10e fördelar:
Hörlursuttag (har ett par trådade lurar jag gärna använder i minst 2 år till)
Bättre kamera, speciellt i mörkret
plats för SD-kort
IP-68
Trådlös laddning

Nackdelar:
Mindre skärm
Sämre processor

OnePlus 7 fördelar:
Större skärm
Alert-slider
"Gestures" på skärmen (det hade visst S10e också)
Bättre processor (däremot spelar jag inga tunga spel eller likvärdigt på telefonen så tveksam till att jag kommer märka)
Lite billigare

Nackdelar:
Ingen trödlös laddning
Sämre kamera
Ingen IP-rating

Tar gärna emot åsikter och även tips om andra telefoner, men vill inte ha en telefon med mekanisk frontkamera!
Tack på förhand

En "fördel" som fanns på båda telefonerna.
Permalänk
Medlem

@vick3sson: Du har gestures på skärmen på S10e också, dock Samsungs variant som är lite annorlunda mot OnePlus men de funkar bra.
Hade en S10e några månader och gillade det smidiga formatet men är nu tillbaks på Huawei igen, denna gången Mate 20 Pro. Största bristen med S10e var för mig batteritiden som var otillräcklig för mina behov. Fick väl i bästa fall ut 4 timmars skärmtid på en dag. Ligger på 6-7 timmar med Mate 20 Pro.

Permalänk
Medlem

om man väldigt gärna vill ha kvar oneplusen så är de rätt billiga på att byta delar osv, för min 5T som jag råkat paja ladduttaget på och spelat så mycket att batteriet tagit stryk ( fortfarande bra men vill byta det ) så skulle de ha ca 1000 kr för byte + jobb totalt
S10e har jag inte hört jättemycket om, förutom att batteritiden är lite tråkig.

Själv så saknar jag inte trådlös laddning, då 15 min dash charge funkar mer än väl hela dagen

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av nisselask:

@vick3sson: Du har gestures på skärmen på S10e också, dock Samsungs variant som är lite annorlunda mot OnePlus men de funkar bra.
Hade en S10e några månader och gillade det smidiga formatet men är nu tillbaks på Huawei igen, denna gången Mate 20 Pro. Största bristen med S10e var för mig batteritiden som var otillräcklig för mina behov. Fick väl i bästa fall ut 4 timmars skärmtid på en dag. Ligger på 6-7 timmar med Mate 20 Pro.

Skrivet av Farthinder:

om man väldigt gärna vill ha kvar oneplusen så är de rätt billiga på att byta delar osv, för min 5T som jag råkat paja ladduttaget på och spelat så mycket att batteriet tagit stryk ( fortfarande bra men vill byta det ) så skulle de ha ca 1000 kr för byte + jobb totalt
S10e har jag inte hört jättemycket om, förutom att batteritiden är lite tråkig.

Själv så saknar jag inte trådlös laddning, då 15 min dash charge funkar mer än väl hela dagen

Det var ju inte så mycket batteritid, men iofs så får jag ca 2-3 på min OnePlus 3 nu och brukar klara mig. Använder inte min telefon jättemycket egentligen då jag mest använder datorn. Är mest musik och ta bilder, även om det blir lite sociala medier ibland.

Dash charge är ju snabbt men känns som det sliter på batteriet.

Permalänk
Medlem

Bytte till en s10e under senvåren och hitills nöjd.
Det största orosmolnet var batteriet. Men med sparläget så klarar jag mig lite mer än 3dagar.
Största anledningen är nog att jag inte använder mobilen så himla mycket, samtal, sms/Messenger, lyssnar på musik t o f jobbet, lite toa surf och surf innan sängdags.

Permalänk

@nikwad: Låter lite som mig då, hur anser du kameran vara. Har mestadels hört positivt om den, men har du upplevt något negativt?

Permalänk
Medlem

@vick3sson: jag har i princip laddat min varje dag då man spelade ganska aktivt ( ja, pokemon Go nörd ) så när man kör med appen igång + ökad ljusstyrka så drog den typ 8-10% / timma, nu drar den ca 15%/timme så att dash charge har la inte dödat batteriet så hårt, är nog mer att jag laddat batteriet VARJE dag, och använder mobilen i jobbet (it-support) så jag e mer än nöjd min S6a klarade knappt halva dagen..

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Jag har en s10 (inte e) och är riktigt nöjd. Inget att klaga på. Dessutom kom night mode till telefonerna i efterhand så nu kan man både fota vanligt och fota "ljust" på natten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@vick3sson: Jadu, tror nog sällan att jag har hört något dåligt om en samsung kamera, om man läser på internet så är skillnaderna mellan toppmobilerna i dag så liten att man måste jämför bilder sida vid sida för att ens kunna urskilja någon skillnad.
Så kameran räcker för mig, skarpa och klara bilder med bra färger i mitt tycke. Men ska jag ta bilder för att "ta bilder" så använder jag hellre min Nikon dslr.

Permalänk
Skrivet av Bot - Medium:

Jag har en s10 (inte e) och är riktigt nöjd. Inget att klaga på. Dessutom kom night mode till telefonerna i efterhand så nu kan man både fota vanligt och fota "ljust" på natten.

Vad jag har förstått det som så är den största skillnaden mellan s10 och s10es kameror att s10e inte har optisk zoom utan digital, så det låter ju ganska bra då

Skrivet av Elektron:

Hur man byter batteri *länk*
Nytt batteri 229kr *länk*
Skickades från m.sweclockers.com

Kände att det ändå var dags att byta upp mig men tack ändå

Skrivet av nikwad:

@vick3sson: Jadu, tror nog sällan att jag har hört något dåligt om en samsung kamera, om man läser på internet så är skillnaderna mellan toppmobilerna i dag så liten att man måste jämför bilder sida vid sida för att ens kunna urskilja någon skillnad.
Så kameran räcker för mig, skarpa och klara bilder med bra färger i mitt tycke. Men ska jag ta bilder för att "ta bilder" så använder jag hellre min Nikon dslr.

Okej, jag tar inte så "seriösa" bilder eller vad man ska säga så då passar den nog mig

Permalänk
Medlem

@Elektron: Gissningsvis vill han byta telefon trots att batteriet är dåligt. Eftersom det är slitage på telefonen enligt posten!