Permalänk
Medlem

TH1NG Bredband?

En "ganska" ny leverantör. Hittar givetvis inte så mycket recensioner. Någon som har bredband ifrån dem? Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Skaffade deras 500/500 nu senast jag flyttade.
Har haft problem med det från start och det tog cirka 20 dagar att få det att fungera. Först var det en trasig fiberkonverter sedan var det fibern in till min lägenhet som var felkopplad ute i gatan.
Dock är det väl inte isp fel direkt utan nätägarens fel (Telia öppen fiber)

Har kommit på nu också att jag inte har en egen public ip adress, så nu får man hoppas att det går att lösa utan att behöva byta isp.

Annars tycker jag att deras support är rätt långsam, iaf när man behöver prata med nån som inte sitter i first line. Nån dag när jag ringde in vid 8 så fick jag vänta tills kl 17 innan nästa Line ringde upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Bytte till Th1ng och upptäckte att min DDNS slutade fungera (används för PPTP VPN till routern). Misstänker att pga NAT och ingen egen publik IP så fungerar det inte. Mailat och frågat, får se om de kan lösa detta.

Det roliga är att de marknadsför sig som IoT ISP och skriver på sin hemsida:

Varför skall jag välja TH1NG Bredband?
Med TH1NG Bredband kommer du kunna göra mer än hos traditionella Internetoperatör. Vi utvecklar bredband ännu mer. Med vår nya nätdesign kommer vi under 2019 kunna erbjuda nya tjänster och ge ännu bättre support som tidigare var möjligt. Våra nättekniker kommer från ledande globala företag och tänker utanför boxen och vi sitter inte fast i gammal teknik vilket gör oss väldigt flexibla. Vi är nästa generations internetleverantör!

Much wow nätdesign!
Men som sagt, de kanske löser detta snyggt, får se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

@scorp10

Har pratat med deras support angående detta och jag kunde iaf inte få en publik ip adress genom dom Så just nu sitter man bakom cg-nat.
Så blir till att byta isp, riktigt synd att man inte visste detta innan..

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

@scorp10

Har pratat med deras support angående detta och jag kunde iaf inte få en publik ip adress genom dom Så just nu sitter man bakom cg-nat.
Så blir till att byta isp, riktigt synd att man inte visste detta innan..

Värdelöst, tur man inte har bindningstid....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Följer upp för den intresserade, fick svar att de kan ordna detta med publikt IP, dock bara en. Kanske lyckas behålla en kund

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Jag testar lite olika ISP för att se vilken som passar mina spel bäst

Har kört Th1ng ett lite tag bara men har inga problem.
Upptäckte snabbt att jag ej hade publikt IP, ringde till support som fixade det på några minuter.

Har bara gott att säga om dom.

Permalänk
Medlem

Afyfaen vilket stadsnät sitter ni bakom?
Själv så är det det telia öppen fiber i södra delarna utav stockholm.
Och där gick det tydligen inte..

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Afyfaen vilket stadsnät sitter ni bakom?
Själv så är det det telia öppen fiber i södra delarna utav stockholm.
Och där gick det tydligen inte..

Zitius stadsnät.. kanske du bara fått tag på någon ovillig kundtjänstmedarbetare? Prova igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Tack till er som skrivit i denna tråd, fick mig att börja snegla på min ISP istället för att slänga ut dator och router genom fönstret.

Ringde supporten, 4-5 min kö, förklarade att jag ville ha en egen publik IP, självklart fixar vi det fick jag till svar.
Trevlig och informativ, inga konstigheter!

Om det nu fungerar som tänkt efter jobbet så har jag inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

Vi har Th1ng på jobbet. Inga konstigheter. En publik IP var inga problem heller.
Inget strul än så länge med uppkopplingen, det flyter på.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Kan meddela att i OpenUniverse nät Norr om Stockholm köper Th1ng in sig i A3 nät vilket inte är BGP säkrade än: https://isbgpsafeyet.com/
A3 skall enligt A3 själva och Th1ng implementerat lösning innan året är slut vilket är slutet 2020.
Det kan vara så att de går på andra leverantörer på andra ställen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerocoo:

Jag testar lite olika ISP för att se vilken som passar mina spel bäst

Har kört Th1ng ett lite tag bara men har inga problem.
Upptäckte snabbt att jag ej hade publikt IP, ringde till support som fixade det på några minuter.

Har bara gott att säga om dom.

Vad menas med publikt IP? Vad är haken osv?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Vad menas med publikt IP? Vad är haken osv?

Enkelt förklarat;

Om du ska hosta t.ex. en webbserver eller vill komma åt andra tjänster du har hemma när du är på resande fot behöver du en publik IP.

I de fall man inte har en publik IP så är man flera abonnenter som delar på en IP och då kan man inte komma åt sina egna tjänster utifrån.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Enkelt förklarat;

Om du ska hosta t.ex. en webbserver eller vill komma åt andra tjänster du har hemma när du är på resande fot behöver du en publik IP.

I de fall man inte har en publik IP så är man flera abonnenter som delar på en IP och då kan man inte komma åt sina egna tjänster utifrån.

I vissa feldesignade spel kan det krävas att man har en publik IP adress för att kunna spela multiplayer också.
De flesta behöver inte publik IP och därför chansar många ISPs med att ge ut en CGNAT-adress, för att kunna ge de kunder som efterfrågar det publik IP. (På IPv4 börjar adresserna på allvar ta slut. Det finns inga fler att tilldela, men många operatörer sitter på ett lager).

Själv har jag tre publika IP adresser via Ownit:)