Avgifter på paket från Norge till Sverige [Glömt på resa]

Permalänk
Medlem

Avgifter på paket från Norge till Sverige [Glömt på resa]

Jag var nyligen i Norge och glömde min eltandborste där och min syster skickade den via posten till mig tillbaka till Sverige. Tandborsten är tidigare köpt i Sverige. Borde jag betala importmoms och deklarationsavgift på det då?

Jag fick ett brev hem som vill att jag ska betala 130 kr.

Det är varken en gåva eller ett inköp. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Jag var nyligen i Norge och glömde min eltandborste där och min syster skickade den via posten till mig tillbaka till Sverige. Tandborsten är tidigare köpt i Sverige. Borde jag betala importmoms och deklarationsavgift på det då?

Jag fick ett brev hem som vill att jag ska betala 130 kr.

Det är varken en gåva eller ett inköp. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring det här.

Nej, du borde rimligen inte behöva betala moms på själva tandborsten, tycker jag. (Om du har kvittot så kanske det hjälper om du tycker att det är värt besväret.)
Deklarationsavgiften (inkl moms) kanske du inte kommer undan, däremot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du ska inte betala någonting alls om produkten är värd mindre än 45 euro. Är värdet mindre räknas det som en icke-kommersiell försändelse.

Du ska betala mer än vad AVIn säger om så inte är fallet, då du i så fall ska betala moms på både frakt och varuvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du ska inte betala någonting alls om produkten är värd mindre än 45 euro. Är värdet mindre räknas det som en icke-kommersiell försändelse.

Du ska betala mer än vad AVIn säger om så inte är fallet, då du i så fall ska betala moms på både frakt och varuvärdet.

Tror det är samtliga paket från utanför EU?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@usermane: Kan inte tänka mig att man ska behöva betala tull o moms för att få sina kvarglömda sker hemskickade? Du betalade väl inte moms och tull när du förde in den i Norge heller antar jag. Ring tullverket och hör.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Tror det är samtliga paket från utanför EU?

Va? Detta är osammanhängande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Jag var nyligen i Norge och glömde min eltandborste där och min syster skickade den via posten till mig tillbaka till Sverige. Tandborsten är tidigare köpt i Sverige. Borde jag betala importmoms och deklarationsavgift på det då?

Jag fick ett brev hem som vill att jag ska betala 130 kr.

Det är varken en gåva eller ett inköp. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring det här.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fran-annat-land-import

Här står reglerna. Ifall värdet är under 500:- och/eller om det är förpersonligt bruk osv osv som man kan läsa där på länken ska det vara avgiftsfritt. Alltså har de gjort fel här tolkar jag det som. Bara att ringa och reklamera.

Skrivet av Petterk:

Va? Detta är osammanhängande.

Jag var nog otydlig, ber om ursäkt för detta. Menade att avgiften ska man nog betala för samtliga paket man köper från utanför EU? Norge är inte med i EU.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Eftersom mer än hälften (75kr av de 130kr) är Postnords hanteringsavgift så är det inte mycket pengar att bråka om kvar...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fran-annat-land-import

Här står reglerna. Ifall värdet är under 500:- och/eller om det är förpersonligt bruk osv osv som man kan läsa där på länken ska det vara avgiftsfritt. Alltså har de gjort fel här tolkar jag det som. Bara att ringa och reklamera.

Jag var nog otydlig, ber om ursäkt för detta. Menade att avgiften ska man nog betala för samtliga paket man köper från utanför EU? Norge är inte med i EU.

Ja samtliga varor du köper utanför EUs momsområde.

Ens egna egendom som skickas hem från annat land bör däremot kunna räknas som icke-kommersiell försändelse om varans värde är under 45 euro.

Gåvor har nödvändigtvis inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

@Joppis: Och? Har de hanterat något de inte ska hantera så ska de självklart inte ha någon hanteringsavgift heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja samtliga varor du köper utanför EUs momsområde.

Ens egna egendom som skickas hem från annat land bör däremot kunna räknas som icke-kommersiell försändelse om varans värde är under 45 euro.

Gåvor har nödvändigtvis inget med saken att göra.

Jo jag håller med dig helt och hållet om att personlig egendom ska undvaras från reglerna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jo jag håller med dig helt och hållet om att personlig egendom ska undvaras från reglerna.

Nej, undantas behövs det inte göras, bara att följa lagen – det EU-rådets direktiv säger är nedanstående.

Artikel 1

1. Varor i små försändelser av icke-kommersiell karaktär som skickas från ett tredjeland av enskilda personer till andra enskilda personer i en medlemsstat skall vid införsel vara befriade från omsättningsskatt och punktskatt.

2. I punkt 1 avses med ”småförsändelser av icke-kommersiell karaktär” försändelser som

a)

är av tillfällig natur,

b)

innehåller varor endast avsedda för mottagarens eller dennes familjs eget bruk, av en beskaffenhet och till en mängd som inte tyder på att de importeras för något kommersiellt ändamål,

c)

innehåller varor med ett sammanlagt värde som inte överstiger 45 EUR,

d)

skickas av avsändaren till mottagaren utan betalning av något slag.

Dold text

Uppfylls villkoren uppfylls villkoren.

Permalänk
Medlem

@usermane: Hur gick det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Pinsamt att jag inte gav någon respons tillbaka. 😬 Jag betalade 130 kr fast jag tror den avgiften kommer ifrån att varornas värde underskattades en aning. Det verkar inte särskilt lätt att överklaga sådana här saker.

Nu när jag tänker efter så var det nog så att jag skulle kontakta Tullverket i efterhand om jag ville (över?)klaga den avgiften som var satt. lite för omständligt.