Förmodat dum fråga om efterkontroll

Permalänk

Förmodat dum fråga om efterkontroll

Tja! Beställt datorbygge från Inet sedan tidigare och såg imorse innan jobbet att statusen var "efterkontroll", vilket den fortfarande är nu ikväll. Någon som vet vad denna status innebär? Är det rimligt att anta att datorn skickas på måndag?

Permalänk
Medlem

Om du beställde en dator med montering innebär det troligen att de kontrollerar att allt fungerar som det ska och att allt är korrekt konfigurerat, även om det mest är en kvalifiserad gissning. Om det bara rör sig om en beställning av lösa komponenter vet jag inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om du beställde en dator med montering innebär det troligen att de kontrollerar att allt fungerar som det ska och att allt är korrekt konfigurerat, även om det mest är en kvalifiserad gissning. Om det bara rör sig om en beställning av lösa komponenter vet jag inte.

Jo, det var ett datorbygge och så var det nog. Det var eftersom det tog så lång tid, en hel arbetsdag, att kolla som jag började undra. Har nu idag (efter att jag mailat och frågat, någon på Inet hade glömt att informera mig) visat sig att det var fel på någon komponent av datorn, så leveransen blir försenad.

Ingen rök utan eld, tyvärr. Aja.

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

Jo, det var ett datorbygge och så var det nog. Det var eftersom det tog så lång tid, en hel arbetsdag, att kolla som jag började undra. Har nu idag (efter att jag mailat och frågat, någon på Inet hade glömt att informera mig) visat sig att det var fel på någon komponent av datorn, så leveransen blir försenad.

Ingen rök utan eld, tyvärr. Aja.

Om det är Ryzen 3000 + B450/X470 som du beställer så lär du vara redo på att det kan ta väldigt lång tid. Långt över "upp till 10 arbetsdagar". Jag är uppe i 22 arbetsdagar nu. Tog väl runt 16 arbetsdagar för dom att meddela att de inte ens kunde få bild på mitt bygge (som de själva sa var ett OK bygge när jag läggde beställning). Nu testar de med ett nytt moderkort av samma model, x470 Gaming Plus, eftersom det ska funka med nytt BIOS.

Räknar väl med att det kommer att ta minst 30 arbetsdagar innan jag får någon fungerande dator. Ganska sjukt det.

Permalänk
Skrivet av Snesruler:

Om det är Ryzen 3000 + B450/X470 som du beställer så lär du vara redo på att det kan ta väldigt lång tid. Långt över "upp till 10 arbetsdagar". Jag är uppe i 22 arbetsdagar nu. Tog väl runt 16 arbetsdagar för dom att meddela att de inte ens kunde få bild på mitt bygge (som de själva sa var ett OK bygge när jag läggde beställning). Nu testar de med ett nytt moderkort av samma model, x470 Gaming Plus, eftersom det ska funka med nytt BIOS.

Räknar väl med att det kommer att ta minst 30 arbetsdagar innan jag får någon fungerande dator. Ganska sjukt det.

Det låter helt galet. Supporten sa igår att de skulle få svar senast idag på vad felet med bygget var, när komponenten skulle ersättas etc men inte fan har jag hört av dem. Ringde precis och frågade, och tydligen är det chassit det är något fel på, så man har beställt ett nytt och börjar om bygget imorgon...

Jag fattar att det inte är mycket att göra och att det blir förseningar om det är fel på grejerna de får in, men kommunikationen är väldigt bristfällig. Eller bristfällig, den finns inte ens där om man inte tar kontakt själv. Får hoppas på att den dyker upp nästa vecka - blir trött bara av tanken på att behöva vänta lika länge som dig...

Hade jag varit du hade jag nog hävt köpet om jag fått vänta så länge och köpt från Webhallen eller något istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snesruler:

Om det är Ryzen 3000 + B450/X470 som du beställer så lär du vara redo på att det kan ta väldigt lång tid. Långt över "upp till 10 arbetsdagar". Jag är uppe i 22 arbetsdagar nu. Tog väl runt 16 arbetsdagar för dom att meddela att de inte ens kunde få bild på mitt bygge (som de själva sa var ett OK bygge när jag läggde beställning). Nu testar de med ett nytt moderkort av samma model, x470 Gaming Plus, eftersom det ska funka med nytt BIOS.

Räknar väl med att det kommer att ta minst 30 arbetsdagar innan jag får någon fungerande dator. Ganska sjukt det.

Man undrar var det är som är så svårt med det. För de flesta brukar det handla om en enkel BIOS-uppdatering med en kompatibel CPU och sedan tuta och köra med den nya. De borde ju ha några billiga kompatibla CPU:er liggande för just detta ändamål.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q