Varför är Apple-datorer så dyra?

Permalänk
Medlem

@anon298854: Du betalar för att få "status".

Permalänk
Skrivet av snajk:

Så är det definitivt. Men det är löjligt att jämföra Apple med LV eller andra faktiskt exklusiva produkter.

Exakt: Apple är - enligt egen utsago - alltid ute efter att ge dig den bästa upplevelsen, och de löser finansieringen av detta genom att lägga sig i samma priskategori som jämförbara premiumdatorer. Vill du ha en småbil kan du köpa en Kia eller - som du nämnde - en Audi. Båda kan transportera fem personer och lite bagage i gott och väl svensk motorvägshastighet, men Audin kommer att vara lite behagligare för resan, vilket kan motivera det högre priset för någon som tillbringar mycket tid i bilen - eller någon som helt enkelt har pengarna och bryr sig om denna del av upplevelsen.
Vill du inte ha Audi/Apple kan du få liknande byggkvalitet och känsla i bilar/datorer från BMW/Dell, Mercedes/HP, eller Lexus/Lenovo - men de kostar ungefär lika mycket om du ska ha samma utrustning. Och någon kommer alltid att påpeka att deras trimmade Kia minsann är starkare för mindre pengar (om man inte räknar sin egen arbetstid, lägre total tillförlitlighet, eller att Kian byggts (om) enbart för motorstyrka och väghållning utan en tanke på bekvämlighet).

Permalänk
Skrivet av alfs:

@Ister: Du betalar för att få "status".

Eller kanske - som redan nämnts i tråden - för att få den mest stabila och konsekventa användarupplevelsen i branschen, ovanpå ett BSD-baserat operativsystem som gjort många tekniska val som en relativt stor kategori användare föredrar framför motsvarande val som gjorts av Microsoft. Men - för att hänvisa till min förra post - det är också orsaken till att min primära bil är en (äldre) Merca: "Status" i form av någon form av ytlig "respekt" jag skulle få för att jag köpt en grej är jag obrydd av. Men om jag har resurserna att göra aspekter av mitt liv lite bekvämare än de måste vara för min överlevnads skull; varför inte utnyttja möjligheten? Livet är för kort för tråkig mat, dåligt vin, och Microsoftprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

@Ister: Du betalar för att få "status".

De som är i det ålderspannet att bry sig om sånt har nog inte råd med Apple-produkter ändå.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är delvis olika grupper, de dyrare modellerna är nog som tidigare sagts mer riktade mot företag och liknande, de billigare nog mot folk som tex använder dem hemma som komplement till saker man jobbar med, folk som arbetar hemifrån, egenföretagare, och liknande.

(Jag läste själv media en gång i tiden) då var ju denna plattform populär bland folk som tex jobbade i reklambranchen, saker som skulle till tryckerier, material (stillbilder) som skulle användas i TV/film sammanhang, mm.

Jag använde själv en Macintosh hybridplattform då när jag var där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

@Ister: Du betalar för att få "status".

Det är verkligen tragiskt att du drar alla Mac-ägare över samma kam.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Alla företag försöker maximera vinsten. Förr var Windows uselt och krånglade mycket. Vi som hade Mac var mer nöjda. De har fortfarande kunder som inte är priskänsliga. Deras paddor kan man dock få hyfsat billigt. Android är gratis, men mycket irriterande. Hoppas Kina eller Ryssland kommer med något bättre som bygger på FreeBSD, vilket till skillnad från Linux kan användas utan licenskrångel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@iller: Ja det är inte alltid jag tänker innan jag skriver något. Har faktiskt en Mac på jobbet och den har sina fördelar även om jag föredrar PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är verkligen tragiskt att du drar alla Mac-ägare över samma kam.

När det stämmer i över närmare 90% av fallen så får man generalisera. All vet att det finns undantag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När det stämmer i över närmare 90% av fallen så får man generalisera. All vet att det finns undantag.

När man drar procentsatser ur röven är man kanske lite snabbare generaliserar än vad man borde

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekats är skillnaden mot likvärdig windowsmaskin inte så stor.
Är lätt att glömma att skärmar med upplösning högre än 4k är fånigt dyra.

Är naturligtvis inget man behöver, men det är vad som erbjuds

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

När man drar procentsatser ur röven är man kanske lite snabbare generaliserar än vad man borde

Inte värre än att dra förhastade slutsatser. Det är såklart bildligt talat. 9 av 10 inlägg som börjar med "Jag funderar på en Mac, vilken rekommenderar ni?" visar hur lite det handlar om behov. Väldigt få har specifika krav som måste uppfyllas. Resten försöker skapa dessa krav för att rättfärdiga sitt beslut. Det är inte helt taget ur luften, det är en observation.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

9 av 10 inlägg som börjar med "Jag funderar på en Mac, vilken rekommenderar ni?" visar hur lite det handlar om behov. Väldigt få har specifika krav som måste uppfyllas. Resten försöker skapa dessa krav för att rättfärdiga sitt beslut. Det är inte helt taget ur luften, det är en observation.

Det gäller väl en specifik demografi isf och inte alla Macköpare? Jag har väl köpt in 5-600 macar genom åren till olika typer av verksamheter och aldrig ställt den frågan. Däremot brukar jag få exakt den frågan av vänner/bekanta som enbart har sin dator till lite surf / betala räkningar osv.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det gäller väl en specifik demografi isf och inte alla Macköpare? Jag har väl köpt in 5-600 macar genom åren till olika typer av verksamheter och aldrig ställt den frågan. Däremot brukar jag få exakt den frågan av vänner/bekanta som enbart har sin dator till lite surf / betala räkningar osv.

Som konsult får man arbeta med väldigt många olika typer av företag - den egna erfarenheten säger att minst 90% av de som har en macbook inte behöver en egentligen och det hade varit lika bra eller bättre med en Windows-laptop, men företaget köper in det för att det är det som är "status".

Inte ens de flesta CAD-are och designers som en gång i tiden var tvungna att använda Mac för att det gav en avsevärd bättre prestanda och UX är bundna till Macbooks idag - oftast är det ren vana. De få undantagen gäller ofta program som endast finns för OSX (Sketch osv)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte värre än att dra förhastade slutsatser. Det är såklart bildligt talat. 9 av 10 inlägg som börjar med "Jag funderar på en Mac, vilken rekommenderar ni?" visar hur lite det handlar om behov. Väldigt få har specifika krav som måste uppfyllas. Resten försöker skapa dessa krav för att rättfärdiga sitt beslut. Det är inte helt taget ur luften, det är en observation.

Fast du har ju ingen aning om anledningen till att de ”funderar på en mac”...

Kanske är det någon som läst att Apples användare är de mest nöjda kunderna. Kanske är det någon som har en iPhone/iPad och är så nöjd att de vill testa en mac. Kanske är det någon som blivit sugen efter att kollegor/vänner pratat gott om sin mac.

Sen är det inget konstigt med att ”väldigt få har specifika krav som måste uppfyllas”. 99 % av användarna vet att deras krav (surf, film och officepaket) kan tillgodoses med såväl windows som osx så det är ingen ide att skriva ner dom.

Med det sagt så finns det självklart folk som köper mac för statusens skull men att påstå att det ens är i närheten av 90 % av användarna säger mer om dig än de som äger appleprylar...

Permalänk

Säger det återigen, Macbooks är nästan gratis

Brukar köpa en begagnad för cirka 11k, har den i tre år och säljer för 9-10k 3 år senare. Har fungerat sedan 2006.

Samma med iPhones, räknade ut att min iPhone 6S när det begav sig kostade mig 800kr att använda i 2år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Köpte en Mac-mini för några år sedan då det var det någorlunda prisvärda för att ha som vardagsrumsdator. Till skillnad från då är dessa inte speciellt prisvärda längre då det höjt priserna rejält på denna serie.

Köpet var iaf ett av det sämsta jag gjort. Oerhört seg och uppgraderingsmöjligheter = 0.
Man är ju tvungen att mata in lösenordet i princip varje gång man ville ändra något i inställningarna eller installera något.

Får mig att tänka på denna Mac-reklam
https://youtu.be/qfv6Ah_MVJU?t=231

Reklamen har inte åldrats så bra och rollerna känns som att det blivit ombytta

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

9 av 10 inlägg som börjar med "Jag funderar på en Mac, vilken rekommenderar ni?" visar hur lite det handlar om behov. Väldigt få har specifika krav som måste uppfyllas.

Svaret där är ju att de som har specifika krav som måste uppfyllas generellt sett antingen måste hålla sig till en specifik plattform, eller får sin dator av arbetsgivaren (som oftast är den som skapar de specifika behoven en dator behöver uppfylla).

Men att man har ett generellt icke krav-baserat önskemål behöver inte vara baserat i att man söker "status", utan kan helt enkelt vara en fråga om smak. Om du ersätter "Jag funderar på en Mac" med "Jag vill prova Linux, vilken distro rekommenderar ni?", är det fortfarande till 90% en fråga om att man söker status? Eller "Vilken Volvo ska jag köpa?"

Premissen att allt utöver rena behov skulle vara en fråga om att söka status är absurd. Däremot håller jag med om att väldigt många försöker rationalisera beslutsprocessen på ett sådant sätt att de landar i ett val de på förhand gillar - och även där ser du samma sak oavsett om det handlar om en dator eller ett husköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazer79:

Köpet var iaf ett av det sämsta jag gjort. Oerhört seg och uppgraderingsmöjligheter = 0.
Man är ju tvungen att mata in lösenordet i princip varje gång man ville ändra något i inställningarna eller installera något.

Nog för att jag också avskyr deras ovilja att låta användarna uppgradera/byta ut vissa saker, men kom igen... Sånt där ska du som köper en pryl för flera tusen redan veta om.

Vad hade du velat byta ut, cpu:n? Finns det någon tillverkare av minidatorer som tillåter det? Ram och lagring går att byta ut på de flesta modeller.

Men ja, riktigt dåligt av dom att inte göra det enklare att byta ram/ssd.

Gillar man inte att behöva skriva in sitt lösenord varje gång man ska göra något som kräver det så går det att stänga av. Personligen har jag däremot inget emot att slösa bort två sekunder av mitt liv varje dag om det ger en ökad säkerhet.

Och när vi ändå pratar om användarovänlig mjukvara så ska man inte glömma att windows är, i mina ögon sett, ännu värre... Men men, vi ska inte göra det här till en ”pissing contest”, båda lägren gör bra och dåliga saker.

Finns det någon svensk motsvarighet till pissing contest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast du har ju ingen aning om anledningen till att de ”funderar på en mac”...

Du har gjort klart att du inte vet vad jag vet och heller vad jag grundar mitt inlägg på.

Skrivet av Trunk:

Kanske är det någon som läst att Apples användare är de mest nöjda kunderna. Kanske är det någon som har en iPhone/iPad och är så nöjd att de vill testa en mac. Kanske är det någon som blivit sugen efter att kollegor/vänner pratat gott om sin mac.

Jag tog hänsyn till det i mitt inlägg.

Skrivet av Trunk:

Sen är det inget konstigt med att ”väldigt få har specifika krav som måste uppfyllas”. 99 % av användarna vet att deras krav (surf, film och officepaket) kan tillgodoses med såväl windows som osx så det är ingen ide att skriva ner dom.

Har inte påstått annat heller.

Skrivet av Trunk:

Med det sagt så finns det självklart folk som köper mac för statusens skull men att påstå att det ens är i närheten av 90 % av användarna säger mer om dig än de som äger appleprylar...

Varför tror du jag skrev "bildligt talat"? Berätta också gärna vad det säger om mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Svaret där är ju att de som har specifika krav som måste uppfyllas generellt sett antingen måste hålla sig till en specifik plattform, eller får sin dator av arbetsgivaren (som oftast är den som skapar de specifika behoven en dator behöver uppfylla).

Men att man har ett generellt icke krav-baserat önskemål behöver inte vara baserat i att man söker "status", utan kan helt enkelt vara en fråga om smak. Om du ersätter "Jag funderar på en Mac" med "Jag vill prova Linux, vilken distro rekommenderar ni?", är det fortfarande till 90% en fråga om att man söker status? Eller "Vilken Volvo ska jag köpa?"

Här begår du ett argumentationsfel. Svaret på din hypotetiska fråga skulle kunna vara: Ja, nej och kanske helt beroende på vad som föranleder frågeställningen och person. -Vill jag visa upp mina statusprylar eller vill jag lära mig någon *nix-dialekt eller vill jag har ett snygg/billig fordon?

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Premissen att allt utöver rena behov skulle vara en fråga om att söka status är absurd. Däremot håller jag med om att väldigt många försöker rationalisera beslutsprocessen på ett sådant sätt att de landar i ett val de på förhand gillar - och även där ser du samma sak oavsett om det handlar om en dator eller ett husköp.

För mig är det dessvärre inte absurt, det är min vardag. Men visst, du har helt rätt, vi göra alla onödiga inköp baserat på behov som bara uppstår när vi inte behöver kämpa för vår överlevnad

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har gjort klart att du inte vet vad jag vet och heller vad jag grundar mitt inlägg på.

Jag kan förstås inte veta mer än vad du skriver. Men visst, du kanske har kött på benen och då tar jag tillbaka det jag skrev. Jag tror visserligen inte ett dyft på det men det finns roligare saker att tjafsa om. Så... Skål säger jag istället

Permalänk
Medlem

@Trunk: Skål på dig med!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har ändå använt och byggt datorer i över 20 år. Har haft massor med laptops och stationära och min erfarenhet är att om man ska ha laptop så är det fortfarande Macbook (Pro) man ska köpa. De fungerar så mycket bättre. Det som stör mig är att Apple är svin och integrerar mer och mer, t.ex kan man inte längre byta/uppgradera minne och HD. Batteriet är säkert också limmat.
Men oavsett de krånglar mindre och touch ytan fungerar så så mycket bättre. Allt är så jäkla bra optimerad. Men visst får man inte bästa GPU och kanske CPU som andra laptop och det kan bero på hur tunna deras laptop är.

Sen om man vill köra stationär så hade jag köpt vanlig PC. För en liten PC kan jag rekommendera NUC eller så kan man bygga egen.