lineage os utan gapps. bankid?

Permalänk
Medlem

lineage os utan gapps. bankid?

Hej
Leker med tanken att lägga in lineage OS utan g apps på min nya xiaomi.
Någon som vet om bankid kivra Nordea bankapp osv kommer funka?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det kommer det inte att göra

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan fick jag det att fungera med microG + signature spoofing. I dagsläget är det lite oklart dock då mycket ändrats. Enda jag kan säga är väl att experimentera med det då jag inte har annat att tillägga.

Permalänk
Medlem

ska väl funka med magisk?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej
Leker med tanken att lägga in lineage OS utan g apps på min nya xiaomi.
Någon som vet om bankid kivra Nordea bankapp osv kommer funka?

BankID fungerar utmärkt med bara microg.
Hur de övriga apparna du nämner fungerar vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Det kommer det inte att göra

Är du helt säker..?
Förresten varför en smiley där.. Svårt att tolka den..

Skrivet av Haptic:

ska väl funka med magisk?

Jag tänkte samma men vet inte helt säkert..

Skrivet av DrSwizz:

BankID fungerar utmärkt med bara microg.
Hur de övriga apparna du nämner fungerar vet jag ej.

Nice.. Men om man rootar? Vet du om de funkar då? Med magisk..
Men måste ha microg eller? Ville helst köra helt clean

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Är du helt säker..?
Förresten varför en smiley där.. Svårt att tolka den..

Jag tänkte samma men vet inte helt säkert..

Nice.. Men om man rootar? Vet du om de funkar då? Med magisk..
Men måste ha microg eller? Ville helst köra helt clean

Med magisk funkar det utan problem.
Utan, ingen aning då jag kört rootat så länge jag kört Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nice.. Men om man rootar? Vet du om de funkar då? Med magisk..
Men måste ha microg eller? Ville helst köra helt clean

Jag kör ren LineageOS + microg utan root eller magisk och BankID fungerar lika bra utan dessa.
En sak som du dock behöver är en app för att läsa QR-koder eftersom BankID appen inte är intelligent nog att klara det helt själv (läs de sista inläggen i denna tråd: https://swedroid.se/forum/threads/handen-pa-hjaertat-lineageo... ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag kör ren LineageOS + microg utan root eller magisk och BankID fungerar lika bra utan dessa.
En sak som du dock behöver är en app för att läsa QR-koder eftersom BankID appen inte är intelligent nog att klara det helt själv (läs de sista inläggen i denna tråd: https://swedroid.se/forum/threads/handen-pa-hjaertat-lineageo... ).

Kanske skulle ge detta ett helhjärtat försök igen när jag har lite mer tid än 2 timmar igen
Omni + microG körde jag förut men skall nog prova LOS direkt då microG är enklare att få att fungera. Kivra är lite synd att man tappar dock, dock så bör det kanske fungera att surfa in där.

Permalänk
Medlem

Nu var det visserligen flera år sedan jag körde med LineageOS eller liknande Custom ROM men då fungerade dessa med Magisk och root.

SuperSU däremot fungerade ej, Magisk hade någon funktion som gjorde så den klarade sig igenom något test som jag inte kommer ihåg vad det heter nu.

Annars är det väl bara att testa dig fram och se, gambla lite

Stavfel
Permalänk
Medlem

Fungerar med magisk om telefonen är upplåst. Sitter själv på en Pocophone med Lineage OS

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@Dew87: nice. Kör du med microg också ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Dew87: nice. Kör du med microg också ?

Kör inte microg.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@Dew87: så du säger alltså att bankid kivra bankapp osv kommer funka med enbart lineageos och magisk. Inget google play service eller microg?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Dew87: så du säger alltså att bankid kivra bankapp osv kommer funka med enbart lineageos och magisk. Inget google play service eller microg?

Har google play service och Magisk. Borde kanske skrivit med det från början. BankID och Nordea fungerar till dessa. Har inget program för att läsa dotkoder då jag inte haft behovet till det än.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Har google play service och Magisk. Borde kanske skrivit med det från början. BankID och Nordea fungerar till dessa. Har inget program för att läsa dotkoder då jag inte haft behovet till det än.

Jaha..
Ja ville veta om de funkar utan google play service och utan microg

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jaha..
Ja ville veta om de funkar utan google play service och utan microg

Du kan inte köra ett system utan någon av dessa; Flertalet program, även i själva Android-systemet(?) behöver tydligen google play services för att fungera korrekt (och microg ersätter/emulerar ju play services).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Du kan inte köra ett system utan någon av dessa; Flertalet program, även i själva Android-systemet(?) behöver tydligen google play services för att fungera korrekt (och microg ersätter/emulerar ju play services).

Rätt säker på att man kan köra rent android utan gapps.. Innan MicroG så körde man väl inte playservice på tex. Lineageos eller gamla cyanogenmod?
Sen tänkte jag majoriteten open source appar från f-droid och de flesta där kräver väl inte MicroG eller playservice heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Rätt säker på att man kan köra rent android utan gapps.. Innan MicroG så körde man väl inte playservice på tex. Lineageos eller gamla cyanogenmod?
Sen tänkte jag majoriteten open source appar från f-droid och de flesta där kräver väl inte MicroG eller playservice heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna prova och berätta om det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Du kan inte köra ett system utan någon av dessa; Flertalet program, även i själva Android-systemet(?) behöver tydligen google play services för att fungera korrekt (och microg ersätter/emulerar ju play services).

Nej, AOSP behöver inte Google Play Services.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Nej, AOSP behöver inte Google Play Services.

Ahh du verkar kunna sånt..
Vad tror du om saker som bank bankid kivra osv.. Kräver du playservice/microg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ahh du verkar kunna sånt..
Vad tror du om saker som bank bankid kivra osv.. Kräver du playservice/microg?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är jag ganska säker på att BankID kräver Google Play Services men som andra har sagt så finns det sätt att spoofa det på så man kan köra exempelvis Lineage OS utan Play Services. Jag har inte provat själv så kan tyvärr inte uttala mig om hur bra det går eller om man behöver vissa specifika versioner av BankID etc. När jag använde custom ROM:s så körde jag på Open GApps och det minsta paketet man kunde installera (Pico) vilket betyder att man slipper det mesta av Googles bloatware men installerar det mest kritiska (såsom Google Play Services). Nackdelen är såklart att man inte slipper Google helt. Kivra har jag noll koll på. Vad för fördelar ger appen som man inte kan få bara genom webbsidan?