AMD Epyc "Rome" är officiell – 64 kärnor och 128 trådar på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc "Rome" är officiell – 64 kärnor och 128 trådar på 7 nanometer

Med de nya processorerna i Epyc Rome-familjen tar AMD steget över till Zen 2 och 7 nanometer även på serversidan, där flaggskeppet skryter med 64 kärnor och 128 trådar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta imponerar. Det ska bli väldigt spännande att följa Epyc under resten av året.

Förutom alla "stora" modeller så är jag helt galet imponerad av den lilla Epyc 7282. 16/32 kärnor för endast $650!? $100 billigare än kommande Ryzen 3950X med samma antal kärnor. Förvisso lägre frekvens, men den kommer ju ändå med allt vad Epyc innebär, så 8-kanalers minne, 128 PCIe-lanes osv.. Vilken budgetserver/ws man skulle kunna hitta på med den, wow! Får se om det dyker upp något moderkort nånstans som inte kostar en halv årslön också, hehe.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi SERVER på hör niva kontra detta blir nog inte lätt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Powerful you have become, the dark side I sense in you.

Kul att det går bra för AMD,undrar när vi får 20+ kärnor till Ryzen

Permalänk
Medlem

Så sjukt... Störda minnes bandbredder.
Betyder det att databaser får det bättre? Eller vad?
Kanske gaming streaming?

Undrar om det kommer att gå fortare att swisha 😂😋

Kan snart också ha egen AI hemma 😋😇

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Så sjukt...

Kan snart ha egen AI hemma 😋😇

Skickades från m.sweclockers.com

Perfekt att ha en huvuddator hemma och endast skärmar och styrdon i övriga rum 😊

Vill se cinebench test på denna best

Permalänk
Medlem

Gillar att L3 cache har lika mycket minne som ett av mina tidiga grafikkort, GeForce 2 MX på respektable 64MB :> Riktigt kul med AMD nu! Får hoppas att det framöver innebär ännu bättre prylar och att vi ska slippa ockerpriser. Om de nu bara kunde utmana Nvidia på allvar i toppsegmentet också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Finns test på Anandtech.com
Anandtech

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Väntar med spänning på att Tvelander ska komma och försvara Xeon.

Skulle sitta mumma med en 1U vattenkyldserver med 128 kärnor och 2 TB RAM 🙄 Undrar vilka simula
eringar en sån kan klara av? Vågar inte tänka på hur häftigt ett 32U rack fyllt med dessa skulle vara, 4000 kärnor per skåp 😲

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Klistrar in en lång test från STH som är minst sagt imponerade: Serve The Home
Ger lite mer än Anandtech som inte är helt komplett ännu pga deras labbstrul.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Detta lär innebära stora förbättringar på områden där förra generationen fortfarande hade problem och dessutom har man även pushat framåt i de områden där de redan var bra.
Förra generationen hade Intel fortfarande en hel del väldigt bra argument för sina processorer, men känns som att många av dessa försvinner nu. Sen jobbar Intel mycket med att hjälpa till att utveckla mjukvara som fungerar bra på deras processorer, det ska man inte underskatta.

Permalänk
Medlem

Fräcka cpuer, något jag aldrig kommer ha nytta av alls men kul med beefy shit

Permalänk
Medlem

"Centraldammsugaren" snart i var mans hem.

Källa: www.servethehome.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med workstations dagligen: Hur bra är Intels motsvarighet? Är Epyc ledande på serversidan nu?

OffTopic: @loevet du publicerade Samsung-artikeln i natt 00:55 och jobbar vanligt under dagen. Är du en nattuggla eller en robot? Hursomhelst är det trevlig att få ut nyheterna så pass snabbt

Permalänk
Medlem

Perfekt med en Epyc 7371 som ersättare till mina två Xeons. Kör tiotal VMs konstant och ytterliggare två som arbetsstationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esseboy:

Väntar med spänning på att Tvelander ska komma och försvara Xeon.

Skulle sitta mumma med en 1U vattenkyldserver med 128 kärnor och 2 TB RAM 🙄 Undrar vilka simula
eringar en sån kan klara av? Vågar inte tänka på hur häftigt ett 32U rack fyllt med dessa skulle vara, 4000 kärnor per skåp 😲

Va ska jag försvara dom är bra på olika saker, hårdvara är det billiga så spelar inte så stor roll va du köper.

Problemen är inte hårdvaran i sig det är hitta folk som jobbar med det och produkter ihop med certifiering ihop med andra produkter fullt mjukvaru stöd ihop med annan hårdvara.

Köpa hårdvara kan vem som helst göra men implementera i en miljö det är där det svåra börjar.

Finns inte en enda konsult vi jobbar med där dom jobbar också där någon kör AMD eller kan det ihop med andra program / system

Sen ligger intel på mjukvaru sidan ihop med stora företag långt före

Men hos oss blir det nog renderings maskiner av AMD.
Där vinner man massor i form av ren pris prestanda.
Nu hoppas man bara någon oem släpper det för ingen har något ännu och knappt ens med förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

InteL: Vi är fortfarande bäst på spel!

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Återstår bara att se hur pass stor skillnaden i pris och utförande blir för nya threadripper och stora navi när dom väl kommer =p börjar bli svettigt för intel om dom inte får ordning på 10nm (ja dom säger att det är på gång men hade det fortfarande vart utan problem hade dom förmodligen lanserat desktop versionerna innan eller iallafall i samband med mobila enheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skäggig legend

256MB L3-cache. 256MB. Alltså...ja, 256MB?! Min portfölj gottar sig i tiden som kommer :3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

InteL: Vi är fortfarande bäst på spel!

AMD: Epyc är inte till för spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Notera att många modeller även kommer i en kraftigt rabbaterad singel socket variant med sufixet P, som är runt 40% billigare i vissa fall. Dvs samma som intel gör med de U-modeller som egentigen tillhör serier med multisocket stöd som Gold.

@loevet Ser inte dessa P-varienter i tabellen, och jag är lite osäker på om det inte är lite ihopblandat? Är det t ex inte Epyc 7402P som har en msrp på 1700dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

AMD: Epyc är inte till för spel

Alla vet ju att man köper en Xeon + RTX 2080 Ti för att kunna sitta i venten o spela lite Dota i 1280x720 upplösning med "Medium" inställningar.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va ska jag försvara dom är bra på olika saker, hårdvara är det billiga så spelar inte så stor roll va du köper.

Problemen är inte hårdvaran i sig det är hitta folk som jobbar med det och produkter ihop med certifiering ihop med andra produkter fullt mjukvaru stöd ihop med annan hårdvara.

Köpa hårdvara kan vem som helst göra men implementera i en miljö det är där det svåra börjar.

Finns inte en enda konsult vi jobbar med där dom jobbar också där någon kör AMD eller kan det ihop med andra program / system

Sen ligger intel på mjukvaru sidan ihop med stora företag långt före

Men hos oss blir det nog renderings maskiner av AMD.
Där vinner man massor i form av ren pris prestanda.
Nu hoppas man bara någon oem släpper det för ingen har något ännu och knappt ens med förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Intel ligger "långt fram" på mjukvara vet jag inte riktigt vad du menar med. Menar du prestanda så visar ju tester just att AMD klarar sig rätt bra. Tidigare har det varit lite annorlunda, något som delvis berodde på Intels egen kompilerare som visade sig innehålla en del skumma saker om man körde på ett AMD system. Att AMD kostar way less och är lika snabb utan AVX512 på en optimerad Intel binär var förvånande och rätt strongt: https://www.anandtech.com/show/14694/amd-rome-epyc-2nd-gen/14

Att man jobbar någonstans där ingen konsult kör eller skulle klara av att få ihop ett AMD system med "andra program / system" så kanske jag, speciellt om jag hade en önskan att köra AMD för dess nuvarande effektivitet, hade tittat mig om efter andra konsulter.

Myecket av Intels andelar på servermarknaden beror på gamla händelser, många som inte var helt ok. Men marknaden får leva med det för det rör sig inte fort på servermarknaden. Men hade jag idag börjat från scratch och gammalt bagage inte fanns med så hade jag valt Epyc direkt. Men, om stora drakar som Microsoft, IBM, Google, Facebook osv får för sig att de vill köra Epyc så kommer de nog inte bry sig om "brist på konsulter som kan systemet" utan de ser nog bara till att få det att funka.

Då servermarknaden är en så stor del av Intels affärsrörelse så får vi se om de kan hålla sig från skumma ting om AMD börjar få lite medvind denna gången.

"So has AMD done the unthinkable? Beaten Intel by such a large margin that there is no contest? For now, based on our preliminary testing, that is the case. The launch of AMD's second generation EPYC processors is nothing short of historic, beating the competition by a large margin in almost every metric: performance, performance per watt and performance per dollar."

Och i lite klassisk Intel stil (även om de inte verkar muta kunder denna gången... hehe)

"Intel's most likely immediate defense will be lowering their prices for a select number of important customers, which won't be made public."

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Finns test på Anandtech.com
Anandtech

Vilket monster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va ska jag försvara dom är bra på olika saker, hårdvara är det billiga så spelar inte så stor roll va du köper.

Problemen är inte hårdvaran i sig det är hitta folk som jobbar med det och produkter ihop med certifiering ihop med andra produkter fullt mjukvaru stöd ihop med annan hårdvara.

Köpa hårdvara kan vem som helst göra men implementera i en miljö det är där det svåra börjar.

Finns inte en enda konsult vi jobbar med där dom jobbar också där någon kör AMD eller kan det ihop med andra program / system

Sen ligger intel på mjukvaru sidan ihop med stora företag långt före

Men hos oss blir det nog renderings maskiner av AMD.
Där vinner man massor i form av ren pris prestanda.
Nu hoppas man bara någon oem släpper det för ingen har något ännu och knappt ens med förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

HP har Epic Oem till salu från Launch dock enbart 4 modeller men massa fler kommer

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tror man kan streama i 8K och spela vilket spel som helst utan att du märker av några hack

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Alotiat: Haha, jag satt och skrev anteckningar under Note 10-eventet, och vid elvatiden började jag renskriva och ordna med bilder. Det tog ett tag så artikeln gick inte ut förrän framåt ett på natten. Men ja, är helt klart en renodlad nattuggla. Det är väldigt sällan jag går och lägger mig före 02-03 på natten, och stiger upp runt 07.30 för nya arbetsdagen. Folk säger att det inte är bra, men jag har gjort det sedan tonåren så uppenbarligen tycker min hjärna att det fungerar Sedan skadar det ju inte att jag tycker det är väldigt roligt att pyssla med teknik både på kontoret och i hemmet, motivationen hjälper nog kroppen att överkomma behovet av sömn

Kul att det uppskattas!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jonas79:

HP har Epic Oem till salu från Launch dock enbart 4 modeller men massa fler kommer

Viktiga är få med distar och företag köpa in paketera och få bid på dom så man kan börja kolla på alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Smaskigt värre!