Permalänk
Medlem

Långsam Nexus 6P

Min 6P har blivit så OTROLIGT långsam! Bytte batteriet själv för ca ett år sedan och då fick den lite mer liv. Men nu känns det som att mjukvaran i sig har blivit segt. Allting går så långsamt. Nu är det ju en gammal telefon men den är en favorit som jag helst inte vill släppa än. Tips på hur jag kan återuppliva den utan att förlora innehåll?

Permalänk
Medlem

@Taiofii: Har inget direkt svar på din fråga, men det är ju oftast väldigt lite man (eller iaf jag) tappar vid en factory reset. Jag backar upp allt viktigt individuellt, fast egentligen bara konfig för launchern. Annars är det bara ordningen på ikonerna jag får manuellt lägga tillbaka och aktivera mobilt bankid/swish.

Tycker en clean refresh är bättre än att återställa från någon slags backup. Alltid lite risk att man får tillbaka problemet.

Fattar att det var inte exakt vad du är ute efter, men ger kanske ett perspektiv!

Permalänk
Medlem

Vad har du för version av Android?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

@Taiofii: Har inget direkt svar på din fråga, men det är ju oftast väldigt lite man (eller iaf jag) tappar vid en factory reset. Jag backar upp allt viktigt individuellt, fast egentligen bara konfig för launchern. Annars är det bara ordningen på ikonerna jag får manuellt lägga tillbaka och aktivera mobilt bankid/swish.

Tycker en clean refresh är bättre än att återställa från någon slags backup. Alltid lite risk att man får tillbaka problemet.

Fattar att det var inte exakt vad du är ute efter, men ger kanske ett perspektiv!

Tack för tipset! Ja jag vill helst undvika logga in i appar igen då jag knappt minns lösenorden till dessa haha. Vill inte "fixa" saker på nytt typ, men om det nu är det som krävs så får man kanske anstränga sig lite.

Skrivet av Juus1:

Vad har du för version av Android?

//C

Det är 8.1.0.

Permalänk
Medlem

@Taiofii: Om du inte vill logga in i appar igen så kan vi inte hjälpa dig mer.

Om du kan tänka dig att faktiskt fixa din telefon så är en ominstallation av en ny rom det bästa.
Då blir den som ny igen.

Citera detta om du är redo en dag att fixa din telefon så tar jag mig tiden att leta upp vad du behöver. Det gör jag inte annars.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Taiofii: Om du inte vill logga in i appar igen så kan vi inte hjälpa dig mer.

Om du kan tänka dig att faktiskt fixa din telefon så är en ominstallation av en ny rom det bästa.
Då blir den som ny igen.

Citera detta om du är redo en dag att fixa din telefon så tar jag mig tiden att leta upp vad du behöver. Det gör jag inte annars.

Prio är ju ändå att den fungerar hyfsat igen, så som det är nu så blir jag frustrerad av att använda den. Så jag är ändå beredd att göra det som krävs för att åtgärda och skulle verkligen uppskatta tipsen (och vägledningen)!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vi hade 2st Nexus 6p i familjen och bägge hade bytt batteri p.g.a. omstarter och dålig laddnkng. 6-8 mån efter batteribytet gick de segt och startade om sporadiskt igen trots laddning. Tydligen så är det ett erkänt fel på dessa modeller (med omstarterna I alla fall)

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/20...

Det slutade med att vi pensionerade bägge lurarna efter mycket frustration.
Nu kör de med pocophone f1 och alla är nöjda och glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, ska kika!

Skrivet av endor2:

Vi hade 2st Nexus 6p i familjen och bägge hade bytt batteri p.g.a. omstarter och dålig laddnkng. 6-8 mån efter batteribytet gick de segt och startade om sporadiskt igen trots laddning. Tydligen så är det ett erkänt fel på dessa modeller (med omstarterna I alla fall)

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/20...

Det slutade med att vi pensionerade bägge lurarna efter mycket frustration.
Nu kör de med pocophone f1 och alla är nöjda och glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Några omstarter har jag inte stött på. Däremot vääääldigt långsam. Enkla saker kan ta flera sekunder att komma fram till.

Permalänk

Kan detta vara någonting kanske? Puffin OS

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Min 6P har blivit så OTROLIGT långsam! Bytte batteriet själv för ca ett år sedan och då fick den lite mer liv. Men nu känns det som att mjukvaran i sig har blivit segt. Allting går så långsamt. Nu är det ju en gammal telefon men den är en favorit som jag helst inte vill släppa än. Tips på hur jag kan återuppliva den utan att förlora innehåll?

hur gammal är den? för det är med stor sannolikhet att det är minneschippet som har degraderat och då spelar det ingen roll vad du gör. sure fabriksåterställning kan funka ett tag om du har tur.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hur gammal är den? för det är med stor sannolikhet att det är minneschippet som har degraderat och då spelar det ingen roll vad du gör. sure fabriksåterställning kan funka ett tag om du har tur.

Vill minnas att jag köpte den direkt när den släpptes, någon gång december 2015 kanske?

Inser nu att det kanske är dags att ge upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kan detta vara någonting kanske? Puffin OS

Var hittar du länk till OS, installations instruktioner osv?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Vill minnas att jag köpte den direkt när den släpptes, någon gång december 2015 kanske?

Inser nu att det kanske är dags att ge upp?

ja problemet med äldre mobiler är just lagringen, chippet precis som ssder har en begränsad livslängd vilket i många fall är anledningen till att äldre mobiler blir sega. sen ibland så hjälper en fabriksåterställning men i många fall bara en kort stund sen blir mobilen seg igen. hade sånt problem med min s6 edge och med min nuvarande s8a (använder dom konstant via jobbet så lite mer användning än normalt. men då har jag inte haft någon av dom över 2 år.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja problemet med äldre mobiler är just lagringen, chippet precis som ssder har en begränsad livslängd vilket i många fall är anledningen till att äldre mobiler blir sega. sen ibland så hjälper en fabriksåterställning men i många fall bara en kort stund sen blir mobilen seg igen. hade sånt problem med min s6 edge och med min nuvarande s8a (använder dom konstant via jobbet så lite mer användning än normalt. men då har jag inte haft någon av dom över 2 år.

Tror faktiskt mer på detta än att det skulle vara skräp i mjukvaran. Den har ju varit med om en hel del (vem glömmer Pokemon Go tiderna då man laddade typ 3 ggr/dag?)

Lutar i så fall mot OP7 då den känns närmast Nexus-serien, bortsett från Pixlarna då jag ogillat designvalet på dem. Aldrig haft OP innan, är det något att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av Taiofii:

Tror faktiskt mer på detta än att det skulle vara skräp i mjukvaran. Den har ju varit med om en hel del (vem glömmer Pokemon Go tiderna då man laddade typ 3 ggr/dag?)

Lutar i så fall mot OP7 då den känns närmast Nexus-serien, bortsett från Pixlarna då jag ogillat designvalet på dem. Aldrig haft OP innan, är det något att rekommendera?

Har haft Oneplus 6 sen förra sommaren, bästa telefonen jag haft och är fortfarande riktigt nöjd och känner inget behov av att byta heller Inte märkt någon skillnad med batteritiden heller.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Har haft Oneplus 6 sen förra sommaren, bästa telefonen jag haft och är fortfarande riktigt nöjd och känner inget behov av att byta heller Inte märkt någon skillnad med batteritiden heller.

Tack för input! En kollega har också OP6 och den verkar prestera lika bra idag som när han köpte den. Låter bra då.