Permalänk
Medlem

MediaWiki

Funderar på att bygga en intern Wiki på MediaWiki. En Raspberry Pi 4 hade säkert räckt men eftersom det är en MySQL driven tjänst vill man ju helst ha något driftsäkrare än minneskort.

Enkel billig server med ca 64GB nVME lagring och 4GB RAM, lämplig Linuxdistro (Debian?). Gbit ethernet, headless. Gärna någon backuplösning (full image) till lokal befintlig NAS.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra usb disk till rpi4.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

jag kör en mediawiki sida på min webserver som jag kör i mitt esxi cluster, backup sköter jag med veeam som skickar krypterat till en nas jag har i skåpet och den i sin tur slänger upp det på min google drive

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Du kan ju köra usb disk till rpi4.

Det finns ju ganska dålig dokumentation kring vad som fungerar, är ju inte helt säkert att det fungerar. Får väl chansa kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

jag kör en mediawiki sida på min webserver som jag kör i mitt esxi cluster, backup sköter jag med veeam som skickar krypterat till en nas jag har i skåpet och den i sin tur slänger upp det på min google drive

Har ingen befintlig server jag vill lägga det på, vill helst ha egen enkel (läs billig) hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har ingen befintlig server jag vill lägga det på, vill helst ha egen enkel (läs billig) hårdvara.

Sätt upp virtualisering på någon av dina befintliga servrar eller skaffa en VPS för en tia i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Sätt upp virtualisering på någon av dina befintliga servrar eller skaffa en VPS för en tia i månaden?

med det menar jag även virtualisering och jag vill helst ha egen lokal hårdvara, i alla fall initialt, men det lutar åt en Raspberry Pi 4 med en usb-ansluten ssd.