Spelmöss med trådlös anslutning – är sladden nödvändig för spelfantasten?

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag behövde... men jag bytte ut min G603 idag till en G903. Mest för att jag vill gå över till deras trådlösa laddning.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Verkar som det är nya trådlösa tangentbord från Logitech.

G815 och G915, nedan är en cachelänk från en affär som lagt upp dem.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://...

https://i.imgur.com/74MSeT2.jpg

Nice. Hoppas de lanserar en Pro version då och en extended Powerplay så man kan ladda tangentbordet på ena sidan och musen på andra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har haft min G603 i ett halvår nu och har fortfarande inte bytt batterier...kör Ikeas uppladdningsbara batterier men har en extrauppsättning fulladdade. Skall bli intressant och se hur länge det dröjer innan batterierna behöver bytas
Kommer aldrig gå tillbaka till sladdad mus igen.
En fråga, funkar din scrollning helt korrekt? Jag hade problem när jag köpte den, sen kom det en firmwareuppdatering som fixade det. men nu har det kommit tillbaka igen. När jag scrollar nedåt i chrome scrollar den alltid lite upp igen. Troligtvis ett firmware fel igen...men det finns ingen uppdatering vad jag kan se.

Kan berätta om min erfarenhet av g603: Jag reklamerade tre (!) exemplar som maxgaming.se skickade till Logitechs tekniker, hade samma problem med scrollhjulet. Efter det tog inte butiken in några fler exemplar, men efter ett halvår kom suget tillbaka så nu har jag en ny från en annan butik. Den fungerar utmärkt.

Finns många som haft samma problem om man googlar, någon säger sig ha lagat datormusen genom att byta encodern som läser av hjulet.

Edit: nu finns den åter i lager, måste inkommit för bara några få veckor sedan. Jag väntade lääääänge innan jag gav upp och beställde annat för tillgodokvittot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat trådlösa möss. Känns som de disconnectar ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nice. Hoppas de lanserar en Pro version då och en extended Powerplay så man kan ladda tangentbordet på ena sidan och musen på andra!

Skickades från m.sweclockers.com

Presenterad nu! Endast ett problem, att det är väldigt dyrt $250 som blir runt 3000 i Sverige säkert. Ouch!

Logitech G915
https://www.logitechg.com/en-us/products/gaming-keyboards/g91...

En video som visar dem lite

Edit: Enligt videon är batteritiden 30 timmar med LED och upp till 1200 timmar utan LED.

Permalänk
Medlem

Kul tråd. Jag hade en Logitech G7 för massa år sen och tyckte att det var schysst med trådlöst då, men sen blev man mer "seriös" och alla sa ju att trådat var skiten, så det har blivit en rad M65or sedan dess.

Är dock sugen på en trådlöst Ironclaw nu då jag har insett att jag förmodligen har för stora händer för M65 - får ofta kramp runt basen av lillfingret/ringfingret eftersom de inte riktigt får plats på musen. Någon som kan uttala sig om Ironclaw, både ergonomiskt och hur väl den fungerar trådlöst?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajjeuy:

Aldrig gillat trådlösa möss. Känns som de disconnectar ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, dom gamla mössen och tangentborden brukade göra så. Blev så vansinnig på ett gammalt tangentbord som disconnectade att jag slog sönder det 😂

Min nya mus är i en helt annan liga! Testa vetja 😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Ja det var ett häftigt pris men jag slog till och köpte G915 på Netonnet, får se när det dyker upp.

Enormt taggad, rätt nöjd med mitt G613, men detta är ett uppköp. Paketet kan inte komma fooooort nog.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Fulci: Ja det var ett häftigt pris men jag slog till och köpte G915 på Netonnet, får se när det dyker upp.

Enormt taggad, rätt nöjd med mitt G613, men detta är ett uppköp. Paketet kan inte komma fooooort nog.

Hittade dem på Inet, såg att priset landade på 2690kr för G915
https://www.inet.se/produkt/6600966/logitech-g915-tactile

Och 2090 för G815
https://www.inet.se/produkt/6600968/logitech-g815-tactile

Tycker designen är väldigt snygg.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Ja designen gillar jag starkt och det var samma pris på Netonnet 2690:-, dock osäkert leveransdatum.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jadå, de duger gott och väl. Finns några modeller som kan vara intressanta. För egen del så är det svårmotiverat, jag har en cord bungee och har inga som helst problem med sladdar som är i vägen. Jag funderar dock på att köpa en till min bärbara, måste ju ändå ha en mus så kan ju lika gärna köpa en trådlös.

Körde trådlös i några månader för ett antal år sedan, det var definitivt inte värt det. Krångel med batterier, bortkopplingar, störningar och så vidare. Men det har blivit mycket bättre och vad jag sett så är det bara att köra om man nu har behov eller önskan om en trådlös mus.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Överraskande bra design måste jag säga, särskilt för att vara från Logitech som gillar det här med att göra 98% rätt och avrunda med 2% katastrofalt dåligt på slutet.
Jag ändrar inte ofta heller (typ som vissa möss har en "sniperknapp") men det är ganska vanligt att t.ex. flygfarkoster i spel behöver rejält mycket högre sens, eller i de fall när man ska styra torn på stridsfordon.
Jag snubblade över den här videon nu när jag började kolla, och även om det kanske finns några andra felkällor så verkar det ju som att det händer grejer: https://www.youtube.com/watch?v=oPfZdZaTGG4

Problemet är fortfarande mest i layouten och formen på musen, sen upplever jag (jag kör med vad andra kallar sinnessjukt hög sens rent generellt) att G9X är väldigt precis när man rör musen fort och stannar på en precis punkt. Jag har t.ex. en Corsair Raptor M45 (också en layout jag trivs bra med, om än något sämre DPI-justering) som jag upplever är sämre på den punkten.
Jag antar att G PRO går att köra trådad som alternativ?
Vad jag minns handlar det om att lasern klarar att detekterar mycket mindre förändringar i ytan i jämförelse med en mer traditionell lysdiod d.v.s. man får en mycket mer exakt mätning mot underlaget. Sen kan det ju som sagt hända att teknik som är billigare att producera har kommit ikapp.
Nja, jag har inte provat några trådlösa gamingmöss någon längre tid så jag kan inte avskriva tekniken helt, men visst har det påverkat att de trådlösa möss jag ändå äger samt andra jag använt har gett en sugig upplevelse, men som jag skriver MÅSTE det inte bero på den trådlösa tekniken.
Exakt. Jämför gaming över WiFi, det kommer bli paket som tappas bort på vägen, och även om det kanske inte märks så mycket så finns det ändå där. Det känns som att hela den trådlösa pushen är ett enda stort "good enough"-resonemang.
Nu spelar jag inte CS längre, men jag uppskattar ändå att kunna göra grejer som kräver hög reaktionsförmåga. Sen är det ju den här komponenten att slippa fundera över "var det musen".
Intressant artikel, inte minst "Laser-illuminated sensors work extremely well on hard pads, but on soft pads with more surface depth, they’re picking up too much useless information, which leads to discrepancies in how they track at different speeds.", då jag kört på hårda musmattor långt innan jag skaffade någon lasermus.

Jag antar att mjuka äckelmattor blivit mer populära rent generellt...

Bra video. Självklart finns det bra o dåliga trådlösa möss.
Fick även upp denna video efter din. Den är bra också även om den sponsras av Logitech genom Linus. https://www.youtube.com/watch?v=wQxw-pX4dak

Ja G Pro kör man trådat medans man laddar den, så väldigt kort uppehåll i musarbetet medans man sätter i kontakten i musen. Men en väldigt dyr mus om man tänkt köra trådat hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en mus som laddas av musmattan och det är helt legendariskt

Permalänk
Medlem

Sitter själv på Logitech G703 tillsammans med Logitech G PowerPlay musmatta som laddar musen hela tiden eller håller den mellan 70 - 90% inte högre just för att batteriet ska hålla längre, sedan Januari. ibland glömmer man verkligen att man sitter på trådlös. Mattan orkar ladda musen medans man spelar och använder den samt har RGB på den.
Kommer inte gå tillbaka till tråd igen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag kör med en mus som laddas av musmattan och det är helt legendariskt

Ahh en mus som är Legendary!!! Legendaryyyyyyyy (med mörk röst)

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ahh en mus som är Legendary!!! Legendaryyyyyyyy (med mörk röst)

Öhm, ja, exakt!

Permalänk
Medlem

Har kört trådlöst för länge sedan (senast var Logitech MX1000), men då fanns inte batteriladdning via usb-kabel utan man var tvungen ställa musen i laddstativ och vänta snällt. Det sög ordentligt, så jag gick över till kabel igen.

Nu är väl istället problemet att den enda mus jag vill använda, Mionix Naos, inte finns i trådlös variant. Kan bara hoppas på att Mionix nysatsning på premium även innebär att de kommer med en trådlös.

Visa signatur

5950X, 3090