Toshiba avtäcker XL-Flash – 3D SLC NAND med låg latens

Permalänk
Melding Plague

Toshiba avtäcker XL-Flash – 3D SLC NAND med låg latens

Toshibas nya minnesteknik XL-Flash använder skräddarsytt SLC NAND-minne som ska nå så pass låga latensnivåer att det blir mellansteget mellan SSD- och DRAM-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Snälla börja massproducera detta i högre utsträckning istället för tlc trams med usel levetid och långsiktig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det stora paradnumret med XL-Flash är att latens vid läsningar från minnet ska vara mindre än 5 mikrosekunder.

Wow kommer den ha mindre 5 µs, fan om den bara skriver 500MB/s, hoppas dom släpper en med SAS som skriver minst 2GB/s och kostar mindre än 10 tusen då kanske det blir ett köp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Wow kommer den ha mindre 5 µs, fan om den bara skriver 500MB/s, hoppas dom släpper en med SAS som skriver minst 2GB/s och kostar mindre än 10 tusen då kanske det blir ett köp.

Är väl vanligast med 12Gb SAS så 2GB/s skrivningar lär väl inte behövas? Eller vad tänker du dig för scenario?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl vanligast med 12Gb SAS så 2GB/s skrivningar lär väl inte behövas? Eller vad tänker du dig för scenario?

Behöver en bättre Slog disk som måste ha låg µs hög iops och minst 2GB/s skrivhastighet.

Tex denna http://mullet.se/product.html?product_id=348468 allt ser bra ut förutom att den har 92 µs.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Behöver en bättre Slog disk som måste ha låg µs hög iops och minst 2GB/s skrivhastighet.

Tex denna http://mullet.se/product.html?product_id=348468 allt ser bra ut förutom att den har 92 µs.

Jo, men du kommer ju fortfarande begränsas av SAS interfacet så förstår inte varför du måste över 2GB/s? Det blir ju bara en teoretisk siffra. Om du har monteringsmöjligheter så är ju annars optane väldigt lämpligt som slog disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Jo, men du kommer ju fortfarande begränsas av SAS interfacet så förstår inte varför du måste över 2GB/s? Det blir ju bara en teoretisk siffra.

Skickades från m.sweclockers.com

En slog disk måste vara snabb, då jag har många diskar.

SAS interfacet klara lite över 2GB/s. Om disken inte är snabb nog så kommer den inte kunna hantera alla mina diskar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Snälla börja massproducera detta i högre utsträckning istället för tlc trams med usel levetid och långsiktig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du vill ha tillbaka 120-250GB SSDer?
För en 250GB SLC disk är en 750GB TLC disk i runda slängar.

Finns nog en plats för båda, men de har verkligen olika syften och olika prisnivåer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så du vill ha tillbaka 120-250GB SSDer?
För en 250GB SLC disk är en 750GB TLC disk i runda slängar.

Finns nog en plats för båda, men de har verkligen olika syften och olika prisnivåer.

Tar hellre en 250gb slc än 750gb tlc disk. Men varför inte säga en 500gb slc över en 1.5tb? För lagringsutrymme kan man använda snurrdiskar ifall man inte har råd med slc eller åtminstone mlc.

När man snackar livstid på bara några år mår jag halvt illa. Disken är den jobbigaste av alla delar i en dator att byta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Tar hellre en 250gb slc än 750gb tlc disk. Men varför inte säga en 500gb slc över en 1.5tb? För lagringsutrymme kan man använda snurrdiskar ifall man inte har råd med slc eller åtminstone mlc.

När man snackar livstid på bara några år mår jag halvt illa. Disken är den jobbigaste av alla delar i en dator att byta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, låt oss börja om från början, för konceptet ovan finner jag konstigt.
Om jag köper en bra TLC SSD idag, säg din 1,5TB (1TB / 2TB i mitt fall), så har jag lätt mer tillit till den än valfri mekanisk disk som säljs idag. Att hitta mekaniska diskar med 5 års livslängd innebär enterprise eller high-end idag, medan du jämför high-end HDD med budget SSD.

Jag har 840 EVO diskar som går än idag, och de är 5+ år gamla. De har sin urladdnings defekt (så ett av värsta fallen), ja, men är de bara strömsatta så är det inget problem idag. Och jag har personligen testat låta en sådan ligga med data i 9 månader utan ström. Allt lästes korrekt! 100% Om dessa kan det, kan bättre 3D NAND det också.

Du har 5 års garanti på nästan alla vettiga SSDer idag, och de flesta HDD har 2-3 år, endast high-end har 5år. Så redan där snackar vi livslängd på HDDna som borde göra dig illa. HDD förr kunde hålla 5-10 år utan problem. HDD idag ska du vara glad om du får garantitiden. HDD rasar som flugor både i NAS och vanliga system idag där SDDer, även TLC bara går och går.

10 år gammal (2009) Corsair P60 MLC disk kör i min YT/Twitch/Media maskin. Inga tecken på problem. Så det som då ansågs vara skräp... MLC 2009, fungerar än idag 10 år senare. Samtliga mekaniska diskar från den tiden har börjat få problem. Har nån enstaka 1TB HDD från 2008 som är brukbar än, men det är för den legat oanvänd i 5 år.

HDD idag använder samma LDPC ECC nivå som TLC NAND, de har enorma mängder läsfel och så tajta toleranser att spåren skriver över varandra, om mått lite, även i normala diskar. De använder sedan ECCn för att rätta till detta så för dig ser den normalt ut.

Och diskarna kommer med tonvis med defekta celler från fabrik. De bara formaterar dem så att LBA adresseringen "skippar" dessa celler. Du kan se det om du kör tex HDD-tune och läser hela disken... den kommer "hoppa till" lite här o var i hastighet, vilket är när den skippar defekta bitar och måste vänta på att skivan ska rotera till nästa.

Mao... jag tror du behöver läsa dig till vad det är du köper. Sluta anta att för det en gång var bra, är det fortfarande. Toleranserna på diskar, HDD som SSD idag är inte samma som för 10 år sedan. Om du tror detta, är det dags att läsa på...

SLC är meningslöst idag, om du inte behöver modifiera på bit-nivå eller extrem prestanda. Och vill du ha dessa nivåer, finns optane diskar. Bara att köpa. Du ville ha 500GB SLC...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4851536 Där har du den.
De tål enorma mängder omskrivningar, är SLC och kostar därefter.

Som jag sa, det finns marknad för båda, men de är olika marknader. Intel har Optane, Samsung har V-NAND och toshiba gör sin lösning här. De kommer kosta som tusan om du vill ha en hel disk med dem dock. För oss andra så har TLC mognat till en nivå där de är mer pålitliga än valfri mekanisk HDD, om du köper i samma "klass", på allt utom långlagring på en hylla.

Så offline backup = HDD, allt annat... SSD.
Finns en anledning varför vi snart bara har en enda HDD tillverkare kvar, där alla andra sålt sin division till dem.