Revolut och andra liknande banker

Permalänk
Medlem

Revolut och andra liknande banker

Hejsan

Vågar man använda Revolut och andra liknande banker så som N26 och allt vad de heter? Min tanke är främst för företaget då det har en internationell marknad men även privat. Googlar man så finns det helt klart vissa problem om man tror på själva klagomålen men ofta verkar det också finnas naturliga orsaker som föranlett problemet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MsSmith: Tror Revolut och N26 är helt fel tjänster för ett företag då de inte är en vanligbank utan främst betallösningsplattform.

Citat:

"Revolut Ltd is a UK financial technology company that offers banking services including a pre-paid debit card, currency exchange, cryptocurrency exchange and peer-to-peer payments."

Revolut har sin plats, men för att integreras i eget system eller typ bokföring.... Kan finnas vissa bekymmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har använt Revolut en hel del då jag reser mycket i jobbet och har sparat mig en massa pengar på att slippa växlingsavgifter. Säkerheten är också mycket större än på vanliga bankkort då du kan stänga av funktioner som blipp, chip eller hela kortet direkt i mobilen. Du skulle också märka om någon ogiltig transaktion görs direkt då du får ett meddelande i telefonen när varje transaktion genomförts.

Överföring görs enklast via ett kontokort och sker direkt. Begränsning på 200 EUR/USD i uttag per månad, men inget egentlig problem. Växlingsavgift på helger (0.5%) är väl en lite halvdold kostnad.

Vad jag vet så har de fortfarande ingen insättningsgaranti, därför överför jag enligt ovan bara pengar när jag väl behöver använda kortet.

Permalänk
Medlem

Provat Revolut och gillar det skarpt, appen är kanon och ger bra översikt
Har det som ett extrakort vid utlandsresor och laddar då på i förväg och växlar till lokal valuta. Sen är det bara betala med kortet eller ta ut upp till 2000 kostnadsfritt.

Sen skulle jag nog inte göra över några stora summor för t.ex. valutaspekulation då jag antar att insättningsgaranti er osv inte gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på samma sak, att ha det som en extrabank eller som hanterare för företagskorten då just den biten är lite 80-tal fortfarande hos de vanliga bankerna. Går verkligen att följa betalningarna på ett snyggt sätt, exempelvis 49kr på McDonalds på Storgatan 49. Kommer skicka anställda till höger och vänster i åtminstone norra Europa och då tänkte jag något sånt här kan vara smidigt.

Googlade och såg att någon hade haft svårt att tanka med kortet - är det något som ni har upplevt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag är lite inne på samma sak, att ha det som en extrabank eller som hanterare för företagskorten då just den biten är lite 80-tal fortfarande hos de vanliga bankerna. Går verkligen att följa betalningarna på ett snyggt sätt, exempelvis 49kr på McDonalds på Storgatan 49. Kommer skicka anställda till höger och vänster i åtminstone norra Europa och då tänkte jag något sånt här kan vara smidigt.

Googlade och såg att någon hade haft svårt att tanka med kortet - är det något som ni har upplevt?

Om man har Nordea som bank kan det vara svårt o tanka. Dock så har jag läst att folk löst det genom att använda Google Pay istället för att själv skriva in kortnummer mm. Jag har själv Handelsbanken och har inte haft några problem med tankning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag använder Revolut framför allt för internetköp, eftersom man kan växla pengar i förväg på vardagarna när valutabörsen är öppen och sedan köpa saker på helgerna när valutabörsen är stängd utan att behöva betala växlingsavgift. Sedan är det smidigt också att man kan fylla på med pengar från kreditkort, eftersom man från vissa kreditkort kan få ut poäng och andra förmåner i förväg från överföringen utan att man behöver betala ränta eller någon annan avgift på beloppet innan nästa räknings förfallodatum. På så sätt kan jag skicka ut pengar till min fru varje månad efter att kreditkortspoängen säkrats utan att behöva oroa mig för att hon använder ett ofördelaktigt betalkort när hon gör sina inköp.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

@Paddan1000: Jaha, det räknas som ett köp kanske om du får poängen? Antar att själva överföringen också går omgående?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@Paddan1000: Jaha, det räknas som ett köp kanske om du får poängen? Antar att själva överföringen också går omgående?

Ja, pengarna kommer direkt till Revolutkontot och man skulle därmed kunna maxa flera kreditkort om man behöver mycket pengar snabbt och inte hinner vänta på fondförsäljning och liknande. Jag vet förstås inte om det fungerar med alla kreditkort eller bara de jag provat. Man får prova sig fram. Jag skulle dock inte våga sätta det i system att ta ut pengar för att få poängen och sedan skicka samma pengar till mitt vanliga bankkonto för att betala kreditkortsräkningen. Då lär både Revolut, kreditkortsbolagen och banken reagera och hälsa att mitt förtroende är förbrukat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Har börjat använda revolut med nu
Verkar smidigt
Kör komplett som påfyllnad och får 2% caschback 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

...Säkerheten är också mycket större än på vanliga bankkort då du kan stänga av funktioner som blipp, chip eller hela kortet direkt i mobilen....

Detta skiljer sig väl inte från andra banker?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell:

Beror ju på vilken bank man har.

Men man har en del smarta funktioner som jag gärna hade sett på alla kort:
https://www.revolut.com/sv-SE/help/utforska-revolut/hantera-m...

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se när riktiga bankkonton släpps i Sverige, enligt Revolut Swedens senaste livestream så kommer det släppas innan 2020.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Blir spännande att se när riktiga bankkonton släpps i Sverige, enligt Revolut Swedens senaste livestream så kommer det släppas innan 2020.

Hoppas metal kortet får mer förmåner och att perks kommer snart 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan

Vågar man använda Revolut och andra liknande banker så som N26 och allt vad de heter? Min tanke är främst för företaget då det har en internationell marknad men även privat. Googlar man så finns det helt klart vissa problem om man tror på själva klagomålen men ofta verkar det också finnas naturliga orsaker som föranlett problemet.

Jag skulle undvika att ha några betydande summor hos den typen av banker. Det är mestadels riskkapital som håller dem flytande för närvarande och det är nästan tärningskast som avgör vilka som hittar en fungerande affärsmodell och blir kvar i framtiden. Samtidigt har du ingen insättningsgaranti..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag skulle undvika att ha några betydande summor hos den typen av banker. Det är mestadels riskkapital som håller dem flytande för närvarande och det är nästan tärningskast som avgör vilka som hittar en fungerande affärsmodell och blir kvar i framtiden. Samtidigt har du ingen insättningsgaranti..

Skickades från m.sweclockers.com

Revolut har banktillstånd, och då har dom insättningsgaranti

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag skulle undvika att ha några betydande summor hos den typen av banker. Det är mestadels riskkapital som håller dem flytande för närvarande och det är nästan tärningskast som avgör vilka som hittar en fungerande affärsmodell och blir kvar i framtiden. Samtidigt har du ingen insättningsgaranti..

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar faktiskt vad Revolut lever på. Undrar om de utgår från att så många ska växla så mycket att det ger intäkter.

Skrivet av jonthan:

Revolut har banktillstånd, och då har dom insättningsgaranti

Insättningsgarantin är väl bara 950 000kr eller €95 000? En hel del förstås för privatpersoner men för företag är det ju inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Insättningsgarantin är väl bara 950 000kr eller €95 000? En hel del förstås för privatpersoner men för företag är det ju inte så mycket.

Ja precis, så mycket skulle jag inte våga ha om jag hade företag, och om man har så mycket som privatperson så behöver man inte ett sånt kort 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Revolut har banktillstånd, och då har dom insättningsgaranti

Inte svensk dock, så den är inte att lita på. Förvara inga summor på revolut du inte kan klara dig utan. Sen har de svenska banktjänster på gång, så då kanske läget blir ett annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en fråga på Revolut privat, om man för över 10k till kortet men sen bara shoppat för 5k, kan man då föra över de återstående pengarna till lönekontot?
och om man skulle välja till bitcoin, kan man då växla tillbaka till sek och föra över till lönekontot? tycker att deras hemsida var lite dålig med info

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

en fråga på Revolut privat, om man för över 10k till kortet men sen bara shoppat för 5k, kan man då föra över de återstående pengarna till lönekontot?
och om man skulle välja till bitcoin, kan man då växla tillbaka till sek och föra över till lönekontot? tycker att deras hemsida var lite dålig med info

1. Ja det går. Men beroende på var du sätter in de första 10k från så kan det bryta mot villkoren. Det går bra att föra över, handla, överföra tillbaka. (kreditkort-insättning, shoppa, överföring tillbaka till lönekonto däremot är sannolikt mer tveksamt).
2. Bitcoin/guld/aktie-handeln är inte att rekommendera i nuläget. Det är inte bitcoin man äger, utan en elektroniskt produkt som följer priset. Men går bra att köpa och sälja fram och tillbaka. Det är även mycket oklara beskattningsregler i nuläget, rapporteras inget till skatteverket. Men eventuella vinster skall beskattas, så det är rörigt.

Edit: Lät väldigt negativ ovan. Kortet är riktigt bra för shopping vid annan valuta än SEK. Alla borde ha ett konto som handlar utomlands.

Permalänk
Medlem

@ingulf: blev nyfiken på det där med att bryta mot villkoren, nu behöver man ju läsa igenom alla villkor, något man inte brukar orka göra
just bitcoin växlingen skulle isf vara i ett vault, som en kul grej bara.

jo men ibland händer det ju att man åker utomlands, ska till USA nu i november så skulle vara nice att slippa massa extra avgifter när man betalar med kort eller tar ut några dollar.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@ingulf: blev nyfiken på det där med att bryta mot villkoren, nu behöver man ju läsa igenom alla villkor, något man inte brukar orka göra
just bitcoin växlingen skulle isf vara i ett vault, som en kul grej bara.

jo men ibland händer det ju att man åker utomlands, ska till USA nu i november så skulle vara nice att slippa massa extra avgifter när man betalar med kort eller tar ut några dollar.

Fintech-träsket är kul, men de behöver förhålla sig till penningtvätt och andra finansiella regler. Så det lönar sig nog att kolla villkoren innan man ger sig in i det, jämfört med många andra tjänster där det inte är lika noga.
Det jag menar man ska undvika för att inte bryta villkoren är att sätta in pengar med kreditkort/annan källa, sedan ta ut och betala den räkningen en månad senare med samma pengar (ofta bonus, poäng och annat man "tjänar" då med). Ett gammalt trix som vissa använde förr, men som inte är tillåtet.
Men gör du en vanlig banköverföring, sen tillbaka till banken efter skall det inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Fintech-träsket är kul, men de behöver förhålla sig till penningtvätt och andra finansiella regler. Så det lönar sig nog att kolla villkoren innan man ger sig in i det, jämfört med många andra tjänster där det inte är lika noga.
Det jag menar man ska undvika för att inte bryta villkoren är att sätta in pengar med kreditkort/annan källa, sedan ta ut och betala den räkningen en månad senare med samma pengar (ofta bonus, poäng och annat man "tjänar" då med). Ett gammalt trix som vissa använde förr, men som inte är tillåtet.
Men gör du en vanlig banköverföring, sen tillbaka till banken efter skall det inte vara några konstigheter.

Precis

Sen förstör det för alla om man håller på att sätta in o ut pengar, någon gång kommer kreditkortsbolagen att antagligen ta bort bonusen på det man sätter in på Revolut om man fuskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Rekordmedlem

Revolut verkar inte vara en bank och de kommer strax bara att finnas utanför EU, de kanske kan funka som betalningslösning (likt Paypal) i vissa lägen men spara inget hos dem innan de finns inom EU och uppfyller villkoren för att bli bank.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Revolut verkar inte vara en bank och de kommer strax bara att finnas utanför EU, de kanske kan funka som betalningslösning (likt Paypal) i vissa lägen men spara inget hos dem innan de finns inom EU och uppfyller villkoren för att bli bank.

Håller med dig, som något annat än betallösning skall man inte se det i nuläget. Men för köp i annan valuta så är det helt enkelt bäst.

Men brexit problematiken har de löst snyggt, däremot väntar man fortfarande på formell bankstatus (som verkar vara på gång, även i sverige snart).

https://www.revolut.com/en-IE/help/more/how-would-brexit-affe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Inte svensk dock, så den är inte att lita på. Förvara inga summor på revolut du inte kan klara dig utan. Sen har de svenska banktjänster på gång, så då kanske läget blir ett annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är många som anser att svenskt är lika med kvalitet - tycker verkligen inte att det är så själv, snarare tvärtom. Men som jag förstår det är själva insättningsgarantin en EU-standard.

Skrivet av issue:

en fråga på Revolut privat, om man för över 10k till kortet men sen bara shoppat för 5k, kan man då föra över de återstående pengarna till lönekontot?

Det kan man. Nu har jag skaffat Revolut både privat och till företaget och testat lite. Enligt Revoluts hemsida ska det ta tre eller fyra bankdagar att flytta pengar från Revolut men när jag testade tog det endast en bankdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Har börjat använda revolut med nu
Verkar smidigt
Kör komplett som påfyllnad och får 2% caschback 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Man får bara se upp att inte ladda på Revolut med Apple/Google Pay, då ska det tydligen inte utgå 2% bonus. Så gäller att ladda på genom att ange kortnumret på sitt Komplett Mastercard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Man får bara se upp att inte ladda på Revolut med Apple/Google Pay, då ska det tydligen inte utgå 2% bonus. Så gäller att ladda på genom att ange kortnumret på sitt Komplett Mastercard.

Helt sant
Det misstaget gjorde jag en gång 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Haft kortet ett tag nu och tycker det är rätt smidigt. Helt klart nöjd än så länge!