Hjälp att sätta pris på gammalt och synpunkter på nytt

Permalänk
Medlem

Hjälp att sätta pris på gammalt och synpunkter på nytt

Känner att jag vill bygga lite nytt inför höstens spelsläpp (Borderlands 3, Modern Warfare m.m.) och behöver bolla lite tankar kring vad som vore smartast att göra.

Specs på min nuvarande PC som jag planerar att sälja:

Moderkort: Asus Z87i-Pro
CPU: i5-4670k
RAM: Corsair Low Profile 2x8GB (tror det är 1600MHz)
PSU: EVGA G2 750W
GPU: ASUS ROG Strix 1070
Chassi: Jonsbo W2
SSD 1: Samsung 850 EVO 250GB
SSD 2: Samsung 860 EVO 250GB
Övrigt: Pure Rock-kylare och lite olika fläktar i chassit (minns inte vad jag har kvar i just nu men tror att det är SilentWings, någon maglev-historia från Corsair och eventuellt någon Noctua).

Jag har dock ett MSI 780 Gaming OC som är i väldigt bra skick i sin kartong som jag skulle kunna stoppa i och sälja med istället, men jag misstänker att jag får mer om jag låter 1070 sitta kvar.

Så mitt största problem är att jag hatar att sälja prylar (brukar hellre ge bort eller skänka allt gammalt) vilket är orsaken till att jag inte har en aning om vad man skall begära egentligen. Har sett lite liknande burkar gå för allt mellan 6.000 och 9.000 ungefär. Vad är ett bra lägstapris? Måste ju ha prutmån antar jag för det verkar oundvikligt på Blocket och dylikt.

Planen är utöver detta att ta det jag tjänar in på den gamla och skjuta till i den nya.

Det jag tänker köpa nytt är:

Moderkort: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
CPU: AMD Ryzen 5 3600
RAM: G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CL14)
PSU: Corsair RM750X (Redan köpt)
GPU: RX 5700 XT / 2070 Super / Annat?
Chassi: Fractal Design Define R6 TG (Redan köpt)
Lagring: Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB
CPU-Kylare: Dark Rock Pro 4

Användningsområdet är primärt spelande, men jag försöker framtidssäkra lite också. Kör en del Adobe-program (mest PS, Illustrator och XD) och programmerar lite smått utöver det. Streamar lite ibland, men NVENC har fungerat bra för mig hittills (verkar dock lite sådär med liknande stöd för AMD).

Spelar i 1080p, men kanske går över till 1440p i framtiden (vem vet) och slipper helst uppgradera när det händer (om det gör det).

Det jag velar mest över är grafikkortet och moderkortet. Moderkort har jag noll koll på och har bara valt något som verkade bra. Sen är jag rätt sugen på ett 5700 XT (väntar på tredjepartstillverkade kort) just på grund av priset.

Är väl inte så kinkig med kostnad egentligen, men jag vill inte göra några "dumma" köp trots det. Om det skiljer 5% i prestanda mellan två grafikkort samtidigt som priset diffar 2.000 kr så tänker jag inte köpa det dyrare, t.ex. Det är därför jag bestämde mig för 3600 istället för 3700X.

Angående RAM så är det rätt dåligt med 3600MHz CL16 i lager, så jag tänker att 3200MHz CL14 duger minst lika bra.

Blev en bra blaffa med text men jag uppskattar svar, tankar, synpunkter, åsikter osv

Visa signatur

Grubblare