RPi4B-4GB som enkel surf, hemoffice och mail-dator

Permalänk
Medlem

RPi4B-4GB som enkel surf, hemoffice och mail-dator

Är det fler som tänker göra en eller ett par små smidiga hemdatorer, allt i ett, av en Raspberry Pi 4B med 4GB RAM?

Jag planerar att köpa en 1920x1080 monitor med inbyggd USB hub och högtalare och fästa en RPi i en FLIRC-låda på baksidan. Trådlöst tangentbord och mus. En SanDisk Extreme PRO 128 GB Solid State USB Flash Drive för boot, OS och data. Smidigt att byta ut för att uppgradera.

Hoppas kunna driva RPi4B direkt från bildskärmens hub och helt slippa ha kablar utöver strömkabel till bildskärmen. Nätverk via WiFi.

Sneglar på denna skärm: https://www.philips.se/c-p/241B7QGJEB_00/

Det är en 24" A++ skärm med sensorer för närvaro. Tror inte att det finns någon liknande 27" A++ skärm? Någon som vet om denna skärm kan driva en RPi4B direkt? USB 3 snabbladdning, vad innebär det?

Jag väntar på ett par FLIRC-lådor för RPi4B. Borde komma snart.

Det enda som saknas är ett vettigt OS. Ubuntu Mate är visst väldigt trevligt för RPi3B+. Kör det idag på min laptop.

Tydligen skall Wimpy (drivande bakom Ubuntu Mate) på semester och han tar med sig en RPi4B att peta på efter att barnen kommit i säng. Hoppas att han kommer en bit på vägen att få igång Ubuntu Mate på RPi4B.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer att strula om du försöker driva en Pi4, tangentbord och mus (och kanske nåt mer tillbehör ibland) via skärmens USB-hubb, rek officiella strömförsörjningen ger 5,1V 3A, största problemet med annan strömmatning är att den ofta faller under 5V vilket Pi inte gillar, men det är väl bara att testa, det enda som kan hända är väl att filerna på SDkortet blir korrupta och du får stå ut med en kabel till på skrivbordet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ än en extra kabel är att grena den befintliga kabeln bakom skärmen för att driva ett litet 5V PSU.

Edit: Enligt specen för bildskärmen stödjer den USB laddning enligt USB BC 1.2 normen. Det innebär 5 V 1,5 A.

Visa signatur

Linux och Android