Trasig MacBook Pro - svullet batteri?

Permalänk

Trasig MacBook Pro - svullet batteri?

THej.
Har en MacBook Pro (tidigt 2014) som har fungerat klockrent och klart allt som jag behövt göra galant. Till den för några månader sedan började krångla med tangentbordet och framför allt trackpaden.

Har inte haft tid eller pengar att ta tag i det förrän nu. Trackpaden fungerar inte alls. Ju högre upp på trackpaden desto stelare blir den, trycker man riktigt hårt på högra övre hörnet går det att klicka. Men annars går det inte att röra musen överhuvudtaget eller trycka på något.

Tangentbordet reagerar inte alltid. Det funkar men den reagerar inte alla tryck.

Jag har läst om att ett svullet batteri kan orsaka detta. När jag öppnar underdelen ser jag inga tecken på att batterit är svullet. Men det är inte helt omöjligt då datorn snart är fem år gammal.

Vet ni om ett svullet batteri kan orsaka detta? Hur ser jag om batterit är svullet? Laddade det fullt här om dagen, inte använt datorn och den är på 90%.

Vad kostar det att byta ett eventuellt batteri, tangentbord och trackpad?

Permalänk
Skrivet av Malakhanna:

THej.
Har en MacBook Pro (tidigt 2014) som har fungerat klockrent och klart allt som jag behövt göra galant. Till den för några månader sedan började krångla med tangentbordet och framför allt trackpaden.

Har inte haft tid eller pengar att ta tag i det förrän nu. Trackpaden fungerar inte alls. Ju högre upp på trackpaden desto stelare blir den, trycker man riktigt hårt på högra övre hörnet går det att klicka. Men annars går det inte att röra musen överhuvudtaget eller trycka på något.

Tangentbordet reagerar inte alltid. Det funkar men den reagerar inte alla tryck.

Jag har läst om att ett svullet batteri kan orsaka detta. När jag öppnar underdelen ser jag inga tecken på att batterit är svullet. Men det är inte helt omöjligt då datorn snart är fem år gammal.

Vet ni om ett svullet batteri kan orsaka detta? Hur ser jag om batterit är svullet? Laddade det fullt här om dagen, inte använt datorn och den är på 90%.

Vad kostar det att byta ett eventuellt batteri, tangentbord och trackpad?

Det låter mycket riktigt som ett svullet batteri.
iFixit har säkert en guide om du vill riskera att prova själv. Annars rekommenderar jag att ta kontakt med Apple eller en auktoriserad serviceverkstad (exempelvis MacForum eller Digital Inn) och be dem om ett prisförslag. (Ledtråd: Det kommer att kosta en hel del, men det blir garanterat ett bra resultat, till skillnad mot om du försöker dig på det själv utan tillräcklig erfarenhet).

Ytterst får du ju själv avgöra om det är värt att laga datorn eller om du ska fundera på att byta ut den, men håller du inte på med spel eller GPU-intensiv utveckling kommer du att få lägga ut rejält med pengar för att få en dator som är påtagligt snabbare än den du redan har, trots att din är fem år gammal. (Sitter själv på en Retina MacBook Pro från 2013 och valde att laga den (på företagets bekostnad) istället för att byta ut den.)

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det låter mycket riktigt som ett svullet batteri.
iFixit har säkert en guide om du vill riskera att prova själv. Annars rekommenderar jag att ta kontakt med Apple eller en auktoriserad serviceverkstad (exempelvis MacForum eller Digital Inn) och be dem om ett prisförslag. (Ledtråd: Det kommer att kosta en hel del, men det blir garanterat ett bra resultat, till skillnad mot om du försöker dig på det själv utan tillräcklig erfarenhet).

Ytterst får du ju själv avgöra om det är värt att laga datorn eller om du ska fundera på att byta ut den, men håller du inte på med spel eller GPU-intensiv utveckling kommer du att få lägga ut rejält med pengar för att få en dator som är påtagligt snabbare än den du redan har, trots att din är fem år gammal. (Sitter själv på en Retina MacBook Pro från 2013 och valde att laga den (på företagets bekostnad) istället för att byta ut den.)

Ok. Tack snälla! De spel jag spelar kräver inte särskilt mycket. Det är främst Football Manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakhanna:

THej.
Har en MacBook Pro (tidigt 2014) som har fungerat klockrent och klart allt som jag behövt göra galant. Till den för några månader sedan började krångla med tangentbordet och framför allt trackpaden.

Har inte haft tid eller pengar att ta tag i det förrän nu. Trackpaden fungerar inte alls. Ju högre upp på trackpaden desto stelare blir den, trycker man riktigt hårt på högra övre hörnet går det att klicka. Men annars går det inte att röra musen överhuvudtaget eller trycka på något.

Tangentbordet reagerar inte alltid. Det funkar men den reagerar inte alla tryck.

Jag har läst om att ett svullet batteri kan orsaka detta. När jag öppnar underdelen ser jag inga tecken på att batterit är svullet. Men det är inte helt omöjligt då datorn snart är fem år gammal.

Vet ni om ett svullet batteri kan orsaka detta? Hur ser jag om batterit är svullet? Laddade det fullt här om dagen, inte använt datorn och den är på 90%.

Vad kostar det att byta ett eventuellt batteri, tangentbord och trackpad?

Jag hade nyligen detta problemet. Trackpaden krånglade och datorn kunde i princip vagga på bordet. Min dator var också från 2014, en Retina-modell där batteriet är klistrat mot chassit, så jag gick först till MacForum för att be om ett prisförslag. Batteribyte utanför garantin på min modell skulle kosta 5000 kr + arbetskostnad (nån tusenlapp till).

Då jag anser att jag är hyfsat händig så valde jag istället iFixit-vägen. Nytt batteri med verktyg (limlösare, lite skyddspapper, gummihandskar och annat smått och gott som går åt vid reparationen) gick på ungefär 900 kr med frakt. Värt det!

Själva bytet tog lång tid, det var ungefär 60 steg att följa i deras guide för att ta ut batteriet, och sen lika många till för att montera ihop datorn. Resultatet blev bra, trackpaden återfick sin funktion och chassit stod inte längre som en båge, men jag hade antingen lyckats knäcka en kontakt eller missat att koppla i en kabel korrekt då ljudet försvann från ena högtalaren. Trots försiktighet är det lätt att göra fel i den här operationen.

Före:

Efter:

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Hej igen alla.
Har felsökt datorn hos tekniker.
Batteriet har börjat svälla upp och trackpaden behöver bytas ut. Har fått prisförslag på 3200, är det värt det?

Datorn har 8gb ram, 2,6ghz processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakhanna:

Hej igen alla.
Har felsökt datorn hos tekniker.
Batteriet har börjat svälla upp och trackpaden behöver bytas ut. Har fått prisförslag på 3200, är det värt det?

Datorn har 8gb ram, 2,6ghz processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat om det går på hemförsäkring eller nåt sånt? Har du exakt modell?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakhanna:

Hej igen alla.
Har felsökt datorn hos tekniker.
Batteriet har börjat svälla upp och trackpaden behöver bytas ut. Har fått prisförslag på 3200, är det värt det?

Datorn har 8gb ram, 2,6ghz processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är värt det kan ju bara du svara på en begagnad MacBook Pro mid 2012 13 tums går ju på cirka 3000kr begagnad på blocket, jag köpte 4600kr med 2 års garanti förra veckan så jag hade ju lätt fixat den du har om jag var nöjd

Permalänk
Skrivet av Malakhanna:

Hej igen alla.
Har felsökt datorn hos tekniker.
Batteriet har börjat svälla upp och trackpaden behöver bytas ut. Har fått prisförslag på 3200, är det värt det?

Datorn har 8gb ram, 2,6ghz processor.

Det tycker jag låter som ett bra pris - en ny dator för den sortens pengar kommer inte att vara rolig jämfört med den du har.

Däremot skulle jag i ditt läge redan nu börja lägga undan pengar till nästa dator så det inte blir en så stor smäll när det väl är dags att byta. Gissningsvis har du 2-3 år kvar med den datorn innan det slutar släppas nya operativsystem till den, och sen ytterligare två år innan det slutar komma säkerhetsuppdateringar, så fyra-fem år livstid kvar, om inget allvarligt händer med den eller dina behov förändras markant.

Permalänk
Medlem

Jag vet att du skriver att det är en modell från 2014, men kan det möjligen vara så att det är 2015? I så fall kan det vara en av dem som Apple har återkallat p.g.a batteriproblem. I så fall får du den lagad utan kostnad. Kostar inget att mata in serienumret:

https://support.apple.com/15-inch-macbook-pro-battery-recall

Visa signatur

5900X | 6700XT