EK Water Blocks släpper läcktestare – luftpump med tryckmätare till vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Skall tänka på detta nästa gång jag blåser upp ballonger till dotterns barnkalas..

Vilket tryck har du i en ballong?
Samma tryck inne i ballongen som utanför ballongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Har du certifierad personal på plats när du pumpar dina cykeldäck också? 😂

Mina cykeldäck är inneslutna i en slang och har inga metalldelar som kan lossna förutom ventilen som sitter fast på pumpen.
Dock är jag alltid försiktig när jag pumpar bildäck.

Dock så är det en överdrift att säga att det är livsfarligt på ett så pass litet system. Dock så skulle jag rekommendera att man har på sig glasögon då de är den känsligaste delen som kan skadas vid dessa tryck.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeraton:

Det här var ju helt klart intressant, men duger inte en rulle toapapper för 20kr ?

Skickades från m.sweclockers.com

Värsta lyxpappret du använder om en rulle kostar 20 spänn!

Fast egentligen, om man sitter och börjar fundera på vad som är prisvärt eller inte, så kanske inte vattenkylning är något för dig.

Hade jag meckat med vattenkylning så skulle jag nog lätt skaffat en sån där. Loopen kan då testas med komponenter i, liksom, utan att riskera vatten på komponenterna!

Annars så är det ju som allt annat med vattenkylning eller vattenkylning i allmänhet - köp det inte om du inte tycker det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Värsta lyxpappret du använder om en rulle kostar 20 spänn!

Fast egentligen, om man sitter och börjar fundera på vad som är prisvärt eller inte, så kanske inte vattenkylning är något för dig.

Hade jag meckat med vattenkylning så skulle jag nog lätt skaffat en sån där. Loopen kan då testas med komponenter i, liksom, utan att riskera vatten på komponenterna!

Annars så är det ju som allt annat med vattenkylning eller vattenkylning i allmänhet - köp det inte om du inte tycker det är kul.

Ja du har en poäng där. Vattenkylning är ju sällan prisvärt utan något man kostar på sig för att det är kul, precis som lyxbilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Den lilla mängden och trycket i datorns vattenkylning behöver man inte oroa sig för, problemet är om det är otätt och vatten kommer ut och förstör komponenter. Verkar vara ett bra tillbehör som dessutom har ett rimligt pris också.

Men man inser att det är en hel del energi som lagras när det blir större mängder luft , pumpar cykeln till 5-6 Bar och det smäller rätt bra redan där om det går fel. Om man tänker på hur trögt ståpumpen till cykeln går de sista kilona så är all den energin nu lagrad i däcket(slangen) men luftmängden och därmed energimängden är inte så stor i jämförelse med större däck trots ett ganska högt tryck.

Fyller man bildäcken till 2.5-3 Bar är luftvolymen mycket större och det börjar bli otrevligt om det smäller trots att det bara är halva trycket mot cykeln.

Ett Däck till Lastbil/Buss på 8 Bar med både stor volym och högt tryck innehåller en livsfarlig mängd energi om den kommer lös okontrollerat och flera människor har dött av sådana däckolyckor. Där ska man definitivt tänka efter var man står eller inte står om det smäller när man fyller dem, kommer en hjulring flygande är det illa.

Permalänk
Medlem

Dom loopar jag har byggt genom åren så har jag aldrig varit med om något läckage efter ett ihop plock, vad jag kan minnas.

En ny loop låter jag gå en stund, sen topsar jag varenda vrå som kan tänkas läka. Kikar också en gång till med tops efter att den har varit igång någon timme tillsammans med systemet.

Nog är det bra med många verktyg men den där kartongen med diverse börjar vara ganska tung.

Kör själv med 0.3-0.7 bar i min Fatbike.

Permalänk
Skrivet av Barak:

Kan väl delvis svara.
Har aldrig vattenkylt en dator själv så kan inte svara specifikt om det.

1) Trycket ökar med temperaturen då mediumet expanderar av värmen. Så ju högre temperatur desto högre tryck i ett slutet system.

2) Ingen aning och det beror på vilket medium vi talar om och vad systemet är uppbyggt av för komponenter. Exempelvis så expanderar en gummislang lättare än ett rör i metall så trycket ökar inte lika fort eller mycket. I ett vattenkylningssystem till en dator är antagligen tryckhöjningen försumbar.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men någon personfara existerar i alla fall inte.

Tack för svaren!
Tänkte bara att jag provar med ett loop om jag uppgraderar till 8-core. Men så lite som man vet, så vill jag bara börja någonstans

Själv tänkte jag ju lägre tryck desto snabbare förångas vattnet. Därför började jag undra just detta med 0.5bar "som säkert"
Har sett att några testsystem där man har vattnet som förångar för att sen rinna ner som droppar igen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt
https://sv.ripleybelieves.com/what-is-boiling-point-of-water-885

Skrivet av cheben:

3) Vatten, med tillsatser. Vatten är ett extremt bra kylmedium för kylsystem som arbetar i vätskefas. Det har hög värmekapacitet, hög densitet, och hög värmekonduktivitet. Dessutom är det jättebilligt!
4) Yes, men med tillsatser för att hindra frysning, algtillväxt och möjligtvis även färg tillsatt.

på mount everest är kokpunkten för H20 68c. Det måste vara 0.3 bar där enligt denna sida.
0,5 bar är kokpunkten 81C alltså "säkert"(?). Trodde därför man använde något medium som har högre kokpunkt.
https://www.engineeringtoolbox.com/saturated-steam-properties-d_457.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tack för svaren!
Tänkte bara att jag provar med ett loop om jag uppgraderar till 8-core. Men så lite som man vet, så vill jag bara börja någonstans

Själv tänkte jag ju lägre tryck desto snabbare förångas vattnet. Därför började jag undra just detta med 0.5bar "som säkert"
Har sett att några testsystem där man har vattnet som förångar för att sen rinna ner som droppar igen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt
https://sv.ripleybelieves.com/what-is-boiling-point-of-water-885

på mount everest är kokpunkten för H20 68c. Det måste vara 0.3 bar där enligt denna sida.
0,5 bar är kokpunkten 81C alltså "säkert"(?). Trodde därför man använde något medium som har högre kokpunkt.
https://www.engineeringtoolbox.com/saturated-steam-properties-d_457.html

Nja du tänker fel med trycket. Vatten kokar vid 100 grader vid 1 atmosfärs tryck vilket vi har vid havsnivå och det motsvarar ungefär 1 bar. Det blir referensen, ett tryck som du i detta fallet alltså redan har.
Pumpen ökar sedan trycket jämfört mot omgivningen med exempelvis 0,5 bar. Tryckskillnaden är alltså 0,5 bar men totalen kan vi säga är 1,5 bar i loopen om vi utgår från havsnivå.
Skall du få ett tryck lägre än omgivningen så måste du skapa ett undertryck genom att exempelvis suga ut luft (skapa ett "vakuum").
Om nu trycket är 0,3 bar på mount everest så får du alltså ett tryck på 0,8 bar (0,3+0,5) jämfört mot havsnivå.

Det handlar om referenser och skillnader i tryck.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Skulle detta vara nått nytt?

Är helt säker på att jag sett Sweclockers Frida demonstrerat en sådan här manick för att trycktesta sina system. Men å andra sidan hon är ju mer pro på detta än JayzTwoCents!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tack för svaren!
Tänkte bara att jag provar med ett loop om jag uppgraderar till 8-core. Men så lite som man vet, så vill jag bara börja någonstans

Själv tänkte jag ju lägre tryck desto snabbare förångas vattnet. Därför började jag undra just detta med 0.5bar "som säkert"
Har sett att några testsystem där man har vattnet som förångar för att sen rinna ner som droppar igen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt
https://sv.ripleybelieves.com/what-is-boiling-point-of-water-885

på mount everest är kokpunkten för H20 68c. Det måste vara 0.3 bar där enligt denna sida.
0,5 bar är kokpunkten 81C alltså "säkert"(?). Trodde därför man använde något medium som har högre kokpunkt.
https://www.engineeringtoolbox.com/saturated-steam-properties-d_457.html

Det gäller att ha tungan rätt i munnen när man pratar tryck. Den du tittar på för vatten är en så kallas ångtryckskruva för vatten, och den är angiven i absoluttryck, dvs refererat mot vakuum. De 0.5 som anges för radiatorerna etc är relativtryck, dvs refererat till lokala atmosfärstrycket. Vilket som anges brukar kunna variera, men det finns en tumregel att utgå ifrån.

Är det för att beskriva mekaniska egenskaper (hållfasthet, kraft för verktyg etc) använder man relativtryck, för att det är vad som påverkar mekanisk last på systemet. Absoluttryck är mest av intresse för folk som bryr sig om termodynamiska egenskaper, och det stöter man på relativt sällan utanför ingenjörskonst eller vetenskap.

Relativtryck brukar skrivas som barG, PSIG, eller annat med G på slutet (G för "guage"). Absolut som barA, A för absolut. Står det bara bar kan.man utgå från att det är relativtryck

Så, datan som du läser betyder att den radiatorn borde klara av ett ångtryck om 1.5 barA, som blir runt 110 grader om jag inte minns fel. Men i alla fallen med märkning av vattenkyldelar så är det för att inte råka ta en för kraftig pump. Alla har lokala atmosfärstrycket någonstans i loopen, troligtvis i tank eller påfyllningsrör. Det är svårt att hålla över/undertryck med rörliga delar i systemet utan delar som aktivt håller trycket där det skall vara. Heatpipes har det, men de är ihoplödda för att bli täta.

Kort sagt, du behöver inte oroa dig för kokning. GPU/CPU tempen måste långt över 100 grader, och använda vätska som ligger runt 95-100 i arbetstemperatur, med dåligt flöde för att det skall kunna hända. Vatten är extremt svårt att koka, det kräver mycket energi för att ändra fas. Vattenloopar ligger normalt under 40 grader, och temperaturen varierar runt 1 grad inom systemet. Jag kör/körde min ganska extremt (prioriterade tyst över prestanda), och hade vattentemp på runt 60. Det gör ont att ta på 60 grader varma kopparrör kan jag säga. Ett 290X och en 2500k håller sig acceptabla, men hemmagjorda alublock på CPU är på gränsen då kan man säga. Köpt koppar hade nog fungerat utmärkt

Slutligen, dessa system med nedsänkt i vätska och fasändring använder en helt annan princip, och skulle vara opassande för en vanlig kylloop och har vatten som kylmedium. Det är svårt att pumpa ångblandning genom vanliga rör, utan de låter kylblocken koka väska fritt, och kondenserar gasen ovanför, helt utan rörliga delar.

Kompressorsystem gör det aktivt, men de fungerar väldigt annorlunda de med. De flyttar kokpunkten genom att andra tryck, och kokar/kondenserar vätskan på bestämda platser så att kompressorn bara får gas. Kräver en massa energi med, och är inte alls praktiskt för vanligt användande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Barak:

Det handlar om referenser och skillnader i tryck.

Skrivet av cheben:

Det gäller att ha tungan rätt i munnen när man pratar tryck. Den du tittar på för vatten är en så kallas ångtryckskruva för vatten, och den är angiven i absoluttryck, dvs refererat mot vakuum. De 0.5 som anges för radiatorerna etc är relativtryck, dvs refererat till lokala atmosfärstrycket. Vilket som anges brukar kunna variera, men det finns en tumregel att utgå ifrån.

Japp jag tänkte fel. Jag utgick från att skalan var den jämfört med det vi har och i looparna är det lägre trycket än utanför, vilket kändes lite konstigt därför mina frågor. Tack för förklaringarna. Nu började klockorna ringa i huvudet.

Det blir säkert loop i framtiden. Mitt prioritet är tystnaden och att tempen inuti looparna är 40-60c låter lugnt

Permalänk

Ju högre tryck ju senare kokar det väl. Det är därför man bl.a har en termostat i en bil. Den ökar ju trycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har provat på att köra en vattenbilningslans med ett tryck på 2300 BAR, ingen certifierad personal som övervakade där inte.
Är det något sommarjobb du gjort där personalen skulle övervaka kan jag förstå det men annars låter det löjligt när trycket är ynka 0,5 BAR, typ som en ballong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag har provat på att köra en vattenbilningslans med ett tryck på 2300 BAR, ingen certifierad personal som övervakade där inte.
Är det något sommarjobb du gjort där personalen skulle övervaka kan jag förstå det men annars låter det löjligt när trycket är ynka 0,5 BAR, typ som en ballong.

Han skriver ju att provtryckning med gas kan vara farligt, inte att all provtryckning med gas är farligt.
Det verkar också rimligt med det han skriver att all provtryckning som de gör på hans arbetsplats måste övervakas eftersom lagen endast tillåter pneumatisk provtryckning upp till 3 bar på små anläggningar eller 0.03 bar på övriga anläggningar utan ackreditering.

Så i detta fallet så håller jag med om att varningen är rätt meningslös.
Däremot kan det vara nyttigt för folk att tänka på att inte ge sig på att provtrycka andra saker med gas för det kan vara förenat med livsfara. Inte för att jag tror att folk generellt provtrycker saker hemma.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop