Permalänk

Från Old-school till Fortnite tema

Ville ge grabben något extra som sin första gaming-pc. Han är helt såld på fortnite som alla andra kids nu för tiden. Lyckades få tag på en låda med ett moderkort, ram och en i5a samt ett gtx 970 väldigt billigt via blocket. Kompletterade med ett nätagg jag hade liggandes.

Beställde led fläktar från wish, byggde om fronten på den gamla lådan, sågade nytt plexiglas och skrev ut div. Detaljer med en 3d skrivare och lackade allt i fortnitefärger osv.

De flesta sladdar lyckades jag dölja med en plåt jag klippte till från vår gamla köksfläkt.

Lärde mig massor på detta, ett riktigt kul sommarprojekt och grabben blev överlycklig.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Grattis!
Årets pappa?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Godwulf:

Bra jobbat!!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Riktigt snyggt! Grattis!
Årets pappa?

Tack!
Hoppas det kan inspirera någon som går i liknande tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kollen100:

Tack!
Hoppas det kan inspirera någon som går i liknande tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men jag har ghottomoddat för fulla muggar. Dels har jag "byggt" ren egen luftkylare till ett R9 290 som jag köpte billigt här på forumet eftersom den saknade kylning helt. Sen har jag slängt ihop en burk med grejer jagvhaft liggandes samt saker jag fått. Har sett det som en utmaning att ta tillvara på saker jag har istället för att köpa nytt. Hade allt först i ett stort silverstone chassi som jag tyckte var på tok för stort. Så nu byggde jag ett superlitet ATX-chassi av gamla köksstommar jag fått från en köksrenovering. Nu blev det fulare än vad jag kunde föreställa mig. Nu blev jag inspirerad att åtminstone måla det efter ditt inlägg. Hade tänkt att gömma undan burken så man slipper se den. Men lite kul är det ju om det skulle gå att snygga till. Vad använde du för färg? Vilka fläktar från wish var det du köpte? PWM?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag var årets pappa men ack så fel jag hade! Grymt jobbat! 😁👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Jag trodde jag var årets pappa men ack så fel jag hade! Grymt jobbat! 😁👍

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Tack!
Jag tror nog du ligger minst lika bra till.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo men jag har ghottomoddat för fulla muggar. Dels har jag "byggt" ren egen luftkylare till ett R9 290 som jag köpte billigt här på forumet eftersom den saknade kylning helt. Sen har jag slängt ihop en burk med grejer jagvhaft liggandes samt saker jag fått. Har sett det som en utmaning att ta tillvara på saker jag har istället för att köpa nytt. Hade allt först i ett stort silverstone chassi som jag tyckte var på tok för stort. Så nu byggde jag ett superlitet ATX-chassi av gamla köksstommar jag fått från en köksrenovering. Nu blev det fulare än vad jag kunde föreställa mig. Nu blev jag inspirerad att åtminstone måla det efter ditt inlägg. Hade tänkt att gömma undan burken så man slipper se den. Men lite kul är det ju om det skulle gå att snygga till. Vad använde du för färg? Vilka fläktar från wish var det du köpte? PWM?

Det var vanlig hobbyfärg från Biltema. Först slipa, sedan primer, sedan slipa lätt med fint papper (600 använde jag) och sedan på med färgen du tänkt.

Fläktarna heter darkFlash DR12 Pro. De verkar inte vara PWM (tror jag) utan kopplas till en hubb som man kan styra med fjärrkontroll. De ska gå att sycna med moderkortet för att kunna använda Asus aura eller aigo, men det är nog snarare mer för att synca färger än att styra hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5/5 helt klart.

Vet inte vad det är för låda du använt men ser rätt gammal ut.
Ny färg, fönster och front lyfte verkligen den lådan till en modern standard.

Själv pysslar jag med retro och även main riggarna är rätt gamla (7 år) men jag bygger också egna lådor, moddar och har mig för att i bland bara hålla saker i liv och hålla kostnaden nere när nytt har varit relativt dyrt senaste åren.

Sedan gör det ju inget att saker återanvänds istället för att hamna på tippen.

Som sagt 5/5 pga återvinning och att lådan är blå, bästa färgen ever

Permalänk
Medlem

5/5! Shit vad bra det blev. Fronten blev ju löjligt bra.

Min lillebror fyller tolv denna veckan och har precis fixat en första dator till honom också. Känns helt plötsligt som jag underpresterat rejält haha.
https://www.sweclockers.com/galleri/14902-dator-till-min-lill...

Väldigt nyfiken på hur du fäste plexiglaset? Funderar på att göra det på min burk

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Skrivet av pa1983:

5/5 helt klart.

Vet inte vad det är för låda du använt men ser rätt gammal ut.
Ny färg, fönster och front lyfte verkligen den lådan till en modern standard.

Själv pysslar jag med retro och även main riggarna är rätt gamla (7 år) men jag bygger också egna lådor, moddar och har mig för att i bland bara hålla saker i liv och hålla kostnaden nere när nytt har varit relativt dyrt senaste åren.

Sedan gör det ju inget att saker återanvänds istället för att hamna på tippen.

Som sagt 5/5 pga återvinning och att lådan är blå, bästa färgen ever

Story tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segmonsson:

5/5! Shit vad bra det blev. Fronten blev ju löjligt bra.

Min lillebror fyller tolv denna veckan och har precis fixat en första dator till honom också. Känns helt plötsligt som jag underpresterat rejält haha.
https://www.sweclockers.com/galleri/14902-dator-till-min-lill...

Väldigt nyfiken på hur du fäste plexiglaset? Funderar på att göra det på min burk

Stort tack!
Vilken storebror du är som fixar en burk till brorsan!

Plexiglaset fäste jag i skårorna på de 3d printade hörnerna (tror ritningen är med på någon av bilderna). Du kan få den i cad-format om du vill. Hörnerna monterade jag fast i chassit med skruv från insidan.

Mvh,
KJ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kollen100:

Stort tack!
Vilken storebror du är som fixar en burk till brorsan!

Plexiglaset fäste jag i skårorna på de 3d printade hörnerna (tror ritningen är med på någon av bilderna). Du kan få den i cad-format om du vill. Hörnerna monterade jag fast i chassit med skruv från insidan.

Mvh,
KJ

Skickades från m.sweclockers.com

Tack själv. Haha det är bara jag som har intresset i familjen förutom han så vad skall man göra
Jaha okej. Jag har tyvärr inte en 3d printer så jag får väl se om jag kan snickra ihop något eget då kanske.

Tack ändå

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Vilket snyggt bygge! 5/5

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av aToria:

Vilket snyggt bygge! 5/5

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Very beautiful!!Second life for the old case)))

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kano:

Very beautiful!!Second life for the old case)))

Skickades från m.sweclockers.com

Thank you!