Asus 43-tumsskärm med 4K UHD och 120 Hz får pris – lanseras i slutet av augusti

Permalänk
Bildexpert 📺

@AdoringFan: Skulle säga att är därför att du extrapolerar från en jämförelse av två helt olika produkter i helt olika situationer. OLED på mobiltelefon jämfört en VA på en TV vars kvadratmått är hundra gånger större.

Jag har i alla fall svårt att se hur mobilskärmen på din Galaxy S7 Edge skulle vara det definitiva beviset för att ett gäng 40+ tum stora bildskärmar dras med besvärliga eftersläp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@AdoringFan: Skulle säga att är därför att du extrapolerar från en jämförelse av två helt olika produkter i helt olika situationer. OLED på mobiltelefon jämfört en VA på en TV vars kvadratmått är hundra gånger större.

Jag har i alla fall svårt att se hur mobilskärmen på din Galaxy S7 Edge skulle vara det definitiva beviset för att ett gäng 40+ tum stora bildskärmar dras med besvärliga eftersläp.

Dock jämförde jag en C7 och inte en S7 mot en KS8000.

Kan inte ni på Sweclockers prata ihop er med Komplett eller någon annan aktör med TV apparater, så kan ni dra några tester

Varför skulle en 65?" VA panel på en TV vara betydligt bättre än en 24" C24G1 t.ex? När den har brutalt med smearing i Tomb Raider exempelvis. Asus nya ultrabreda display med VA och 200hz (som dessutom kostar 32k) har samma fenomen (fast värre) som C24G1.

Permalänk
Medlem

HardwareCanucks har en värdelös "review" uppe på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=-xDNVl3LlVs

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft denna ett par dagar och jag är inte imponerad. Antingen är detta den sämsta VA-panel jag sett, eller så är nåt allvarligt fel med mitt ex.
Hur jag än försöker kalibrera kontrast, ljusstyrka och färg blir inget bra. Jag kan inte ens framkalla "black-crush" eller "white-crush" när jag använder kalibreringsbilder som t.ex de på lagom.nl.
Drar jag upp färgen över 60% slutar skärmen öka färgen. Den borde blöda och krascha färgerna, men icke.
SRGB läget, som jag utgår ifrån är ett fabrikskalibrerat läge, har ett klart synligt blåstick.
Det känns som jag inte har tillgång till hela skalan av vissa inställningar....

Jag utgår ifrån att nåt inte är riktigt rätt med mitt ex. Min flera år gamla 40" Philips Brilliance med VA är bättre på allt.
Frågan är om jag ska returnera den för ett nytt ex från Asus, eller lägga till en tusenlapp för Acers motsvarighet när den kommer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Nu har jag haft denna ett par dagar och jag är inte imponerad. Antingen är detta den sämsta VA-panel jag sett, eller så är nåt allvarligt fel med mitt ex.
Hur jag än försöker kalibrera kontrast, ljusstyrka och färg blir inget bra. Jag kan inte ens framkalla "black-crush" eller "white-crush" när jag använder kalibreringsbilder som t.ex de på lagom.nl.
Drar jag upp färgen över 60% slutar skärmen öka färgen. Den borde blöda och krascha färgerna, men icke.
SRGB läget, som jag utgår ifrån är ett fabrikskalibrerat läge, har ett klart synligt blåstick.
Det känns som jag inte har tillgång till hela skalan av vissa inställningar....

Jag utgår ifrån att nåt inte är riktigt rätt med mitt ex. Min flera år gamla 40" Philips Brilliance med VA är bättre på allt.
Frågan är om jag ska returnera den för ett nytt ex från Asus, eller lägga till en tusenlapp för Acers motsvarighet när den kommer....

Aj då, hoppas att det är ett måndagsexemplar! Jag väntar på recension på båda skärmarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

*Ahem...*
Får göra en "Teknik-Pata" och krypa till korset på "forat".
Kopplade in min Xbox One X och fick bra bild utan några problem alls.
Tog då fram den medföljande DP-kabeln och kopplade den till datorn. Alla problem borta där med.
Tar på mig dumstruten och ställer mig i hörnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

*Ahem...*
Får göra en "Teknik-Pata" och krypa till korset på "forat".
Kopplade in min Xbox One X och fick bra bild utan några problem alls.
Tog då fram den medföljande DP-kabeln och kopplade den till datorn. Alla problem borta där med.
Tar på mig dumstruten och ställer mig i hörnet...

Där ser man.. Men vad körde du för kabel när den strulade? HDMI? Eller en egen DP-kabel?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: DP från Hama med ett antal år på nacken. Ligger numer i lådan till metall-återvinning i källaren.

Faktum kvarstår att det är ett väldigt litet spann på vad skärmen tillåter mig att göra i inställningarna.
Vet ej om det är ett medvetet val av Asus, men om jag överstyr t.ex. kontrasten genom Nvidias kontrollpanel så verkar det spannet i alla fall ligga på rätt ställe.
SRGB ser bra ut på skärmen nu och jag har bara sänkt brightness en aning i NVs inställningar.

Ett par första intryck efter att ha lämnat skamvrån:
(2 x NV1080ti och Xbox One X; 90 - 100 cm avstånd från skärmen)
Spel ser bra ut. Har testat GTA V i 4K med 2.0 i AA vilket ger mig runt 40-60 fps. G-sync verkar fungera bra med Freesync på den då.
Everspace som har mycket mörk rymd i sig ser också bra ut. Bättre än min IPS som denna ersätter. Ser inga av dessa artefakter som det talats om tidigare i tråden, men jag såg inga av dessa på min gamla VA Philips i Elite Dangerous heller.
Om man inte verkligen letar brister brukar de för det mesta inte störa.

När det gäller media är den skoningslös mot dåliga källor. Filmer och serier som man ibland kan råka "hitta" online kan se bedrövliga ut.
Netflix ser inget vidare ut heller, men där använder jag mest min LG OLED tv ändå.
Blu-ray från Xboxen är det inget fel på. Både Blade Runner 2049 och Ready Player One ser klockrent ut.
HDR 10 från boxen stöds inte, men VRR får godkänt av den. Så även "låg latens läget".

Permalänk
Medlem

@laxpudding Är du på gång med en recension av denna? Jag är klart köpsugen, men hade gärna sett en recension från dig först!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av morper:

@laxpudding Är du på gång med en recension av denna? Jag är klart köpsugen, men hade gärna sett en recension från dig först!

Intresset finns helt klart. Ska bara börja beta av min kö med skärmar redo och väntande för test...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

@Roger W: DP från Hama med ett antal år på nacken. Ligger numer i lådan till metall-återvinning i källaren.

Faktum kvarstår att det är ett väldigt litet spann på vad skärmen tillåter mig att göra i inställningarna.
Vet ej om det är ett medvetet val av Asus, men om jag överstyr t.ex. kontrasten genom Nvidias kontrollpanel så verkar det spannet i alla fall ligga på rätt ställe.
SRGB ser bra ut på skärmen nu och jag har bara sänkt brightness en aning i NVs inställningar.

Ett par första intryck efter att ha lämnat skamvrån:
(2 x NV1080ti och Xbox One X; 90 - 100 cm avstånd från skärmen)
Spel ser bra ut. Har testat GTA V i 4K med 2.0 i AA vilket ger mig runt 40-60 fps. G-sync verkar fungera bra med Freesync på den då.
Everspace som har mycket mörk rymd i sig ser också bra ut. Bättre än min IPS som denna ersätter. Ser inga av dessa artefakter som det talats om tidigare i tråden, men jag såg inga av dessa på min gamla VA Philips i Elite Dangerous heller.
Om man inte verkligen letar brister brukar de för det mesta inte störa.

När det gäller media är den skoningslös mot dåliga källor. Filmer och serier som man ibland kan råka "hitta" online kan se bedrövliga ut.
Netflix ser inget vidare ut heller, men där använder jag mest min LG OLED tv ändå.
Blu-ray från Xboxen är det inget fel på. Både Blade Runner 2049 och Ready Player One ser klockrent ut.
HDR 10 från boxen stöds inte, men VRR får godkänt av den. Så även "låg latens läget".

Det lät mycket bättre! 🙂 Får se om jag köper den nästa månad eller i oktober.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Intresset finns helt klart. Ska bara börja beta av min kö med skärmar redo och väntande för test...

Du får gärna sparka fram den i kön.
Har inte hittat ett enda djupgående test av denna ännu.

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer saker idag.
Skärmen har 5 Overdrive-nivåer och UFO-testet visar att bara 4 och 5 gör någon egentlig skillnad där nivå 4 fungerar bäst.
Nivå 5 har en tydlig "corona"-effekt.
Laddade hem Nvidias Pendulum test för testa att n-sync verkligen fungerar. Såg inga problem mellan 20 och 120 fps.
Jag kan nog inte testa något mer nu då jag inte har hårdvaran som krävs för det.
Enda gången jag ser ett problem med betraktningsvinkeln är i Windows. Även 90 cm ifrån skärmen blir t.ex startmenyn urvattnad.
I spel ser jag inga problem med det då jag ändå använder minst 110 i FOV. Det enda scenariot jag kan se ett problem i skulle vara strategi-spel som jag väldigt sällan spelar.

Detta är utan tvekan en renodlad spelskärm riktad mot spel i framför allt första person, och den verkar leverera allt som lovas för det ändamålet (med fungerande kablar )