Macbook-Air 13 (2017) 6500 KR. Värt?

Permalänk
Medlem

Macbook-Air 13 (2017) 6500 KR. Värt?

Ska börja gymnasiet i slutet av Augusti, och ska då få köpa en ny dator från skolan alternativt få en gratis. Jag har redan gjort mitt val, då jag valde den som kostade. En Macbook-Air 13 dual-core 15 1.8GHz/8GB/128GB/Intel HD 6000. Förmodligen 2017 modell. Gratisdatorn var en Lenovo Chromebook, men var aldrig ett alternativ då jag ville ha Appleprodukten. Iallafall. Jag gjorde en tråd på reddit ang. detta för några dagar sedan, och Macbooken var måttligt opopulär... Här är tråden
Tydligen är processorn från 2015, och Apple lyckades inte sälja för sitt ursprungliga pris och fick sänka det och det var då vår skola passade på att köpa några dussin för att sälja vidare till oss elever. Kort sagt. Vad är er åsikt om denna laptopen? Jag gick från höga förväntningar, till extremt låga. Överdriver Redditmänniskorna, eller är det en skitdator som inte värt 6500 kr? Som sagt är detta en skoldator, och jag tänkte mig mest göra skolarbeten på den, men även arbeta i Adobeprogram samt FL Studio.

Någon som har haft just denna dator som kan dela med sig av sina upplevelser med den? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Alltså för 6500kr så är det ju billigt. Men MacBook Air är inte byggd för att vara en produktiv dator.
Ska du ha en betydande produktiv Mac så är det MacBook Pro med minimum 16gb ram som gäller. Men då snackar vi från cirka 20.000kr.
Till skolarbete/surf kommer en Air 2017 absolut fungera utmärkt till. Men för Adobes program som Photoshop, Illustrator osv så kommer det gå tungt även om det kommer fungera, och du kommer få det du behöver gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Ska börja gymnasiet i slutet av Augusti, och ska då få köpa en ny dator från skolan alternativt få en gratis. Jag har redan gjort mitt val, då jag valde den som kostade. En Macbook-Air 13 dual-core 15 1.8GHz/8GB/128GB/Intel HD 6000. Förmodligen 2017 modell. Gratisdatorn var en Lenovo Chromebook, men var aldrig ett alternativ då jag ville ha Appleprodukten. Iallafall. Jag gjorde en tråd på reddit ang. detta för några dagar sedan, och Macbooken var måttligt opopulär... Här är tråden
Tydligen är processorn från 2015, och Apple lyckades inte sälja för sitt ursprungliga pris och fick sänka det och det var då vår skola passade på att köpa några dussin för att sälja vidare till oss elever. Kort sagt. Vad är er åsikt om denna laptopen? Jag gick från höga förväntningar, till extremt låga. Överdriver Redditmänniskorna, eller är det en skitdator som inte värt 6500 kr? Som sagt är detta en skoldator, och jag tänkte mig mest göra skolarbeten på den, men även arbeta i Adobeprogram samt FL Studio.

Någon som har haft just denna dator som kan dela med sig av sina upplevelser med den? Tack på förhand!

Ägt en sådan för några år sedan och den var trött, väldigt trött... förstår inte riktigt heller det där med chromebooken om du nu behöver använda adobe och fl studio i skolan för skolarbete för en chromebook har inte stöd för de programmen överhuvudtaget?

6500kr är jävligt saftigt för en 3 år gammal laptop som kostade runt 10k när den kom.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För sedvanligt surf och sånt funkar den fint. Men det är en gammal maskin med gamla specifikationer. Inte minst är skärmen en tråkig TN-panel. Sen bör du känna till att FL Studio inte finns till MacOS. Men alltså, det är ingen katastrofmaskin på något sätt, bara lite osexig jämfört med dyrare alternativ - men dessa alternativ kostar också mer än dubbelt så mycket.

För 6500kr är den inget att hänga läpp över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Administrativ avgift

@llucass: ta Macen , chromebooks är totalt värdelösa, även om den inte är den kraftfullaste får du SSD och optimerat operativsystem för hårdvaran #kommunalarbetare sen vilket gymnasium tar betalt och skapar denna klyfta mellan elever? Alternativt köper du en egen dator och skiter i skolans. 6500kr låter saftigt , så kan du köp en privatdator

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3