Coffeelake/refresh fungerande mod på z170/z270

Permalänk

Coffeelake/refresh fungerande mod på z170/z270

Tjenare!

Har följt ett forum (win-raid) där ett flertal användare fått Intels 8e och 9e generation av CPUer att fungera på äldre moderkort. Finns även videor från en Finsk användare som lyckats med 8e och 9e gen: Verkar vara till en början endast Asrock-brädor som det fungerade på men nu är det ett flertal ytterligare som lyckats. Verkar vara Asus,MSI, Asrock, tror mig hittat nån från Gigabyte också. Moddet i sig är "inte mer" än en BIOS flash samt en simplare hårdvarumod på Pinlayouten på CPUn. Fortfarande en stor risk att det ska gå fel men många har lyckats.

Först tänkte jag fråga om någon fler tittat på detta eller rent ut av testat det? Är inte riktigt ännu redo att offra min dator men när i7 7700K blir allt för klen är det kanske dags att samla mod.

Sen är det ju riktigt surt, trist, etcetc att intel väljer att "tvinga" konsumenten att köpa nytt moderkort när dem lite lite effort hade kunna lösa detta på egen hand, vilket är min andra fråga, vad tycker ni om det?

Vill bara slå upp det för diskussion.

1) Någon som provat/sett/villig att försöka?
2) Hur står ni till att Intel valt att inte göra äldre moderkort kompatibla, med mening?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Hade nog inte vågat mecka med pins på moderkortet. Det räcker med att ha chippat diverse spelkonsoler, tycker inte att det behöver bli pilligare än så.

Givetvis är det skitfult av Intel att göra så att folk tvingas byta moderkort för varje ny processor. Det är dessutom helt idiotiskt ur miljösynpunkt vilket irriterar mig ännu mer men Intel är Intel och det är ju inte direkt en hemlighet att de spelar fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Hade nog inte vågat mecka med pins på moderkortet. Det räcker med att ha chippat diverse spelkonsoler, tycker inte att det behöver bli pilligare än så.

Givetvis är det skitfult av Intel att göra så att folk tvingas byta moderkort för varje ny processor. Det är dessutom helt idiotiskt ur miljösynpunkt vilket irriterar mig ännu mer men Intel är Intel och det är ju inte direkt en hemlighet att de spelar fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att det är inget "meckande" på moderkortet utan på själva cpun, men fortfarande lika läskigt!

Nästa gång jag köper ny plattform ska det vara ristat i sten att den kommer stödja minst 3-4 generationer innan man måste byta moderkort, precis som AMD alltså!

Men om jag känner mig själv rätt kommer jag försöka mig på detta modd när det är dags att uppgradera utan att tänka på riskerna

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |