Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Min externa SSD får min Macbook att hänga sig

Permalänk
Medlem

Min externa SSD får min Macbook att hänga sig

Hej!

Jag har en Macbook Pro 15" Touch Bar 2016 och har haft en hel del problem med den sedan jag köpte den 2017. Igår tog jag mig tiden att göra en ren installation av Mojave, började installera det jag behöver, musikprogram, drivrutiner till ljudkort, backupprogram osv. Problemen började direkt, Chrome hängde sig, och installationen av Cubase frös, försökte starta om datorn med det gick inte så bra, sedan av någon anledning fick jag för mig att rycka ut sladden till min externa SSD (Samsung 1TB) och datorn startades om direkt! Fortsatte med mina grejer, kopplade in SSDn igen. Håller på att pilla med lite inställningar, någon skriver till mig på facebook, öppnar Chrome för att svara och från "lolipop of death", försöker tvångsavsluta, men Chrome stängs inte av. Kan fortfarande se när folk skriver dock, går bara inte att stänga ner Chrome. Öppnade Safari, när jag började skriva i sökfältet frös Safari direkt. Försökte mata ut SSDn, men då frös Finder, och kunde inte heller starta om Finder. Ryckte ut SSDn och vips så funkade allt som vanligt igen.

Vad kan orsaka detta och hur kan jag lösa det?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

Enklaste du kan göra är att prova SSDn i en annan dator för att utesluta om det är den externa SSDn som det är fel på.
Ganska vanligt att en dator beter sig på det där viset om man kopplar in en dålig/trasig hårddisk till en dator oavsett Mac eller PC. Dock har jag bara upplevt det med mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

@Wilsi: Det låter onekligen som att det är något fel på datorn. Kör Apple Diagnostics (håll D nedtryckt när du bootar) ett par gånger och rapportera ev. felkoder du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Enklaste du kan göra är att prova SSDn i en annan dator för att utesluta om det är den externa SSDn som det är fel på.
Ganska vanligt att en dator beter sig på det där viset om man kopplar in en dålig/trasig hårddisk till en dator oavsett Mac eller PC. Dock har jag bara upplevt det med mekaniska diskar.

Tack! Ska se om jag kan hitta en annan Mac att testa på.

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av antdah:

@Wilsi: Det låter onekligen som att det är något fel på datorn. Kör Apple Diagnostics (håll D nedtryckt när du bootar) ett par gånger och rapportera ev. felkoder du får.

Ja.. Jag har haft lite trubbel med Thunderbolt 3 portarna tidigare, misstänker att det kanske kan vara nåt fel där :/

Testade köra Apple Diagnostics 3 gånger, både utan och med grejer inkopplade i datorn, inga problem hittade.

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

Vad är det för filsystem på den externa disken? Skulle det vara möjligt att formatera om den och använda APFS?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om du har aktivitetskontrollen (eller vad den nu heter) igång samtidigt som du pluggar in disken, är det något märkbart som händer då?

Finns det uppdateringar till osx att ladda ner? Borde i och för sig inte göra någon skillnad men man vet ju inte.

Annars hade jag formaterat om disken och om inte det heller hade fungerat så hade jag installerat om osx, med den externa disken urkopplat.

I sista hand hade jag testat med en annan extern disk och/eller kontaktat Apple eller den butik du köpte datorn ifrån. Garantitiden är väl tre år om jag inte är ute och cyklar, om det nu inte är du som lyckats klanta till det på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad är det för filsystem på den externa disken? Skulle det vara möjligt att formatera om den och använda APFS?

Det är Mac OSX Extended. Det skulle jag kunna göra. Men måste ha någonstans att lagra det som ligger på SSDn sålänge.. Garantin på Datorn går ut om några veckor. Tänker att om det är något som täcks av garantin bör jag agera rätt snabbt nu. Men bör väl veta själv vad det är först, annars får jag väl tillbaka datorn av Apple som säger: "Grattis! Vi kunde inte hitta några fel, här är en felsökningsavgift på 120 000:-"

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du har aktivitetskontrollen (eller vad den nu heter) igång samtidigt som du pluggar in disken, är det något märkbart som händer då?

Finns det uppdateringar till osx att ladda ner? Borde i och för sig inte göra någon skillnad men man vet ju inte.

Annars hade jag formaterat om disken och om inte det heller hade fungerat så hade jag installerat om osx, med den externa disken urkopplat.

I sista hand hade jag testat med en annan extern disk och/eller kontaktat Apple eller den butik du köpte datorn ifrån. Garantitiden är väl tre år om jag inte är ute och cyklar, om det nu inte är du som lyckats klanta till det på något vis.

Testade det där, men såg ingen direkt aktivitet, mer än att datorn jobbade lite mer i några sekunder efter att jag kopplade in den och gick sedan ned till samma aktivitet som när jag kopplade in den. Har senaste uppdateringen som kom igår eller i förrgår. Installerade nyss om datorn från grunden just för att jag upplevt problem länge och tänkte att en nystart borde hjälpa. Men problemen började ju redan samma dag.

Ska testa med en annan usb-sladd till disken, och även med en annan hårddisk (har dock inte fler ssd att testa med) och se om samma problem uppstår.

Är det 3 år? Apple själva har bara ett år, köpte den på Elgiganten dock. Trodde att de hade 2 år, men är det 3 år kan jag pusta ut lite för om några veckor har det gått 2 år.

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Är det 3 år? Apple själva har bara ett år, köpte den på Elgiganten dock. Trodde att de hade 2 år, men är det 3 år kan jag pusta ut lite för om några veckor har det gått 2 år.

Jag syftade egentligen på reklamationsrätten som enligt lag är tre år i Sverige. Men nu när jag tänker efter så vettefan om reklamationsrätten hjälper i ditt fall eftersom du dels måste veta vilken vara som är trasig (datorn, hårddisken elle båda) samt att felet ska ha funnits från början.

Den sista biten ställer ju till problem, jag vet inte riktigt hur man ska tolka ett problem som uppstår efter att man installerar ny mjukvara från företaget som tillverkar produkten. Blir nog svårt att få det att gå igenom.

Dessutom så har det gått såpass lång tid att det nu är ditt ansvar att bevisa att det inte är du som orsakat felet, vilket även det kan vara svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag syftade egentligen på reklamationsrätten som enligt lag är tre år i Sverige. Men nu när jag tänker efter så vettefan om reklamationsrätten hjälper i ditt fall eftersom du dels måste veta vilken vara som är trasig (datorn, hårddisken elle båda) samt att felet ska ha funnits från början.

Den sista biten ställer ju till problem, jag vet inte riktigt hur man ska tolka ett problem som uppstår efter att man installerar ny mjukvara från företaget som tillverkar produkten. Blir nog svårt att få det att gå igenom.

Dessutom så har det gått såpass lång tid att det nu är ditt ansvar att bevisa att det inte är du som orsakat felet, vilket även det kan vara svårt.

Grejen är att problemet har funnits hela tiden, det var bara att jag lyckades fatta vad det var som orsakade det först häromdagen. Jag har tidigare varit i kontakt med Apple-support bara några månader efter jag köpte datorn, om problem med att touch bar kraschade varje gång jag drog ut mitt ljudkort. Vilket aldrig löstes, jag fick en lång lista på saker de ville jag skulle testa innan jag lämnade in den till Apple, och efter ett gäng av sakerna i listan utan någon lycka lade jag inte ner mer tid på det eftersom det var ganska tidskrävande och jag egentligen inte hade tid till det. Nu i efterhand kanske det vore smartare att bara lämna in den direkt. Men det är ju lätt att säga nu.. Och att datorn har haft lätt för att hänga sig och svårt för att stängas av/starta om har varit ett problem hela tiden. Men upptäckte först när jag fick för mig att rycka ut ssdn att det "löste" problemet.

Allt detta får mig att tänka att det är något fel med Thunderboltportarna eller mjukvaran som styr portarna.

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

@Wilsi: Förlåt, jag kanske är seg, men menar du att problemet uppstår även med andra enheter än den externa SSDn? I så fall har ju SSDn inget med saken att göra.

Lämna in den till Apple och beskriv detaljerat när det sker, så får du hoppas på att de kan återskapa problemet. Det enda du har att förlora är tid.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Garantin på Datorn går ut om några veckor.

Skapa ärende och skicka in bums. Förhoppningsvis har du redan gjort det nu.

Sen kan vi ju ha vadhållning på vad den återvänder med. Min gissning är nytt logikkort, vilket är en riktig lågoddsare eftersom allt sitter fast på det numera.

Permalänk
Medlem

Har formaterat om den och det gav inget lyckat resultat. Kan det ha med själva plastchassit (Plexgear) den sitter i att göra? Funderar på att köpa en Satechi i aluminium istället. Ska nog oavsett dra ner till Elgiganten på söndag med datorn och visa dem vad det är som händer och se vad de säger.

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell