Hela BRF huset delar på samma ip adress utåt ?

Permalänk

Hela BRF huset delar på samma ip adress utåt ?

Har anslutning med Bahnhof i ett BRF avtal.
Jag börjar fundera på om hela huset, Bostadsrättsföreningen, delar på samma ip, det finns bara en ledning in i huset, ingen switch någonstans vad jag kan se. Alltså verkar det som att hela huset delar på samma IP via en router i källaren.
Det innebär alltså att alla datorer delar på samma ip adress, ca 50 abonnenter.
Min teori är att ip adresserna håller på att ta slut eftersom det är driftstörningar på TV och telefoni med jämna mellanrum, främst på kvällarna lägger tjänsterna av när många är hemma.
Man kan tydligen beställa IP nummer på Bahnhof gratis, så jag undrar om detta skulle lösa mina problem?
Kanske någon kunnig nätverkstekniker kan förklara det hela

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Det är fullt möjligt att ni ligger bakom samma publika IP-adress (CGNAT) för att Bahnhof vill spara på adresserna men ni har inte samma IP-adresser gentemot Bahnhof.
Detta borde dock inte vara anledningen till störningarna.

Det är troligare att switchen i eran källare är överbelastad. Ring Bahnhof och be dem göra en felsökning

Permalänk
Medlem

Det är bara att beställa, finns inget skada att göra det.
Antagligen löser det inte ditt problem då huset helt enkelt inte har tillräckligt med bandbredd/processing att streama netflix till 50 pers.

Permalänk

Min teori är att broadcast och ip telefoni adresserna krockar med varandra om det är många användare på samma ip.
Men ska som sagt prova att fixa egen ip till routern i lägenheten då borde jag få full access utåt internet.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Min teori är att broadcast och ip telefoni adresserna krockar med varandra om det är många användare på samma ip.
Men ska som sagt prova att fixa egen ip till routern i lägenheten då borde jag få full access utåt internet.

Och vad menar du händer vid en krock?

Permalänk
Medlem

Det är nog en switch som sitter i källaren... Routern sitter normalt sett någon annan stans i nätet.

Har du problem med CGNAT så beställ IP? TVn och telefonin går inte över den publika IP-adressen däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Min teori är att broadcast och ip telefoni adresserna krockar med varandra om det är många användare på samma ip.
Men ska som sagt prova att fixa egen ip till routern i lägenheten då borde jag få full access utåt internet.

Det är inte så det fungerar och hade det ändå varit så hade inget alls fungerat. För det andra så separerar man IP-telefoni, och även IT-TV, från varandra med VLAN så vart och ett har såväl en broadcast adress för datagram och en gateway för routing. Överbelastad accessnod eller för lite bandbredd låter mer troligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Min teori är att broadcast och ip telefoni adresserna krockar med varandra om det är många användare på samma ip.
Men ska som sagt prova att fixa egen ip till routern i lägenheten då borde jag få full access utåt internet.

Ingenting av det du skriver är vettigt tyvärr. Kontakta ISP så de får göra en felsökning istället. Att du skaffar en router är visserligen vettigt, men kommer inte att fixa problemen du har.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av coll:

Ingenting av det du skriver är vettigt tyvärr. Kontakta ISP så de får göra en felsökning istället. Att du skaffar en router är visserligen vettigt, men kommer inte att fixa problemen du har.

Signalen går fram till routern enligt Bahnhof. Börjar tro att det är dom gamla fasta telefonerna som spökar. Det fungerar om jag bara kör med dect telefoner direkt mot uttaget i routern men inte med sladd telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Är det fiber eller ADSL ni använder?

Permalänk

fiber, ip telefoni, läste något om att det kunde strula med ip telefoni om man kör med gamla sladd-telefoner eftersom dom tar mer ström i nätet än tex bärbara dect telefoner.
Om det ligger någon sanning i det vet jag inte.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Ehmmm... Det låter väldigt osannolikt och ännu mer osannolikt att det skulle vara felet här.

Vi börjar ifrån början. Har grannarna samma problem? Hur är allt inkopplat? Vad har du för router? Är den kopplad direkt i fiberkonverteraren? Hur är boxen för IP-tv inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Ingenting av det du skriver är vettigt tyvärr. Kontakta ISP så de får göra en felsökning istället. Att du skaffar en router är visserligen vettigt, men kommer inte att fixa problemen du har.

Sorry, helt off-topic men gillar din avatar. VNV Nation FTW

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net