Intel lanserar "Ice Lake" med arkitekturen Sunny Cove för bärbara datorer

Permalänk
Medlem

En sån skulle man ha i den fina burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I sitt nuvarande format blir Crystalwell i stort sett meningslös när bandbredden mot RAM passerar 50 GB/s, vilket sätter brytpunkten vid ungefär 3200 MT/s. Kretsar ur 8xx9U och och Xeon E3-15x5 använder eDRAM, men de är ju alla begränsade till DDR3L upp till 2133 MT/s eller DDR4 2400 så finns en klar poäng med eDRAM.

Latens mot eDRAM är inte speciellt mycket bättre än DDR4 med riktigt låg latens. Minskad latens var aldrig heller huvudmålet med Crystalwell, utan det var relativt hög bandbredd till lysande bandbredd/W för iGPU.

Japp, jag fattar allt detta, och det förvånar mig inte speciellt. Misstänkte att tanken var att ersätta Crystalwell när det blev klart vilken minnesbandbredd Intel skulle få till med LPDDR4X. Jag undrade mest om det är något de bekräftat.

50 GB/s är ju ingen fantastisk nivå för grafikkort. Om vi jämför med AMDs kort, så räcker 50GB/s bara till en 530. Redan 540 (minsta varianten av Lexa) har det dubbla. För NVidia är 50GB/s en 1030/MX150, medan 1050 har det dubbla. Om Intel vill konkurrera med halvhyfsade diskreta grafikkort, kommer de att behöva något mer än bara LPDDR4X. En Crystalwell 2 hade kunnat vara det. Nu verkar de använda termen ”Iris Plus”, som tidigare stått för Crystalwell, för de här korten. Det antyder att Crystalwell är död. Vad är då planen? HBM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

engineer samples har skickats till tillverkarna. Hur länge tycker du de ska ta att ta fram en bärbar modell till försäljning???

Jag anser inte att det är en lansering innan produkter finns i handeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Med 30-40 procent högre IPC, om det nu verkligen stämmer för generella laster, så motsvarar ju 3.7 GHz en Skylake-baserad på ca 4.8-5.0 GHz. Kan det stämma?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror på det när jag ser det. Att få 30-40% högre IPC i generella laster vore något revolutionerade och något som inte hänt på vadå? 10 år på CPU fronten?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag anser inte att det är en lansering innan produkter finns i handeln

Skickades från m.sweclockers.com

Går säkert att köpa. Bara att ringa till intel och köpa 1000.

samma sak som CPU. OEM datorer med zen2 finns ju knappt?
(då menar jag OEM (el-giganten cdon))

Skrivet av Xinpei:

Jag tror på det när jag ser det. Att få 30-40% högre IPC i generella laster vore något revolutionerade och något som inte hänt på vadå? 10 år på CPU fronten?

För Laptops är det revolutionerade. Minns då jag sa åt en kompis att vänta med laptops tills 10nm kommer ut...för 2 år sedan. Som tur är lyssnade han inte på mig

Permalänk
Medlem

Mest spännande ska bli att se om Intels processor blir lika varma och har samma vcores som AMD:s 7nm, eller om de faktiskt går svalare och har lägre vcore.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz