Fractal Design Ion+ är tysta nätaggregat med modulära kablar och 80 Plus Platinum

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Ion+ är tysta nätaggregat med modulära kablar och 80 Plus Platinum

Med serien Ion+ släpper Fractal Design fyra påkostade nätaggregat med hög verkningsgrad, låg ljudnivå och rimlig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Designen sticker ut lite också, även om det kanske inte är det allra viktigaste på ett nätagg
Ventilationsgallret på baksidan ser lite småkrystat ut, men verkar hyfsat luftigt, så ventilationen är nog helt OK.
Kompakta mått och ser ut att vara rätt vettiga kablar.

Undrar vilken OEM-tillverkare det är som ligger bakom?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Trevligt!
Designen sticker ut lite också, även om det kanske inte är det allra viktigaste på ett nätagg
Ventilationsgallret på baksidan ser lite småkrystat ut, men verkar hyfsat luftigt, så ventilationen är nog helt OK.
Kompakta mått och ser ut att vara rätt vettiga kablar.

Undrar vilken OEM-tillverkare det är som ligger bakom?

Jag minns inte vilken, men Fractal svarade på en fråga och nämnde tillverkaren på sin Twitter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Trevligt!
Designen sticker ut lite också, även om det kanske inte är det allra viktigaste på ett nätagg
Ventilationsgallret på baksidan ser lite småkrystat ut, men verkar hyfsat luftigt, så ventilationen är nog helt OK.
Kompakta mått och ser ut att vara rätt vettiga kablar.

Undrar vilken OEM-tillverkare det är som ligger bakom?

En snabb googling gav mig resultatet High Power: http://www.highpower-tech.com/eng/oem.php

Enligt Tomshardwares recension: https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-ion-860p-...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Helt ok agg verkar det som. Dessutom kortare än både Evga och Corsairs varianter vilket är najs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, vad vinner man på helmodulärt över halvmodulärt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att TH lägger ett minus på att det tappar i effektivitet vid 2% (cirka 17W) känns lite absurt - vem köper ett 860W Platinum-agg för 1500 spänn, som har komponenter som tillsammans kommer ner till 15-20W i idle? Visst, hög effektivitet är alltid bra, men rimligheten där...?

Hexus var lite mer nöjda i sin recension, ser ut att vara ett prisvärt agg. De uppmäter dessutom *mycket* högre effektivitet nere vid 20W än TH, av någon anledning.

Visst, TH brukar ha koll på vad de gör (minns däremot deras överdrivna Intel-bias för några decennier sedan, och får en lätt avsmak varje gång jag ser dem), men det är en jäkla skillnad. Måndagsex?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@NodCommander: Det ser mer estetiskt enhetligt ut, du kan göra egna längder och sleeves till alla kablar och om det blir något fel med kabeln kan du lätt byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag förstår inte riktigt, vad vinner man på helmodulärt över halvmodulärt?

Inget när det kommer till funktion egentligen borde effektiviteten gå ner vid varje skarv men tror knappt det är mätbart. Men sådana som beställer kablar med specialmått osv gillar helmodulärt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Att TH lägger ett minus på att det tappar i effektivitet vid 2% (cirka 17W) känns lite absurt - vem köper ett 860W Platinum-agg för 1500 spänn, som har komponenter som tillsammans kommer ner till 15-20W i idle? Visst, hög effektivitet är alltid bra, men rimligheten där...?

Hexus var lite mer nöjda i sin recension, ser ut att vara ett prisvärt agg.

Noterat.
En Raspberry Pi 4 (~14W) skall man alltså undvika att driva med detta aggregat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Noterat.
En Raspberry Pi 4 (~14W) skall man alltså undvika att driva med detta aggregat.

Spec på original nätdelen till 4an.
81% minimum (output current from 100%,
75%, 50%, 25%)
72% minimum at 10% load

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har ett Seasonic Focus 850 W Gold i varukorgen. Är det ett bra nätagg tro? 10 års garanti låter ju lite lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

En snabb googling gav mig resultatet High Power: http://www.highpower-tech.com/eng/oem.php

Enligt Tomshardwares recension: https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-ion-860p-...

Bra info, och intressant att det finns recension redan. Verkar vara ett bra och tyst agg! Allt utom inrush current verkar mer än godkänt.
(High Power är nog en rätt vettig OEM om än inte riktigt i toppen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Har ett Seasonic Focus 850 W Gold i varukorgen. Är det ett bra nätagg tro? 10 års garanti låter ju lite lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

super agg, hade ett själv innan jag gick över till ITX bygge.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Har ett Seasonic Focus 850 W Gold i varukorgen. Är det ett bra nätagg tro? 10 års garanti låter ju lite lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kommer jag säkert bli påhoppad av alla..
Jag köpte ett Seasonic 650 W Plat och fläkten lät väldigt högt. Bytte tillbaka detta mot ett Corsair som jag alltid kört tidigare. Tycker det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem

synd de inte säljer SFX,eller SFX L

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

Nu kommer jag säkert bli påhoppad av alla..
Jag köpte ett Seasonic 650 W Plat och fläkten lät väldigt högt. Bytte tillbaka detta mot ett Corsair som jag alltid kört tidigare. Tycker det är stor skillnad.

Seasonic har historiskt alltid haft en ganska aggresiv fläktstyrning. Dom vill leva upp till garantin så kylningen är prioriterad över ljudnivån..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Fan... Nätagg. Finns det något tråkigare att behöva köpa till datorn? Ändå är det den viktigaste komponenten. Vilka är bäst i pris/prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Rimlig prislapp och Fractal Design? Det var längesedan... (tänker på chassin)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Verkar vara en bra serie nätdelar och bra prislapp. Kul att Fractal satsar vidare, trodde dom nästan lagt ner pga dom modellerna som finns är mer lowend/mid även om dom säkert är bra nätdelar, känns om (hoppades) 80+ Gold eller bättre borde vara standard 2019.

Skrivet av serverfel:

Fan... Nätagg. Finns det något tråkigare att behöva köpa till datorn? Ändå är det den viktigaste komponenten. Vilka är bäst i pris/prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt å säga, alla tillverkare har så många serier i varierande kvalitet typ Corsair och från olika tillverkare, sen finns Seasonic bla som tillverkar sina egna nätdelar bla.
Kollar man på 80+ Gold nätagg eller bättre idag så är dom flesta bra, gärna 7-10års garanti.

Skrivet av TC23:

Nu kommer jag säkert bli påhoppad av alla..
Jag köpte ett Seasonic 650 W Plat och fläkten lät väldigt högt. Bytte tillbaka detta mot ett Corsair som jag alltid kört tidigare. Tycker det är stor skillnad.

Finns alltid dåliga exemplar, inte tillräckligt för att skita i en serie nätdelar.
Har själv det nätagget, inga problem med ljud what so ever.
Inte direkt så att jag belastar det hårt heller.

Permalänk
Medlem

Dum fråga: Varför vill folk köpa OEM produkter av märke X?

Säg att man vill köpa det här nätagget: varför just från Fractal Design då? (givet att det finns exakt samma modell och samma pris)

Är det designen?

Likadant med QPAD / HyperX headset osv.

Permalänk
Medlem

@JeanC: Många företag lägger på mervärde på nätagg från OEM X - så som krav på bättre spec (bara japanska kondensatorer, och/eller specade för 105C, ett visst antal drifttimmar, etc.), längre/smidigare garanti, bättre/annan kylning, o.s.v.

Sen är design på nätagg och kablar säkert en faktor också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

@JeanC: Många företag lägger på mervärde på nätagg från OEM X - så som krav på bättre spec (bara japanska kondensatorer, och/eller specade för 105C, ett visst antal drifttimmar, etc.), längre/smidigare garanti, bättre/annan kylning, o.s.v.

Sen är design på nätagg och kablar säkert en faktor också.

Ah okej, tack så mycket Trodde de redan hade en stock med massa otryckta nätagg och sedan beställde de med sin egen logotyp och print på och that's it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Ah okej, tack så mycket Trodde de redan hade en stock med massa otryckta nätagg och sedan beställde de med sin egen logotyp och print på och that's it.

Det görs ibland också (kanske framförallt i de billigare segmenten, där inga resurser läggs på att förbättra referensdesignen från OEM X - men det finns andra exempel, som när företag Y har ett nära samarbete med OEM X och i princip tagit fram designen med/åt dem) - men även då kan aspekter som garanti och support ändå skilja sig åt.

Visa signatur