Asus arbetar på moderkort med styrkretsen X590

Permalänk
Melding Plague

Asus arbetar på moderkort med styrkretsen X590

Enligt uppgift kan en mer kompetent AM4-styrkrets med namnet X590 vara på ingång. Videocardz styrker detta genom att rapportera att X590-moderkort omnämns i Asus interna dokumentation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan fläkt som default förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Några mer spekulationer om vad fördelen skulle vara med X590 förutom fler PCIE 4.0-platser?

DDR5? Fler minneskanaler eller något helt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Pci-e 5 och 6/DDR5 kanske? 😊
Ny sockel för 3950x och framåt kanske som jag nämnt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Pci-e 5 och 6/DDR5 kanske? 😊
Ny sockel för 3950x och framåt kanske som jag nämnt innan.

Nä, det blir snarare fler av något, t.ex. fler lanes, och andra förbättringar som gör att det lutar mer åt HEDT

Permalänk
Medlem

eller så kommer X590 med dubbla fläktar då en inte räckte till på X570 för att kyla styrkretsen ordentligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Priserna är redan höga på X570 och ser inte det rimligt att de skulle släppa X590 till AM4 som lär kosta plenty mer.
Plus att om de lägger till mer saker på denna kretsen X590 för AM4 samtidigt som man ska släppa 3950X hur kommer då ens Threadripper att få några köpare.
Skulle mer gissa på en instegsvariant till TR4 sockeln och att X599 blir deras premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Priserna är redan höga på X570 och ser inte det rimligt att de skulle släppa X590 till AM4 som lär kosta plenty mer, plus att om de lägger till mer saker på denna kretsen X590 hur kommer då Threadripper att ens hitta några köpare.

Jag håller med om att det verkar lite underligt då X570 redan är väldigt dyr och har gott om PCIe-linor. Men oavsett hur många PCIe-linor de lägger till i styrkretsen så är det fortfarande som mest PCIe 4.0 x4 som gäller mellan styrkretsen och processorn, så Threadripper har fortfarande en plats där med många fler PCIe-linor direkt kopplade till processorn. Sen förväntas ju Threadripper-modellerna ha upp mot 64 kärnor, så Threadripper riktar sig till en annan målgrupp (även om det finns ett visst överlapp).

Permalänk
Medlem

7 Augusti Launch event för Threadripper och Rome så nästa vecka kommer vi veta mera om detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är så vansinnigt sugen på att bygga en riktigt maffig dator, men behöver egentligen inte uppgradera för mina användningsområden. Det enda jag gör är att rippa mina blu-rays och spela datorspel. Jag har dock tänkt mig att hjälpa min dotter och fru att komma igång med inspelning och redigering av musik framåt hösten... Jag har även lösa planer på att ev bygga en enda kraftig dator och låta son och dotter ha små klienter istället för helt egna datorer...

Tyvärr brukar mina planer skjutas upp, när verkligheten efter semestern börjar, så egentligen vore det bara dumt 🤔😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

med andra ord gör dom en intel med nu då ,, z370 till 390

men men det är ju AMD så då är det väl ok att göra

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

med andra ord gör dom en intel med nu då ,, z370 till 390

men men det är ju AMD så då är det väl ok att göra

Jag tycker i alla fall att blir man slagen så har man rätten att slå tillbaka

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Rimligt om de skulle vilja ersätta x570 med något strömsnålt så snart som möjligt. Bort med fläktkraven så är det en given deal.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

med andra ord gör dom en intel med nu då ,, z370 till 390

men men det är ju AMD så då är det väl ok att göra

Hur gör dom en intel då det fortfarande är am4 sockel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

med andra ord gör dom en intel med nu då ,, z370 till 390

men men det är ju AMD så då är det väl ok att göra

Och där kom det. Intelfantasters behov av att hävda sig med "Men de då..".

Ganska lägligt att du missat helt varför Intel fick kritik. Här är ett tips.. det handlar om sockel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@robintribun:

Samma sockel i z370 och z390 med. PS det var ironi

Man lägger 5k för ett wow kort och så släpper dom ett nytt som ersätter 1 månad senare typ känns ju roligt för dom som köpt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Stress köpa löser aldrig något, Nästa kort kanske blir " Satans in i helvete grymt"? .
För mig kändes det ganska givet att 590 kommer.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)