Resultat: 16 GB primärminne är överlägset vanligast bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Melding Plague

Resultat: 16 GB primärminne är överlägset vanligast bland SweClockers medlemmar

Den gamla guldstandarden med 8 GB primärminne är död och begraven! Bland SweClockers medlemmar använder tre femtedelar 16 GB systemminne, medan var fjärde stoltserar med 32 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16 GB är ju än overkill för spel, men det gör också det hela framtidssäkert.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Spännande att se att 16GB är den nya standarden. (Om Sweclockers undersökning säger det så köper jag det...) Lär ju var långt ifrån alla som som nyttjar den mängden på desktop idag, men 16GB lär vara nästa gräns för det som är gångbart inom de närmaste 5 åren. 8GB börjar helt klart sjunga på sista versen om man så bara surfar duktigt mycket.

Sedan beror det ju lite på hur man väljer att tolka frågan, har många system med 128GB+ RAM, men inte alls behov av den mängden RAM i min stationära dator eller laptop som jag bokstavligt talat sitter vid när jag grejar med de mer kraftfulla systemen via remote-konsoler och annat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

16 GB är ju än overkill för spel, men det gör också det hela framtidssäkert.

Overkill? Jag skulle säga att 16GB är lagom för moderna spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört 16gb sen 2011. Det var fullt rimligt redan då till en allsidig dator.

Nästa blir 32gb... minst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag byggde ny dator i våras, och då blev det 32GB. 16GB är på gränsen, snart kommer det behövas mer och då blir det svårt att hitta en uppsättning likadana minnen som man redan har.

Permalänk
Medlem

16GB är perfekt för spelare och vanlig användare, resten är overkill atm.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har 16 gig i nyaste datorn som är en Ryzen 2400G som i stort sett bara avänds för att kolla media på min TV.
Har väl lekt lite i gimp o blender o lite annat ibland...

Även om en del av minnet är VRAM så är det mestadels overkill för mig, men kändes dumt att sätta in mindre från början. Min Samsung 970EVO i den maskinen är också overkill men det är iaf inte driven som begränsar prestandan nu 👌

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

64 GB är i minsta laget för mig. Men sen utvecklar jag mjukvara som kräver hutlösa mängder ram. Nästa dator jag bygger kommer bli 128 GB.

Permalänk
Medlem

Sitter på 8 med min gamla i7-2600k, känner inget behov direkt att lägga på mer ram då resten av burken behöver en ansiktslyftning snarare. Men grabbens kommande dator här i aug får 16, och om ja mot förmodan uppgraderar min så siktar jag på 16-32.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Kommer bli 32gb i nästa burk. Ångrar att jag var dumsnål och bara köppte 8gb när det begav sig

Permalänk
Medlem

Så länge man inte bara har spel igång så är det nog 16GB som krävs. Slippa stänga ner webbläsaren, ha en stream på andra skärmen, streama själv, chattprogram osv. Man ska inte behöva stänga ner allt för att man startar spelet, det ska bara vara att starta utan att tänka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade 16 GB fram tills nyligen. Märkte att datorn slöade ner sig rejält och ibland hängde sig när jag till och med bara surfade, men för de mesta när jag hade webbläsare (chrome) och spel uppe samtidigt etc.

Så bytte till 32 GB och nu är allt frid och fröjd.

Kommer nog hålla mig på den nivån i framtiden också.

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är en större andel som sitter med 8 GB RAM än vad siffrorna visar. Såna här omröstningar visar ju egentligen bara fördelningen bland de som röstar, och de som är mer intresserade har generellt mer RAM och är klart mer benägna att rösta.

Steam hardware survey är slumpmässig och speglar sannolikt verkligheten bättre, och där är det 38% som har 8 GB RAM. Sweclockers besökare är iofs mer nischade och har nog bättre datorer än genomsnittet på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Hade 16 GB fram tills nyligen. Märkte att datorn slöade ner sig rejält och ibland hängde sig när jag till och med bara surfade, men för de mesta när jag hade webbläsare (chrome) och spel uppe samtidigt etc.

Så bytte till 32 GB och nu är allt frid och fröjd.

Kommer nog hålla mig på den nivån i framtiden också.

Hur många tabbar har du uppe för att äta upp 16gb med Chrome?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lirar på 32 jag, men då kör jag också server lokalt till diverse spel för mig och vännerna.
16 är i snålaste laget om man ska köra spel + server samtidigt x)

Permalänk
Medlem

Har 16GB Ram och har alltid igång 4-5 program i bakgrunden (bland annat 20 tabs i chrome) utan att ens komma i närheten av 16gb used.
Vad gör ni 25% som har 32GB i era datorer för att rättfärdiga det?

Permalänk
Medlem

Har 16GB DDR3. Blir 32GB nästa gång. Föredrar att ha mer än vad aom behövs vid köptillfället då det ska hålla ett tag. Alltod haft snäppet mer än vad som ansågs behövas. 1GB när 512MB var mer än tillräckligt osv. 16GB behövdes inte 2012 men bra att ha nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Innan diskussioner om "Min dator använder bara X-Gb Ram när jag gör Y och jag har bara Z-Gb i min dator. Alltså är det onödigt att ha 16GB " så behöver vi reda ut en grej.

Moderna operativsystem kommer att använda mer RAM om det finns utrymme att göra så. Prova att starta en dator med 4GB installerat vs 16 och öppna/stäng lite flikar, program etc så kommer ni se att datorn med 16GB använder mer.

Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.

Permalänk
Medlem

Ploppade i 32GB häromdagen, mest för att jag ville ha vita rgb minnen istället. Blev 32 istället för 16 denna gången. Troligtvis kommer jag ej ha nytt av det men ser bra ut

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har 16GB idag och kommer nog köra 16GB DDR5 också när det blir läge, om inget drastiskt händer med spelens minnesanvändning kommande åren. Nu när miniminivån höjs iom nya konsoler under nästa år så lär det nog hända lite saker i alla fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad över resultatet.

Kör man 4GB eller mindre så behöver man inte göra så krävande saker på en modern dator innan man blir lidande av för lite minne.

8GB räcker än så länge ganska långt.
Men ger inte mycket extra utrymme för lite tyngre multitasking eller någon enskild syssla som gillar mer minne.

16GB ger ganska mycket mer utrymme (än 8GB) för multitasking eller någon syssla som gillar mer minne.
Det är också en fråga om pris och hur snabba minnen man vill ha.
Ska man ha 32GB eller mer så kanske man får ha minnen som är lägre klockade och/eller har högre latenser samt dyrare.
Kanske lite onödigt om man har minimal nytta av det.
Så 16GB är nog en sweetspot för många och har nog varit det de senaste åren.

Att det finns någon med mer än 64GB är inte så förvånande heller.
Det finns alltid några användare som har tyngre arbete än de flesta andra.
Kan även finnas någon som ska ha mest bara för att.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande.

Själv blev det "bara" 16gb till nya burken, då det var galet svårt att hitta vettigt RAM i lager just nu.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Innan diskussioner om "Min dator använder bara X-Gb Ram när jag gör Y och jag har bara Z-Gb i min dator. Alltså är det onödigt att ha 16GB " så behöver vi reda ut en grej.

Moderna operativsystem kommer att använda mer RAM om det finns utrymme att göra så. Prova att starta en dator med 4GB installerat vs 16 och öppna/stäng lite flikar, program etc så kommer ni se att datorn med 16GB använder mer.

Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.

Exakt, verkar inte riktigt som att folk fattat den grejen då man hela tiden hör "jag har X GB och har massa tillgodo så mer än X behövs inte".

Själv har jag kört 32GB senaste 3 datorerna jag haft (nuvarande och de två innan). Just nu sitter jag bara i Windows 10 och har igång småprogram som Discord, foobar2000, Steam, Origin, Battle.net, qBittorrent samt Chrome och så här ser min minnesanvändning ut:

Enligt MSI Afterburner har jag maxat 26GB minnesanvändning sedan senaste booten 3 dygn sedan. Och då har jag inte ens haft något VM eller RAM-disk igång - bara tidigare nämnda program, Photoshop och RL/CS:GO typ.

Jag planerar redan att gå över till 64GB. Det kan dock komma att ske i två etapper då jag har 4x8GB just nu så alla moduler måste bytas. Tänker byta ut två mot 16GB-moduler istället för att ha 48GB tillfälligt. Men allt sker i mån av extra pengar att "leka med" och just nu under sommartider är det ont om den varan hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Har 16GB just nu men kommer behöva uppgradera till 32GB då 16 ej räcker nåmera. Dock jag sysslar med Photoshop och After Effects utöver spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Misstänker att det är en större andel som sitter med 8 GB RAM än vad siffrorna visar. Såna här omröstningar visar ju egentligen bara fördelningen bland de som röstar, och de som är mer intresserade har generellt mer RAM och är klart mer benägna att rösta.

Steam hardware survey är slumpmässig och speglar sannolikt verkligheten bättre, och där är det 38% som har 8 GB RAM. Sweclockers besökare är iofs mer nischade och har nog bättre datorer än genomsnittet på Steam.

Det finns väl även många som har mer än 1 dator och då kanske inte alla är bestyckade med lika mycket minne.
Det är lite skillnad om man pratar om sina primära dator eller sin Raspberry Pi för att vattna blommor eller vad det nu kan vara.

Min primära dator har 24GB.
Började med 8GB (2x4GB).
Funderade på uppgradering, sen skrev SweClockers om ökande minnespriser, slog till på 16GB (2x8GB) innan det blev dyrare.
Behöll de minnen som jag hade från början.
=
24GB (DDR3)

Men jag har datorer med mindre mängd minne också.

Har man dator(er) som överhuvudtaget inte används till spel så har man troligtvis inte steam installerat på de.
Så det beror på om det är just datorer som används för spel man är ute efter att se statistiken på.
Skulle tro att både de system med mest minne och de system med minst minne är sådana som inte används till spel.
(Möjligtvis retro spel på system med lite minne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Innan diskussioner om "Min dator använder bara X-Gb Ram när jag gör Y och jag har bara Z-Gb i min dator. Alltså är det onödigt att ha 16GB " så behöver vi reda ut en grej.

Moderna operativsystem kommer att använda mer RAM om det finns utrymme att göra så. Prova att starta en dator med 4GB installerat vs 16 och öppna/stäng lite flikar, program etc så kommer ni se att datorn med 16GB använder mer.

Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.

Beror på hur du har konfigurerat då "MER" minne är endast vad jag kan tro att den inte skickar sakerna till det virtuella minnet alt att den slänger minne den anser inte behövs.

Har 32GB på min bärbara som brukar sitta på 15GB med flera Chrome/VS19,SSMS,Spotify osv öppet. Här cachar den säkert till Virtuella minnet och städar när den behöver.

Speldatorn hemma har 16GB och använder ~8GB dock så kör jag Linux utan paging och inte ens kommit i närheten av samma användning om jag inte medvetet använder RAM som storage. Kan lägga på att jag startar om den kanske var annan månad för att uppdatera kernel / nvidia drivrutiner.

Enda gången jag verkligen nått max var på Windows datorn där Teams läcker minne som en såll och fyllde minnet.

Sedan så ja mer minne är bättre men frågan är hur mycket är rimligt. Ha data i RAM bara för att kanske använda det i framtiden för att dra ner på startup tiden med några ms av en flik i Chrome. Sedan så finns det användsområden där minne behövs exempelvis vanliga databaser som cachar så mycket de bara kan eller databaser som sitter endast i RAM, Bild och Videoredigering av RAW filer osv osv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Börjat seriöst fundera på att skaffa 128 GB till min nästa uppgradering, sen kan man sätta 100 GB som RAM-disk för att sätta W10,Chrome och allt som används ofta och 12 GB som buffer via RAM disk program.

blir ju bara runt 7000 kr Sen resten på en 2 TB M.2 PCI-E 4.0 SSD.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Min primära dator är min telefon och den har 3GB (iPhone 8 Plus), vilket räcker än så länge.

Permalänk
Medlem

Man kan i princip inte ha för mycket minne. Att min burk (AMD Ph II X6) hängt med så pass länge beror på att jag satsade på 16G redan från början (minne var billigt då) och sen uppgraderat till SSD. När minne är billigt så köper man så mycket man kan, det har man lärt sig med erfarenheten av att hållt på med byggen sen 97 då jag gick över till PC då priserna åkt upp och ner som en jojo, översvämmningar, bränder och gud vet vad har fått priserna att gå i taket mer än en gång. Samtidigt är det inget som begränsar en dators användande som att den swappar.

Undar om alla vi få med DD3 system på AMD har 16 eller mer?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730