Permalänk
Medlem

Nvidia Shield och val av NAS

Eftersom HDR i Windows 10 inte funkar så bra pga skärmen blir mörk så har man fått tips på att köra Nvidia Shield med NAS för materialet. Jag har lite krav ang kvalitén på bilden och ljudet. Den ska kunna hantera 4K, HDR, Atmos och gärna så hög bitrate som möjligt utan lagg. Blir bara 1 som kommer streama.

Hur ska dom kopplas ihop så det blir så lite lagg som möjligt? Jag vill gärna kunna ha datorn kopplat till datorn också för och kunna överföra filer till NAS:en Går det köra Plex server och Plex klienten? Hur går det till? Kan man streama rar packade filer? Vilket upplägg är bäst och köra med dom kraven jag har? Har säkert glömt lite frågor så ni får gärna säga till Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har ingen komplett svar, saknar helt erfarenhet av Plex men kan tipsa om ett par saker:

1) Shield, Innan köp: Skulle kolla stabiliteten på Shield och den app du ska köra (Plex?). Jag kör Kodi och det kanske är en Kodi-relaterat problem men den fungerar allt annat än stabilt. Kan spela upp packade filer men krashar ofta för många. Ta bort library så funkar löser krasherna men däremot avbryts uppspelning (1080p) om jag kör trådlöst.

2) NAS: Kör alltid trådat, jag har mycket bra wifi men ändå problem, se punkt 1. Har en Synology DS218+ (med 2x 6TB Seagate 7200rpm NAS diskar), samt ca 10 st fetare Synology-NAS på jobbet, som jag är alla mycket nöjd med. Den har appar, bl a Plex Server. Dock får du kolla specarna på de olika modellerna att de klarar av dina krav och att hur folk uppfattar kvalité på Plex appen i Synology. Kanske finns någon här som kör den setupen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en bra översikt för att se vilka NAS som klarar vad i Plex

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör min Shield med Kodi, tyvärr blev stöder för rar-arkiv betydligt sämre i senaste releasen då du måste lägga till det manuellt. Jag kör dock ingen NAS men en Dell-Server T10.

Kolla bara på en som trådat klarar över 100mb/s utan problem läs så ska det vara utan problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Min shield spelar upp 4k hdr material via Plex utan några som helst problem. Solklart den bästa mediaspelaren som går att köpa idag.
Eftersom shield:en klarar av i princip alla format native så behöver inte NAS:en klara av någon transcode alls, så vilken NAS som helst som stödjer att köra Plex Media Server kommer att funka.

Shield:en kan till och med agera Plex Media Server (PMS), men jag rekommenderar inte att göra det ifall du behöver transcode en ström samtidigt som du tittar på en annan på själva Shield:en.

Plex stödjer inte att strömma rarfiler, utan dessa måste packas upp. Vill du kunna göra det så är Kodi ditt enda alternativ på Shield:en så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Vad är bättre och köra, Intel NUC som agerar media server och en NAS som lagring och överföring från PC eller bygga en PC för media server och lagring? Det ska klara av 3 4K streams samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter ungefär i samma sits som dig Socsoc men det jag har kommit fram till är väl att ha någon NAS/Media server combo, och något annat som frontend (t ex en Shield, eller enbart telefon och Chromecast/AppleTV)

@Maxizor: Sett rekommendation på Dell T30, vilket jag gissar på är en nyare version på T10 som du har. Dock hittar jag bara en produkt som utgått på Dustin, så jag har ingen aning vart man får tag på det, och vilket pris det faktiskt handlar om.

Förutom T30:n så har jag två andra idéer som jag funderar på. (Jag hoppas detta ger liter idéer till OP och vi kanske kan hjälpa varandra med att luska ut vad som är bäst att köra på)

- En Synology DS918+ då det jag läser så är den realtivt kraftful för att vara en NAS, samt att man verkar kunna köra t ex en linus distro (okänt vatten för mig) i VM via den, där jag kan få in Sonarr, Plex/Emby med tillbehör.
- Ta min gaming PC och köra Unraid på, stoppa in ett extra grafikkort som agerar HDMI output. Köpa lite NAS-diskar och stoppa in som server delen av datorn får tillgå. Kommer ju aldrig spela och streama film/serier samtidigt så prestandan borde inte vara något problem. Negativa är ju att gaming datorn måste stå skapligt nära TVn för att inte behöva köpa en HDMI kabel för x antal tusenlappar, samt att jag tror 10m är maxlängden nästan för att få ut HDR i 4k.

Detta är ju bara hårdvaru problemet, sen är ju hela mjudvaran en helt annan femma att ge sig på.
(Om någon är kunnig på ämnet och vill hjälpa lite mer privat så får man gärna höra av sig)

Permalänk
Medlem

Vad är Transcoding i Plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vad är Transcoding i Plex?

Inget du kommer vilja använda dig av om du vill ha HDR stöd. Enkelt sagt, transcoding minskar bitrate (och kvalité) på videofilen. Det kommer även att ta bort HDR metadata och ej tonemappa om!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@socsoc: Jag använder Nvidia Shield som Plexklient. När Shielden precis har startat och jag försöker starta en video får jag ibland ett meddelande om att anslutningen till servern är för långsam för att streama videon. Kika på videon nedan.. Det här måste vara en bugg för just Nvidia Shield och Plex. Hade aldrig det besväret när jag använde en PC för filmtittande, även här Plex, 4k, HDR, Atmos..

Vid andra försöket funkar det alltid. HDR och Atmos fungerar bra. I nästa klipp visar jag också hur det ser ut om du transkodar en fil med HDR (sista 10 sek..)

Jag råkade avsluta inspelningarna lite hastigt kanske..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Allt som oftast beror det där problemet på hdd spinup, sedan för efterkommande spelningar så är hdd redan igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag sitter ungefär i samma sits som dig Socsoc men det jag har kommit fram till är väl att ha någon NAS/Media server combo, och något annat som frontend (t ex en Shield, eller enbart telefon och Chromecast/AppleTV)

@Maxizor: Sett rekommendation på Dell T30, vilket jag gissar på är en nyare version på T10 som du har. Dock hittar jag bara en produkt som utgått på Dustin, så jag har ingen aning vart man får tag på det, och vilket pris det faktiskt handlar om.

Förutom T30:n så har jag två andra idéer som jag funderar på. (Jag hoppas detta ger liter idéer till OP och vi kanske kan hjälpa varandra med att luska ut vad som är bäst att köra på)

- En Synology DS918+ då det jag läser så är den realtivt kraftful för att vara en NAS, samt att man verkar kunna köra t ex en linus distro (okänt vatten för mig) i VM via den, där jag kan få in Sonarr, Plex/Emby med tillbehör.
- Ta min gaming PC och köra Unraid på, stoppa in ett extra grafikkort som agerar HDMI output. Köpa lite NAS-diskar och stoppa in som server delen av datorn får tillgå. Kommer ju aldrig spela och streama film/serier samtidigt så prestandan borde inte vara något problem. Negativa är ju att gaming datorn måste stå skapligt nära TVn för att inte behöva köpa en HDMI kabel för x antal tusenlappar, samt att jag tror 10m är maxlängden nästan för att få ut HDR i 4k.

Detta är ju bara hårdvaru problemet, sen är ju hela mjudvaran en helt annan femma att ge sig på.
(Om någon är kunnig på ämnet och vill hjälpa lite mer privat så får man gärna höra av sig)

Min dell har iaf en Xeon-Processor motsvarande I5 2500K ungefär, men jag kör ju Kodi så ingen transcoding, men den skulle orka med det också! Inga problem vid start av filmer eller liknande, fungerar väldigt bra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Jacob Fanboy

Har själv en Shield och är förmodligen ett av dem bättre köp jag har gjort, som NAS har jag en äldre Synology så visste redan innan att den inte skulle orka mata 4K till Plex så la PMS på en server (ingen dålig burk) bredvid men den orkar inte med utan får "långsam uppkoppling mot server".

Kör idag Kodi för 4K tittande och Plex för allt annat, ska undersöka mer varför den inte orkar driva 4K då den bör bara "skyffla" data när det är inställt på orginalkälla. Jag gissar på problemet hänger på läshastigheten från diskarna i NASen men tycker den borde klara det.

Googlade fram att man kunde använda Trakt.tv pluginet i Plex och Kodi för att synka saker man tittat på, har konfigurerat pluginet på båda ställena men inte synkas det något. Någon som har erfarenhet av detta, har jag missuppfattat hur pluginet fungerar och att det är så att den bara rapporterar upp till Trakt sidan?

Permalänk
Medlem

Jag har försökt koppla en hårddiskkabinett till min router med USB. Det fungerar ibland bra och jag använder VLC för att bläddra bland filerna på hårddisken och spela upp dem. Det fungerar med 4K HDR.
Nackdelen är att överföringshastigheterna till hårddisken dippar extremt hårt. Detta beror på att routern inte är lika snabb som en NAS.
Tråd om problem med min uppsättning: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1562362-extern-harddis...

Permalänk
Medlem

@nikwad: bör inte vara det som är problemet, händer samma sak även om Jag vet att hdd är på full fräs

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Säker att den hdd som datan ligger på är spun-up? Så att den datan inte råkar ligga en annan hdd i poolen.
Om du vill testa vidare i framtiden, se till att du tvingar alla hdd att spinna upp. Ifall din Plex vm är sparad på en hdd, starta även den.

Permalänk

installera Plex media server på PC räcker gott och väl.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Shield har ju bara 1 nätverksport. Om man vill ha både trådbundet internet med Shield och trådbundet till PC som ska dela matreialet. Hur gör gör man då?

Permalänk
Medlem

@socsoc: Switch? Routern?
Hur gör du annars? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@socsoc: Switch? Routern?
Hur gör du annars? :S

Förstår inte riktigt hur man ska koppla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@LudvigLindell: Säker att den hdd som datan ligger på är spun-up? Så att den datan inte råkar ligga en annan hdd i poolen.
Om du vill testa vidare i framtiden, se till att du tvingar alla hdd att spinna upp. Ifall din Plex vm är sparad på en hdd, starta även den.

Torrents kräver att diskarna snurrar plex kör jag i docker på ssd

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Förstår inte riktigt hur man ska koppla?

Shield och PC kopplas bara direkt till din router/switch, ingen kabel går direkt mellan PC och Shield.