Nvidia: "År 2023 släpps det första storspelet som kräver ray tracing-hårdvara"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det funkar inte så.
Man måste utveckla RT hårdvara för att RT någonsin ska ha nån chans att "börja bli allvar".

Ja, det är väl ganska självklart. Jag skojade bara till det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

nVidias Press Release från 31 Aug 1999: https://www.nvidia.com/object/IO_20020111_5424.html:

Har inte hittat en enda källa som benämner MB14241 som nått annat än en "video shifter" eller "video display controller".

Med Sega antar jag att du menar Model-serien och Fujitsu TGP MB8623x. I Fujitsus egna dokumentation (MB86232_datasheet.pdf) nämns igen i närheten av GPU. Här kallas i varje fall MB86232 för en "32-BIT GENERAL PURPOSE DSP"

Och gällande Sony PS1. Källan som Wikipedia hänvisar till:

Visst, Sony* och Sega sägs i moderna genomgångar av deras produkter innehålla GPU:er men inte av företagen själva när dom introducerades och inte av företagen som designade chippen.

* Har inte hittat nån press release från Sony angående PS1 så här kan dom sno "äran" från nVidia.

Nej. Världens första GPU var inte Nvidia först att lansera. De var inte ens först med att mynta begreppet utan de vara bara "först" med att marknadsföra begreppet.

"In the early- and mid-1990s, real-time 3D graphics were becoming increasingly common in arcade, computer and console games, which led to an increasing public demand for hardware-accelerated 3D graphics. Early examples of mass-market 3D graphics hardware can be found in arcade system boards such as the Sega Model 1, Namco System 22, and Sega Model 2, and the fifth-generation video game consoles such as the Saturn, PlayStation and Nintendo 64. Arcade systems such as the Sega Model 2 and Namco Magic Edge Hornet Simulator in 1993 were capable of hardware T&L (transform, clipping, and lighting) years before appearing in consumer graphics cards."

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit

Bara för att Nvidia lyckades få upp folks ögon för en teknologi så betyder det inte att de uppfann den. Det är ungefär som Ray Tracing.. Bara för att Nvidia var "först" med att få upp folks ögon för teknologin så betyder det inte att de uppfann den. Ray Tracing har ju t.ex. varit använt i över 30 år vid det här laget.

Saxat från samma Wikipediaartikel.

"The term "GPU" was coined by Sony in reference to the 32-bit Sony GPU (designed by Toshiba) in the PlayStation video game console, released in 1994"

Faktum är att Nvidia inte gjorde den första GPUn, myntade begreppet GPU eller var först med att lansera en modern GPU. Allt detta gjordes innan Nvidia ens lanserat sitt första kort. Att däremot Nvidia påstår att de gjort detta ska tas med en stor skopa salt. Framförallt när de enda som påstår att så vore fallet är dem själva.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Nej. Världens första GPU var inte Nvidia först att lansera. De var inte ens först med att mynta begreppet utan de vara bara "först" med att marknadsföra begreppet.

"In the early- and mid-1990s, real-time 3D graphics were becoming increasingly common in arcade, computer and console games, which led to an increasing public demand for hardware-accelerated 3D graphics. Early examples of mass-market 3D graphics hardware can be found in arcade system boards such as the Sega Model 1, Namco System 22, and Sega Model 2, and the fifth-generation video game consoles such as the Saturn, PlayStation and Nintendo 64. Arcade systems such as the Sega Model 2 and Namco Magic Edge Hornet Simulator in 1993 were capable of hardware T&L (transform, clipping, and lighting) years before appearing in consumer graphics cards."

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit

Bara för att Nvidia lyckades få upp folks ögon för en teknologi så betyder det inte att de uppfann den. Det är ungefär som Ray Tracing.. Bara för att Nvidia var "först" med att få upp folks ögon för teknologin så betyder det inte att de uppfann den. Ray Tracing har ju t.ex. varit använt i över 30 år vid det här laget.

Saxat från samma Wikipediaartikel.

"The term "GPU" was coined by Sony in reference to the 32-bit Sony GPU (designed by Toshiba) in the PlayStation video game console, released in 1994"

Faktum är att Nvidia inte gjorde den första GPUn, myntade begreppet GPU eller var först med att lansera en modern GPU. Allt detta gjordes innan Nvidia ens lanserat sitt första kort. Att däremot Nvidia påstår att de gjort detta ska tas med en stor skopa salt. Framförallt när de enda som påstår att så vore fallet är dem själva.

Håller helt med om att Nvidia inte var först med en GPU med HW-T&L.

Men Saturn och Playstation hade lika mycket en "GPU" som en PC med PIII med Voodoo Graphics hade en GPU. I dessa konsoler utfördes T&L i en vektorenhet kopplad till CPU medan GPU-delen endast kunde rastrera. D.v.s. helt analogt med att utföra T&L med SSE, vilket var en av primäruppgifterna Intel tänkte sig för tekniken, men GPU HW-T&L gjorde det användarfallet obsolete innan det tagit fart.

N64 hade en DSP som i spel utförde både rastrering och T&L, så den var absolut före GF256.

Sega Model 1 må ha kunnat göra HW-transform, men den var ju inte kapabel till texturer. Sega model 2 är väl den första man kan kalla "GPU" i bemärkelsen som diskuteras här, model 3 var den första med finesser i nivå med GF256. Sega model 3 lanserades flera år innan GF256, så helt klart var Nvidia inte först oavsett hur man räknar.

GF256 var först att erbjuda tekniken på PC, det kan man ge Nvidia!

Däremot har jag svårt att på något sätt se hur Nvidia inte är först med HW-stöd för ray-tracing i realtid. Kolla mängden forskningspapper som finns inom detta område, de har alla gemensamt att de försökte lura ut hur man skulle kunna göra ray-tracing inom ramen av existerande HW.

Nvidia analyserade vad den primära flaskhalsen bestod av och det är specifikt detta man accelerera med RT-kärnorna. Är exakt den del Nvidia valt att accelerera med RT-kärnor som också AMD och Intel kommer lägga in HW-stöd för. Så skulle absolut hävda att Nvidia var först att erbjuda HW för ray-tracing i realtid.

Utöver RT-kärnorna har Nvidia en annan teknik som både Intel (upp till gen11 i alla fall) och AMD (inklusive RDNA) saknar: separat programräknare för grafiktrådar, något som gör dem mer effektiv på att hantera logik där olika GPU-trådar väljer olika vägar (det är huvudproblemet i ray-tracing på GPU, finns massor med trådar men de divergerar i många lägen vilket gör det ineffektivt att hantera på GPU).

Har noterat att Nvidia är noga med att kalla sina GPUer för SIMT (single instruction multiple thread) medan AMD/Intel kör med SIMD (single instruction multiple data). Fram till Volta såg jag det mest som PR-fluff från Nvidias sida, men gissar att Nvidia har jobbat mot den design man kunde sjösätta med Volta ända sedan de lanserade nuvarande ISA med Tesla för över tio år sedan.

Innan Volta hade inte CUDA-kärnorna separata programräknare. Till skillnad från Intel/AMD använder inte Tesla ISA vektor-register, utan varje CUDA-kärna har sin egen uppsättning skalära register (medan Intel/AMD har breda vektor-register helt analogt med SSE/AVX). Nackdelen med Nvidias design är att det kräver fler transistorer för en viss teoretisk prestanda, fördelen är att designen ger högre utnyttjandegrad (högre "IPC") och från och med Volta kan man bättre hantera fall likt ray-tracing även i shaders då divergerande flöden kan hanteras mer effektivt.

Så både det man gjorde i Tesla (enbart skalära register), i Volta (separat PC per CUDA-kärna) och i Turing (RT-kärnor) är något som nu möjliggjort ray-tracing i realtid. Vem annan är ens nära att ha något liknade just nu?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Världens första GPU var inte Nvidia först att lansera. De var inte ens först med att mynta begreppet utan de vara bara "först" med att marknadsföra begreppet.

"In the early- and mid-1990s, real-time 3D graphics were becoming increasingly common in arcade, computer and console games, which led to an increasing public demand for hardware-accelerated 3D graphics. Early examples of mass-market 3D graphics hardware can be found in arcade system boards such as the Sega Model 1, Namco System 22, and Sega Model 2, and the fifth-generation video game consoles such as the Saturn, PlayStation and Nintendo 64. Arcade systems such as the Sega Model 2 and Namco Magic Edge Hornet Simulator in 1993 were capable of hardware T&L (transform, clipping, and lighting) years before appearing in consumer graphics cards."

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit

Bara för att Nvidia lyckades få upp folks ögon för en teknologi så betyder det inte att de uppfann den. Det är ungefär som Ray Tracing.. Bara för att Nvidia var "först" med att få upp folks ögon för teknologin så betyder det inte att de uppfann den. Ray Tracing har ju t.ex. varit använt i över 30 år vid det här laget.

Saxat från samma Wikipediaartikel.

"The term "GPU" was coined by Sony in reference to the 32-bit Sony GPU (designed by Toshiba) in the PlayStation video game console, released in 1994"

Faktum är att Nvidia inte gjorde den första GPUn, myntade begreppet GPU eller var först med att lansera en modern GPU. Allt detta gjordes innan Nvidia ens lanserat sitt första kort. Att däremot Nvidia påstår att de gjort detta ska tas med en stor skopa salt. Framförallt när de enda som påstår att så vore fallet är dem själva.

Ser fortfarande inga källor på dina eller Wikipedias påståenden att dessa produkter benämndes som "GPU:er" innan nVidias press releas 31/08/99. Nej, nVidia var inte först ut med hårdvaruaccelererad T&L (och kanske inte ens termen GPU) men dom är fortfarande först med en GPU, att föra samman termen med dess teknologiska "krav".

Jag vill bara se källor på att tex Sony kallade var som satt i ett PlayStation för GPU vid den tiden. Och/eller att nån använt termen GPU för att beskriva en krets byggd för grafik före nVidia. Alltid kul att läsa gamla dokument om hårdvara.

Dessutom att GPU faktiskt är en initialism för just Graphics Processing Unit.
Annars kan man ju lika gärna påstå att föregångaren till bland annat KGB var före redan 1922: https://en.wikipedia.org/wiki/State_Political_Directorate

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Chansar då på att nVIDIA syftar på bland annat Battlefield och Call of Duty spelen när de talar om "storspelen", trots de spelen representerar "gutter trash" av spel, spel som inte tillför något nytt utan bara blir re-skinned och poleras litet och ges ut på nytt året därpå under en ny men liknande titel. Det är ingen tvekan om att spelutveckling i generellt har stagnerat de senaste årtiondet, och så som det går mot så lär nya spel inte tjäna mycket till med att ha 10 tusen kronors grafikkort bara för att det har specifik hårdvara som kan reflektera ljus lite bättre, för att inte glömma bort hur i ett av Battlefield trams-spelen som var först med Ray-tracing och som både spelvärldens parasit (EA) och nVIDIA stoltserade med hade då nämnda ray-tracing, bara för att det sen skulle påvisas att med den funktionen igång drog ned framerate till patetiskt dåliga siffror om <30fps.

Visa signatur

John