Vattenkyla en macbook pro? hjälp blir tokig på ljudet

Permalänk

Vattenkyla en macbook pro? hjälp blir tokig på ljudet

Hej!

Jag har stora bekymmer.

Min macbook pro låter som ett jetplan lite då och då. Fläkten går på max.
Jag kan heller inte använda min iMac p.g.a kronisk sjukdom som ger mig yrsel.
Därför måste jag vända mig till denna macbook pro på 15" skärm, dock är bekymret som sagt att den låter väldigt störande.

Går det att på något sätt kyla ner dens processor? Jag funderar på om det går att bygga ihop den med t.ex Cooler Master Notepal U3 Plus och sedan skruva fast laptopen för att öppna upp för vattenkylning underifrån.

Vad tror ni?

Tack för tips!
(Har testat dra på ny pasta och det hjälpte men inte tillräckligt.)
(Köpa ny macbook? Vad jag förstått låter de lika mycket!)

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Apple Remote Desktop mot din iMac så slipper din MacBook jobba så hårt så att fläktarna måste gå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju mystiskt om den låter om du bara kör rdp eller liknande...
Min är knäpptyst såvida man inte spelar något tyngre spel på den

Permalänk

Blir det inte väldigt laggigt med fjärr? Upplösningen blir väl inte 1:1 heller?

T.ex se på youtube, göra mindre redigeringar i photoshop o.s.v?

Något likt detta tänkte jag annars:
https://imgur.com/a/rKjXsa7

Tack så mycket!!

Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning på en Apple produkt låter som ett bra sätt att bli av med garanti och dessutom ha go chans att göra sönder den. Skulle låtit bli helt ärligt.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att någon sensor har fått nippran..
Köpa en "kylplatta" och ha laptopen på kanske får ner den?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Kör Apple Remote Desktop mot din iMac så slipper din MacBook jobba så hårt så att fläktarna måste gå!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej pv2b vet inte om du såg vad jag skrev.

Blir det inte väldigt laggigt med fjärr? Upplösningen blir väl inte 1:1 heller?

T.ex se på youtube, göra mindre redigeringar i photoshop o.s.v?

Något likt detta tänkte jag annars:
https://imgur.com/a/rKjXsa7

Tack så mycket och önskar alla en trevlig fortsättning i solljuset!!

Permalänk

Har fixat ett antal surrande datorer och det bästa att rekommendera är att byta disken till en SSD om du inte redan har en. Fläkten kan behöva rengjöras, jag brukar skruva isär själva fläktkomponenten och rengöra den samt kanske olja in den lite. Ny kylpasta på CPU:n brukar också kunna göra skillnad i en laptop. Effekten i den gamla pastan avtar med åren. Brukar dessutom ha på lite extra kylpasta på andra komponenter men de tar vi inte här 🙄🙂

Permalänk
Medlem

Macbooks är tysta och fina, i idle.
Använder man dom så låter de som jetplan, ingår i designen.

Åtgärder du kan göra är liquid metal, men förvänta dig inte en tyst maskin, lite tystare jetplan bara under belastning.
Behöver du Apple plattformen så beroende på ditt användningsområde kan en iPad pro vara ett bättre alternativ om du vill ha tystnad.

Permalänk
Medlem

Det generella rådet är: Don't do it.
Att skruva isär en MacBook är krångligare än alla andra tillverkare men det går och du kan då stoppa i liquidmetal för en liten ökning i värmeöverföring. Vattenkylning av bärbara datorer är... Problematiskt.

Ett alternativ kan vara att bygga en "vindtunnel" med en gigantisk fläkt / AC och lite kartong o tejp. Sen får du väl skaffa skärm, tangentbord och mus att koppla vidare till och ha bredvid. Säger inte att det är en bra lösning men det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Något likt detta tänkte jag annars:
https://imgur.com/a/rKjXsa7

Nu har jag ingen aning om hur duktig du är på datorer men alltså för att lyckas med något sådant måste du vara 10/10 elite skill modder

Och verktyget i första bilden tror jag inte du kan klippa upp en macbook med

Köp ny dator istället imo

Permalänk

Hej!

Jag har redan skruvat isär macbooken och bytt till någon extremt dyr kylpasta. Det hjälpte som sagt men inte tillräckligt.

Ska lägga som jag skrev i mitt första inlägg macbooken på en "laptopkylare" sen göra ett hål på baksidan av macbooken, dit jag måste hitta en cpu-kylare med rätt socket som passar skruvavstånden på en macbook.

Annars så är det bara kylpastan som håller och det lär väl släppa vid stöt t.ex.

Måste skruva isär igen och mäta avstånden som sagt mellan skruvhålen.

Installera vattenkylning med fläktar, fläktarna kan jag sätta med vinkelhjärn tänkte jag rakt upp på baksidan av skärmen.

En fråga bara.

Hur mycket bättre kylning kan t.ex vattenkylning ge på en macbook pro processor? Just nu är idle på 42 grader och toppar mot 80-90 vid extrem belastning.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte kolla på en imac skärm, men macbook går bra? Har den ena CCFL och den andra LED eller något sådant?

Du skulle ju isåfall kunna köpa en ny skärm, som du antingen kopplar till din imac. Eller som du kopplar till din macbook, och sedan lägger laptopen en bit ifrån dig, om du köper en lite länge skärmkabel(kanske t.o.m. ett annat rum).

Eller så skaffar du QC35 ii lurar, dom tar bort nästan allt fläktljud, och även allt annat bakgrundsljud för den delen.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kör Apple Remote Desktop mot din iMac så slipper din MacBook jobba så hårt så att fläktarna måste gå!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fungerar detta? Kan jag köra Apple Remote Desktop på min stationära PC mot min mac?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag har redan skruvat isär macbooken och bytt till någon extremt dyr kylpasta. Det hjälpte som sagt men inte tillräckligt.

Ska lägga som jag skrev i mitt första inlägg macbooken på en "laptopkylare" sen göra ett hål på baksidan av macbooken, dit jag måste hitta en cpu-kylare med rätt socket som passar skruvavstånden på en macbook.

Annars så är det bara kylpastan som håller och det lär väl släppa vid stöt t.ex.

Måste skruva isär igen och mäta avstånden som sagt mellan skruvhålen.

Installera vattenkylning med fläktar, fläktarna kan jag sätta med vinkelhjärn tänkte jag rakt upp på baksidan av skärmen.

En fråga bara.

Hur mycket bättre kylning kan t.ex vattenkylning ge på en macbook pro processor? Just nu är idle på 42 grader och toppar mot 80-90 vid extrem belastning.

Tack för svar!

Du behöver väl inte göra några större åtgärder? Det räcker väl att ta bort undersidan och låta den vara intakt. Sen köra med en kylplatta för att skydda komponenterna och dit med en låg cpukylare. Det lär ju klara sig mer än gott. Det är väldig overkill med vattenkylning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

@ph33r: Hej! Jag får yrsel när det är en större skärm. Lider av en kronisk sjukdom som ger mig yrsel.

Ingen aning vad det är för skillnad på en iMac 21.5" 4k 2018 och en MBP 15" mer än skärmstorleken?

Sen så finns det ingen skärm som är på drygt 15" som är extern och som har lika bra bild som en mbp retina. Inte vad jag hittat iallafall. Annars vore det klockrent såklart, att bara köra en separat skärm med t.ex mac mini.

@blade80: Har du något tips på hur man kan skruva fast eller montera cpu-kylaren? Jag tänker att jag köper en extra underdel till datorn som jag klipper sönder precis där processorn är.

Permalänk
Rekordmedlem

Men varför inte skaffa en stationär dator och en liten monitor, ju större datorn är desto enklare att kyla den passivt. det finn ändå ganska gott om 15" monitorer om det nu är den storlek du kan ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@ph33r: Hej! Jag får yrsel när det är en större skärm. Lider av en kronisk sjukdom som ger mig yrsel.

Ingen aning vad det är för skillnad på en iMac 21.5" 4k 2018 och en MBP 15" mer än skärmstorleken?

Sen så finns det ingen skärm som är på drygt 15" som är extern och som har lika bra bild som en mbp retina. Inte vad jag hittat iallafall. Annars vore det klockrent såklart, att bara köra en separat skärm med t.ex mac mini.

@blade80: Har du något tips på hur man kan skruva fast eller montera cpu-kylaren? Jag tänker att jag köper en extra underdel till datorn som jag klipper sönder precis där processorn är.

Du lär ha skruvhål för nuvarande kylaren. Använd dom så kommer kylaren sitta bra.

Jag hoppas att du använder en dremel eller liknande. Inte klippa. Det låter inge vidare. Gör det snyggt när du har chansen. Ska du ändå göra hål, kolla då om du kan använda underdelen för hål också. Borra fästhål i den så kommer kylaren sitta jättebra. Du kan limma fas småmuttrar som gängor.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

@mrqaffe: Finns det någon 15" skärm som är minst lika bra som MBP 15" retina skärmen?

Permalänk

@blade80: Tack för tipsen!
Ska titta på allt när jag får tid och ork över. Troligtvis efter semestern.

Har du något enklare knep på hur man kan lösa detta? Ifall det fanns något bra program för att fjärrstyra hade det varit klockrent. Men varken Apple Remote Desktop eller något annat fungerar bra utan lagg trots Gigabitnätverk.

Tack igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@mrqaffe: Finns det någon 15" skärm som är minst lika bra som MBP 15" retina skärmen?

Det gör det nog eftersom det finns 4k monitorer för professionella videokameror men det borde även finnas nått billigare som är lika bra som i en mac men frågan är vad för det finns så få tester på småmonitorer tänkta för datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätt en kartongskiva över skärmen på din iMac och skär ut ett 15" hål i den? 🤔😂

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@blade80: Tack för tipsen!
Ska titta på allt när jag får tid och ork över. Troligtvis efter semestern.

Har du något enklare knep på hur man kan lösa detta? Ifall det fanns något bra program för att fjärrstyra hade det varit klockrent. Men varken Apple Remote Desktop eller något annat fungerar bra utan lagg trots Gigabitnätverk.

Tack igen.

Nu när du kyler datorn bättre. Funkar det inte bra som det är då? Annars måste det ju vara något fel på den. Är det inte sommaren som bråkar nu bara?

Annars skulle jag sikta på den lösningen som jag tipsade om. Dit med en low profile-kylare och sen en lämplig kylplatta med fläktar som blåser lite fint.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Sätt en kartongskiva över skärmen på din iMac och skär ut ett 15" hål i den? 🤔😂

Du tänker så... en gång i tiden var det ju populärt att sätta linser på skärmen för att få större bild men det kanske har gjort nån lins som förminskar bilden också, en knäpp produkt men tekniskt möjlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Karaff: Haha, var lite veksam på om jag skulle skratta eller gråta. Tur att jag skrattade Tack.

Permalänk

Jag kan får pröva Bose QuietComfort 35 II ? Om det blir för varmt om öronen att sitta med den hela tiden så kan jag åtminstone ha den på flyget.

Idén med vattenkylning känns riktigt B, borde finnas någon bättre lösning. Bara det att jag inte hittat den ännu

Jag sitter ibland med hörselkåpor men det läcker in ljud från fläkten via dem också.

- Bose QuietComfort 35 II
- Vattenkylnings modifikationen
- Hitta en minst lika bra kontorsskärm som är på 15" som kanske inte tröttar ut ögonen lika mycket = mindre risk för yrsel? Minns att gamla TFT skärmar speglade mindre.

Tack för tips! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag kan får pröva Bose QuietComfort 35 II ? Om det blir för varmt om öronen att sitta med den hela tiden så kan jag åtminstone ha den på flyget.

Idén med vattenkylning känns riktigt B, borde finnas någon bättre lösning. Bara det att jag inte hittat den ännu

Jag sitter ibland med hörselkåpor men det läcker in ljud från fläkten via dem också.

- Bose QuietComfort 35 II
- Vattenkylnings modifikationen
- Hitta en minst lika bra kontorsskärm som är på 15" som kanske inte tröttar ut ögonen lika mycket = mindre risk för yrsel? Minns att gamla TFT skärmar speglade mindre.

Tack för tips! )

Här har du lite tips också:
https://forums.macrumors.com/threads/2018-macbook-pro-cooling...
Med den här varianten skulle du kunna köra en större kylare men rättvänd eftersom du ska använda skärmen. Som han gör om du ska köra på med promodden så har han som jag förstår det hela bara klistrat fast en kylare på undersidan + kylpaddarna för bättre kontakt också. Så två moddar skulle hjälpa i dit fall alltså. Bort med lock. Dit med kylpaddar. Dit med lock. Dit med stor kylare på locket. Då kan du ju också sen sätta dit en kylare som blåser från sidan på flänsarna för att få bort luften.

Hur använder du datorn? Knä i soffan eller ståendes vid skrivbord? Kan du använda en bordsfläkt att pusta bort all värme som stannar runt datorn? Eller en lågvarvig 120 eller 140mm fläkt via usb? Tänk dig att den står bakom skärmen och flåsar bort all överskottsvärme.

Jag vet också att en här på sweclockers använde en granitskiva som kylplatta. hittade den här:
https://www.sweclockers.com/galleri/1533-laptop-kylare-i-sten

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När är det fläktarna varvar? Om det är i idle eller sedvanligt slösurfande så är något knas. Testa i så fall i första hand att göra en SMC-reset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk

@stefaneriksson123: har du testat o köra ner ljus styrkan på skärmen samt använda nattfunktionen borde väl hjälpa en del. Testat Gunnars glasögon.

Blir det mycket yrsel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trebrecks:

@stefaneriksson123: har du testat o köra ner ljus styrkan på skärmen samt använda nattfunktionen borde väl hjälpa en del. Testat Gunnars glasögon.

Blir det mycket yrsel?

Gunnars glasögon är inte nått man bör rekommendera, det är enkla tonade läsglasögon till överpris.
Däremot så kan det vara en ide att göra en syntest hos en optiker och diskutera terminalglasögon för det är ju många som inte är medvetna om att de har mindre synfel och terminalglasögon är en egen kategori glasögon som funkar på lite längre avstånd än läsglasögon och en del som upplever besvär vid datorn har ofta nått synfel som de inte upplever som att de ser suddigt utan man kompenserar för det på andra sätt som kan ge olika besvär.
Om man inte vet att man har bra syn så borde man nog kolla det och slippa gissa att man har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.