Intel-drivrutin skvallrar om dedikerade grafikkort med Gen12-arkitekturen

Permalänk
Melding Plague

Intel-drivrutin skvallrar om dedikerade grafikkort med Gen12-arkitekturen

En numera borttagen drivrutin från Intel omnämner grafikkretsar för kommande "Rocket Lake"-processorer, men även dedikerade grafikkort i tre prestandaklasser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tillåt mig mycket starkt tvivla på att Intel klarar att släppa diskreta grafikkort på första försöket som är konkurrenskraftiga för spelande.

Eftersom jag är forumets Intel-fanboy så måste alla säga emot nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tillåt mig mycket starkt tvivla på att Intel klarar att släppa diskreta grafikkort på första försöket som är konkurrenskraftiga för spelande.

Eftersom jag är forumets Intel-fanboy så måste alla säga emot nu...

Nej Fanboys är dom som inte har självdistans nog att identifiera sig som Fanboy...

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett grafikkort som har intel quicksync med upplåsta streams för plex, just nu så är det intel igpu som gäller eller quadro kort, nvidia har låst vanliga gtx kort till 2 streeams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tillåt mig mycket starkt tvivla på att Intel klarar att släppa diskreta grafikkort på första försöket som är konkurrenskraftiga för spelande.

Eftersom jag är forumets Intel-fanboy så måste alla säga emot nu...

Du är inte tillräckligt mycket fanboy! Du måste skriva såhär:
AMD AND NVIDIA RIP IN PEPERONI!!!11!! INTEL WILL EAT YOU FOR BREAKFAST, HAHA GET REKT!!!!

Skämt åsido så ska det bli oerhört spännande att se vad intel har att bjuda på!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tillåt mig mycket starkt tvivla på att Intel klarar att släppa diskreta grafikkort på första försöket som är konkurrenskraftiga för spelande.

Eftersom jag är forumets Intel-fanboy så måste alla säga emot nu...

Största marknaden är i lägre segment, jag tror verkligen de kan släppa något där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej Fanboys är dom som inte har självdistans nog att identifiera sig som Fanboy...

Här är en fangirl...

Intel försöker nog få fram kretsar som ska konkurrera med Nvidia inom bilindustrin...
Att de även kan användas till grafik är mest en oviktig bifunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Största marknaden är i lägre segment, jag tror verkligen de kan släppa något där.

Jag må vara färgad av att jag en gång i forntiden köpte ett sånt här. Ironiskt nog satt det även i min sista AMD-dator till dags dato. Intel har förvisso hållit på sina iGPU länge, men jag skulle bli förvånad om de lyckas lansera någon vettig dGPU på första försöket efter så många års frånvaro från den marknaden.

I övrigt känns det inte otroligt att de kommer rikta in sig på professionella användare snarare än gaming.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Tillåt mig mycket starkt tvivla på att Intel klarar att släppa diskreta grafikkort på första försöket som är konkurrenskraftiga för spelande.

Eftersom jag är forumets Intel-fanboy så måste alla säga emot nu...

Third times the charm brukar man säga, så det kanske tar några gånger. bara kolla på Ryzen det tog till 3000 serien innan AMD tog över på alla fronter. förmodligen är Intels Grafik designad först o främst emot servrar, men kommer nog vara okej i spel. vi ska nog inte förvänta oss ett 1080ti prestanda för 3000kr.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vad man än må tro och tycka, kan det ju omöjligen vara till nackdel för oss konsumenter om en tredje aktör lyckas slå sig in på marknaden.

Vore kul som fan om Intel lyckades åstadkomma något som spelar i samma division som AMDs och Nvidias grejer

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att Intel kommer börja tillverka dessa grafikkort är att Nvidia har drivit upp priserna(marginalerna) så högt så Intel vill vara med och dela på kakan. Vilket är bra för oss konsumenter.
Så tyvärr Nvidia ni har varit så giriga så nu har ni fått en ny utmanare med byxorna fulla med pengar som de kan lägga på forskning och utveckling av morrondagens topp grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intel vill väl också kunna sälja en integrerad cpu och gpu såsom amd gör för budget användaren. Det är väl där dom kommer börja troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nikodemous:

Intel vill väl också kunna sälja en integrerad cpu och gpu såsom amd gör för budget användaren. Det är väl där dom kommer börja troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har de ju haft väldigt länge för i princip alla deras ccuer har ju integrerad grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Intel vill väl också kunna sälja en integrerad cpu och gpu såsom amd gör för budget användaren. Det är väl där dom kommer börja troligen.

De flesta Intel processorerna släppta de senaste 8 åren har igp.
Problemet är väl mest att det inte har skett någon utveckling sen Sky Lake släpptes.

Permalänk
Inaktiv

Härligt, ser fram emot detta och se lite tester.
Bra för oss som köper komponenter.

Permalänk

Min fundering på intels dedikerade gpuer är om dem kommer att samarbeta med intels integrerade grafik i processorn. Det hade varit något för intel att fundera på för då tror jag dem kan kämpa mot nvidia och då skulle många köpa intels gpuer om dem kör med intels igpuer åxå. Men vi får se hur utvecklingen blir det är ju snart.. fast dem skulle göra en lätt lansering 2020 som jag har förstått det som. Dem riktiga gpurerna kommer först 2021 med rt så det är bara å vänta om ma inte lyckasfå tag i en sån där fjärrkontroll som är med i click😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Min fundering på intels dedikerade gpuer är om dem kommer att samarbeta med intels integrerade grafik i processorn. Det hade varit något för intel att fundera på för då tror jag dem kan kämpa mot nvidia och då skulle många köpa intels gpuer om dem kör med intels igpuer åxå. Men vi får se hur utvecklingen blir det är ju snart.. fast dem skulle göra en lätt lansering 2020 som jag har förstått det som. Dem riktiga gpurerna kommer först 2021 med rt så det är bara å vänta om ma inte lyckasfå tag i en sån där fjärrkontroll som är med i click😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

AMD lät en göra det förr i alla fall ihop med lite enklare dedikerade gpuer från AMD.
https://www.hardwaresecrets.com/amd-dual-graphics-technology-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Intel fortfarande har mest marknadsandelar på gpu fronten än? Jag kan i alla fall tänka mig att Intel lyckas komma med något bra grafikkort som typ matchar AMD/Nvidia så kommer dom nog att ta mycket mer marknadsandelar. Intel är ju trots ett mycket mycket starkt varumärke.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

@Shadow666: på den fronten ska väl DX12 redan få diverse GPUs i systemet att samspela, oavsett tillverkare. Teoretiskt sett iaf!
Så att intel skulle ha någon inhouse lösning som trumfar det låter ändå lite osannolikt..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi människor tillåter dessa bolag ta betalt i den mån dem tycker passar.. Kolla bara på greedvidia senaste super kort, snacka om att blåsa sina kunder rejält

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Problemet är att vi människor tillåter dessa bolag ta betalt i den mån dem tycker passar.. Kolla bara på greedvidia senaste super kort, snacka om att blåsa sina kunder rejält

Skickades från m.sweclockers.com

Tillåter ? Börja tillverka elektronik själv då och sälj den då om de är så jävla hemska. Klart de kan ta vilket pris de vill det är inget vi "tillåter".
Dessutom har elektronik blivit för billigt, det är många i kedjan som jobbar för slavlöner och bara lönsamt att tillverka i typ kina, i ett hållbart samhälle är priserna på mobiler och grafikkort som senaste gen. Dvs betydligt dyrare än vad folk är vana vid men har en marginal så det går att tillverka med anständiga löner till arbetarna..

"Snacka om att blåsa sina kunder rejält"
Bara för de "tjänar" pengar så "blåser" de sina kunder ?

Starta aldrig företag.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Tillåter ? Börja tillverka elektronik själv då och sälj den då om de är så jävla hemska. Klart de kan ta vilket pris de vill det är inget vi "tillåter".
Dessutom har elektronik blivit för billigt, det är många i kedjan som jobbar för slavlöner och bara lönsamt att tillverka i typ kina, i ett hållbart samhälle är priserna på mobiler och grafikkort som senaste gen. Dvs betydligt dyrare än vad folk är vana vid men har en marginal så det går att tillverka med anständiga löner till arbetarna..

"Snacka om att blåsa sina kunder rejält"
Bara för de "tjänar" pengar så "blåser" de sina kunder ?

Starta aldrig företag.

Tror du på riktigt att slavarbetarna på Foxcon får mer i lön för att Apple tar högre marginaler? Så är det ju överallt och det är sjukt deprimerande. Hur många känner jag som går i svensk-skräddade kläder? Inte många, för vi skulle fan inte ha råd att leva som vi gör om vi i te utnyttjade de som hade det sämre. Jag mår fan piss, konstant, över hur djävla bra vi har det, på en annan medmänniskas bekostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Är det inte så att Intel fortfarande har mest marknadsandelar på gpu fronten än? Jag kan i alla fall tänka mig att Intel lyckas komma med något bra grafikkort som typ matchar AMD/Nvidia så kommer dom nog att ta mycket mer marknadsandelar. Intel är ju trots ett mycket mycket starkt varumärke.

Ja intel har mest marknadsandelar i igpu (inbyggd grafikkort i processorn) inte gpu sidan bara för att alla deras processorer har för det mesta en igpu. Det är f serien som dem har börjat med som inte har någon igpu så en i9-9900kf har inte någon gpu i sig så där måste man ha en dedikerad gpu (utomstående grafikkort). Så tänk dig hur många intel processorer som har sålts så är fler än både amd och nvidia när det gäller grafikkort men dem burkarna är ju typ office datorer för dem har ingen dedikerad grafikkort. När det kommer dedikerad grafikkort så står amd och nvidia högst på pallen. Har för mig att det fanns/finns en artikel om det här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel är så tidigt ute med drivrutiner att det har hänt att dom fått sina drivrutiner inkorporerade i Linux-kärnan, men sen aldrig släppt den processor dom skrivit drivrutiner för så att koden har fått tas bort. Andra tillverkare har problem med att ens ha drivrutiner till Linux, Intel har drivrutiner där för saker som inte ens finns ute =D Om någon tillverkare är bäst på att stödja Linux är det Intel, dom ska ha allt i världen för det, ingenting matchar dom!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Intel gpu ihop med nvidia cpu är framtiden för gamers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tror du på riktigt att slavarbetarna på Foxcon får mer i lön för att Apple tar högre marginaler? Så är det ju överallt och det är sjukt deprimerande. Hur många känner jag som går i svensk-skräddade kläder? Inte många, för vi skulle fan inte ha råd att leva som vi gör om vi i te utnyttjade de som hade det sämre. Jag mår fan piss, konstant, över hur djävla bra vi har det, på en annan medmänniskas bekostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det tror jag inte, MEN det jag menar är att om de har de marginalerna hade det funnits plats för anständiga löner. Vi hade inte kunnat konsumera som vi gör nej, det hade varit mer selektivt vilket känns fullt rimligt? Det är trots allt främst elektronik och kläder mm. som kommer därifrån. Så så illa skulle vi faktiskt inte få det.

Det lär väl inte hända än på länge dock då china och vi tjänar massor på detta..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kört igenom både lägren gång på gång så hade varit skoj om Intel dök upp som kompetenta kort med. Freesync är ju "öppen standard" men Gsync lär man förlora om man väljer team blå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Vidare syns att det rör sig om tre modeller med siffror som sannolikt anger antalet beräkningsenheter, där nivåerna 128, 256 och 512 finns.
[...]
Hothardware menar att detta bör motsvara instegsgrafikkort och varianter i mellansegmentet, men vad det innebär i faktisk prestanda är omöjligt att sia om.

Låt oss ändå börja sia om prestanda nu

Om vi utgår ifrån att dessa 512 EU's i värstingmodellen har samma prestanda/enhet som "Iris plus 655" EU's, och om vi utgår ifrån att minnesprestanda och övrig logik skalas upp för att ge motsvarande resurser per EU så borde firestrike bli som följande (om graphics score skalar linjärt/grafikprestanda).

3DMark - Fire Strike (Graphics score) 1920x1080

Iris Plus 655 (Intel NUC8i7BE) 48 EU's: 2260 poäng
512 EU's av samma arkitektur, klockor och motsvarande resurser/EU borde därmed bli: 24107 poäng
MSI RTX 2080 Gaming X Trio: 27620 poäng

Skulle ovanstående scenario inträffa så kommer det duga för mig och då blir det ett Intel-grafikkort för min del nästa gång

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv

Blir nog ett Intel kort för mig när de kommer ut, hade gärna haft Intel CPU och GPU. Om kortet inte tävlar med framtida high-end AMD och Nvidia kort gör mig inget sålänge jag får 144fps+ på låga inställningar i skjutspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Låt oss ändå börja sia om prestanda nu

Om vi utgår ifrån att dessa 512 EU's i värstingmodellen har samma prestanda/enhet som "Iris plus 655" EU's, och om vi utgår ifrån att minnesprestanda och övrig logik skalas upp för att ge motsvarande resurser per EU så borde firestrike bli som följande (om graphics score skalar linjärt/grafikprestanda).

3DMark - Fire Strike (Graphics score) 1920x1080

Iris Plus 655 (Intel NUC8i7BE) 48 EU's: 2260 poäng
512 EU's av samma arkitektur, klockor och motsvarande resurser/EU borde därmed bli: 24107 poäng
MSI RTX 2080 Gaming X Trio: 27620 poäng

Skulle ovanstående scenario inträffa så kommer det duga för mig och då blir det ett Intel-grafikkort för min del nästa gång

Intel brukar inte vara alltcför missvisande i sina demonstrationer eller förhandssiffror. Så Gen11 med 64 EU's verkar stå sig bra mot Vega 10 med 640 CU's. Så om allt skalar lika så borde 512 EU's kunna prestera som 5120 CU's. Vilket blir ungefär samma nivå som du spår kanske i praktisk prestanda.
Något jag alltid haft intrycket av är att Intels grafik har varit transistoreffektivare och energieffektivare än AMDs integrerade. Detta dels från dieshots, och dels på hur de behåller prestanda bra även vid låg effekt.

Tror på Intels satsning.