Bästa mobil för pengarna under 2500 kr

Permalänk
Medlem

Bästa mobil för pengarna under 2500 kr

Söker en smartphone för rimliga pengar. Använder till, samtal, sms, surf, spotify, youtube, ljudböcker, facebook och tar kort. Vill ha så mycket telefon för pengarna som möjligt. Vilken är bäst? byggkvalitet och skärm är något jag prioriterar lite extra.

Funderar kring dessa:
Xiaomi Mi A2 1790 kr
Motorola Moto G6 1590 kr
Nokia 7+ 1990 kr

Tips/erfarenheter?
Kan även tänka mig köpa begagnad telefon.

Permalänk
Medlem

Min förra telefon råkade totaldemoleras på jobbet för ca 2år sedan, åkte iväg på lunchen och köpte en Moto G5 på, nån affär. Det var den billigaste de hade.

Två år senare fungerar den perfekt. Trots en hel hög yttre påfrestningar i jobbet, skalet har blivit lite deformerat, men skärmen har knappt en skråma. Batteriet håller inte lika länge iofs.
Jag använder inte den till mer än vad du kommer göra, så misstänker att G6 kommer fungera fin fint.

Det enda negativa jag kan säga om den är att den inte är lika snabb som telefoner för 6kkr+. Konstigt nog

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

En begagnad välskött och i gott skick oneplus 6 med 6 Gb ram och 64GB hade jag nog tittat på
den bör kunna hittas för runt 2500:-

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nauie:

Min förra telefon råkade totaldemoleras på jobbet för ca 2år sedan, åkte iväg på lunchen och köpte en Moto G5 på, nån affär. Det var den billigaste de hade.

Två år senare fungerar den perfekt. Trots en hel hög yttre påfrestningar i jobbet, skalet har blivit lite deformerat, men skärmen har knappt en skråma. Batteriet håller inte lika länge iofs.
Jag använder inte den till mer än vad du kommer göra, så misstänker att G6 kommer fungera fin fint.

Det enda negativa jag kan säga om den är att den inte är lika snabb som telefoner för 6kkr+. Konstigt nog

Kan verkligen hålla med. Den tål jäkligt mycket stryk.

Permalänk
Inaktiv

Tycker du kan skippa alla dom du listade och köpa denna.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5047513

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Min förra telefon råkade totaldemoleras på jobbet för ca 2år sedan, åkte iväg på lunchen och köpte en Moto G5 på, nån affär. Det var den billigaste de hade.

Två år senare fungerar den perfekt. Trots en hel hög yttre påfrestningar i jobbet, skalet har blivit lite deformerat, men skärmen har knappt en skråma. Batteriet håller inte lika länge iofs.
Jag använder inte den till mer än vad du kommer göra, så misstänker att G6 kommer fungera fin fint.

Det enda negativa jag kan säga om den är att den inte är lika snabb som telefoner för 6kkr+. Konstigt nog

Har kollat många videos på mobiler, och man är ju sugen på high-tech iPhones, men priserna är ju helt galna. Även Huawei Mate 20 Pro är ju ett kap för 6000 kr!! Visst, jag har råd att lägga 6000 kr på en mobil, MEN jag anser inte kostnaden vara värd. En telefon kan man tappa, bli stulen, gå sönder osv. Och jag tycker inte prestandan rättfärdigar priset. Och det känns som man kan få nödvändiga funktioner inom låg prisnivå nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Tycker du kan skippa alla dom du listade och köpa denna.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5047513

Har hittat en Moto G6 för 1400 kr, och frågan är om G7 verkligen är 78% bättre eftersom den då är 78% dyrare..?

Permalänk
Medlem

@Codax: Xiaomi Mi A2 har Android One om du tycker om stock Android. Extra plus är att mjukvaru support håller längre tid också.

Permalänk
Medlem

"Bästa" är rätt diffust och subjektivt för mig.
Mest mobil för pengarna enligt mig är den mobilen som kommer ha löpande support, patchas i tid och leva länge (med support).

I det fallet är nog en beggad iPhone svårslagen om man inte går på någon hyffsat ren Androidnalle.

Nokia verkar ligga bra till iallafall om man kollar på Googles lista över tillverkare och modeller som patchas i tid och över över några år.

Man kanske ska fråga sig om ett par hundralappar egentligen är av vikt på inköpspriset om telefonen ska leva i några år.
Om du är tvungen att kassera en telefon för att den längre inte får säkerhetsuppdateringar ett år tidigare än en annan telefon som kostar 1000 kronor mer så kanske det är värt att lägga lite extra pengar vid inköpstillfället.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om den är bäst för det beror ju på vad man ska ha den till och vad man gillar men den är i alla fall mycket prisvärd just nu om man letar nytt, Mediamarkt har en kampanj på Nokia 7 plus för 2000 kr.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_nokia-7-plus-64-gb-andr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Codax:

Har hittat en Moto G6 för 1400 kr, och frågan är om G7 verkligen är 78% bättre eftersom den då är 78% dyrare..?

Jag tror du skulle bli rätt nöjd med G6 också faktiskt. Den serien är fortfarande bra, t.o.m. G5-serien duger bra idag. Härliga tider för billiga smartphones just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Codax:

Har kollat många videos på mobiler, och man är ju sugen på high-tech iPhones, men priserna är ju helt galna. Även Huawei Mate 20 Pro är ju ett kap för 6000 kr!! Visst, jag har råd att lägga 6000 kr på en mobil, MEN jag anser inte kostnaden vara värd. En telefon kan man tappa, bli stulen, gå sönder osv. Och jag tycker inte prestandan rättfärdigar priset. Och det känns som man kan få nödvändiga funktioner inom låg prisnivå nu för tiden.

Jag kommer aldrig mer köpa en telefon för mer än 3000. Är man som jag, som föredrar att byta varje/vartannat år, slita o slänga, så är det inte särskilt smart o investera i 10k+ på telefoner. Slöseri med pengar om man verkligen inte är nåt "proffs" som verkligen behöver det där lilla "extra".

Permalänk
Medlem

Sen ska man inte glömma av andrahandsvärdet på telefonerna.
Visst, har man ingen försäkring och inte tar hand om telefonen så kan jag köpa att man försöker komma undan något billigare.
Men titta på andrahandsmarknaden för iPhones, dessa telefoner lever länge och har ett bra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codax:

Har hittat en Moto G6 för 1400 kr, och frågan är om G7 verkligen är 78% bättre eftersom den då är 78% dyrare..?

Processorn i g7 presterar 56,48 % bättre på en kärna och 24,93 % när alla nyttjas jämfört med processorn i g6 enligt detta testet.
Tillräckligt för att jag skulle välja den lite dyrare om du planerar att behålla telefonen några år. Och spela in i 120fps klarar g7 medan g6 klarar 60 enligt prisjakt, kan vara kul att göra slowmotion klipp någon gång.

Själv har jag en Huawei mate 20 lite som jag är nöjd med. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4927158 hur den står sig mot de andra vet jag ej men för mig funkar den bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Edit hade köpt en begagnad top of the line istället från förra året.
Det brukar vara jobbigt att surfa på billigare telefoner när prestandan inte riktigt är där men förra årets telefoner får du för 2500 begagnade och de funnar utmärkt.
Jag sålde en Lg G7 för ett tag sedan plomberad för 2800:-
Kolla swedroids köp och sälj där är det vettiga priser och gandka bra utbud.
Det är dessutom gratis så ställer du samma fråga där får du säkert ett gäng erbjudanden.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

"Bästa" är rätt diffust och subjektivt för mig.
Mest mobil för pengarna enligt mig är den mobilen som kommer ha löpande support, patchas i tid och leva länge (med support).

I det fallet är nog en beggad iPhone svårslagen om man inte går på någon hyffsat ren Androidnalle.

iPhone har bara 1 år garanti, och på jobbet upplever vi att den genomsnittliga iPhonen behöver bytas ut tidigare än den genomsnittliga Androiden (vi kör Samsung). Skulle alltså avråda från en begagnad iPhone.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Huawei P20. Den har allt i ett behändigt format

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mi A2 ger väldigt mycket för pengarna.

Min favorit, Redmi Note 7, har liknande hårdvara men även kortläsare och 3,5 mm utgång för hörlurar. (Jag avskyr usb-c-adaptrar. Man saknar dem när man behöver dem, och de gör telefonen längre.)

Mi A3 är på gång, men den har en skärm med lägre upplösning.

Köp ingen telefon med sämre SOC än Snapdragon 660. Jag tror du ångrar dig då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocentDAMP:

Mi A2 ger väldigt mycket för pengarna.

Min favorit, Redmi Note 7, har liknande hårdvara men även kortläsare och 3,5 mm utgång för hörlurar. (Jag avskyr usb-c-adaptrar. Man saknar dem när man behöver dem, och de gör telefonen längre.)

Mi A3 är på gång, men den har en skärm med lägre upplösning.

Köp ingen telefon med sämre SOC än Snapdragon 660. Jag tror du ångrar dig då.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kikat lite på den faktiskt!
Skärmen är det jag prioriterar högst, övrig prestanda behöver jag inte det bästa egentligen. Men skärmen gör mycket för helhetsupplevelsen. Vilken leder där tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

iPhone har bara 1 år garanti, och på jobbet upplever vi att den genomsnittliga iPhonen behöver bytas ut tidigare än den genomsnittliga Androiden (vi kör Samsung). Skulle alltså avråda från en begagnad iPhone.

Vad är anledningen till de tidigare bytena?
Hur lång livscykel har telefonerna ni köper in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad är anledningen till de tidigare bytena?
Hur lång livscykel har telefonerna ni köper in?

Vi byter när de går sönder och vår leverantör inte accepterar reparation under garanti. iPhone går helt enkelt sönder tidigare för oss.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Codax:

Har kikat lite på den faktiskt!
Skärmen är det jag prioriterar högst, övrig prestanda behöver jag inte det bästa egentligen. Men skärmen gör mycket för helhetsupplevelsen. Vilken leder där tro?

Nu har jag inte A2 tillgänglig för en direkt jämförelse men Redmi Note 7 har en fin skärm, dock med lite för kalla färger.

Vad jag minns har Mi A2 också en bra skärm. Båda har IPS-panel vilket ger en otroligt mycket bättre bild än de billigaste telefonerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Asus zenfone max pro 1990 på netonnet

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vi har Samsung Galaxy A40 för vissa på jobbet. De kostar strax över 2500:- men upplevs som väldigt mycket telefon för pengarna. Jämfört med den S8 jag själv har så känns det verkligen inte som att den kostade en tredjedel av S8an

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har inom 7 månader bytt 4 telefoner: Redmi Note 5 Pro, OP6, Mate 20 Pro och Poco F1.

För den summan rekommenderar jag beg Poco F1, alla dagar i veckan. Du får väldigt mycket telefon på för en "liten" peng.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har inom 7 månader bytt 4 telefoner: Redmi Note 5 Pro, OP6, Mate 20 Pro och Poco F1.

För den summan rekommenderar jag beg Poco F1, alla dagar i veckan. Du får väldigt mycket telefon på för en "liten" peng.

Gick dom andra sönder och Poco F1 var den som höll?

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Xiaomi Note 7. Går att få till ett väldigt bra pris om du kan tänka dig att vänta ett par veckor.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Gick dom andra sönder och Poco F1 var den som höll?

Nope, inte alls fick bara ryck och ville testa lite olika. Sålde RMN5 och OP6 och har kvar Mate 20 Pro och Poco F1.

Om man absolut inte vill ha kinesisk lur av någon anledning så rekommenderar jag Asus Zenfone 5Z givet att budgeten kan utökas.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att en Samsung A40 är extremt prisvärd med tanke på dens spec och rekommendationer av människor som köpt den.

2590:- Samsung A40 9.0 Andriod PIE FHD+ Super AMOLED-pekskärm. 4Gb RAM... Otroligt.
Källa: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Men skulle även säga att Xperia L10 är en prisvärd telefon nu när den är på annons hos Elgiganten för 2490:- Spara 1000:-
Källa: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...