Köpa beg. bil av annan än ägaren

Permalänk
Medlem

Köpa beg. bil av annan än ägaren

Ska hjälpa en släkting köpa sin första bil, jag följer med då släktingen ifråga inte vet någonting om bilar. Är inte särskilt insatt själv heller, men har i alla fall kört bil i ett par decennier.

Vi ska titta på en billig Ford som jag hittade på Blocket. Säljs av en privatperson, en ung kille på drygt 20. Bilen står på hans pappa - jag antar att det är för att få billigare försäkringspremie men har inte frågat. Hans pappa ska dock inte vara med, utan killen ska ha med sig alla papper så vi kan göra ägarbytet om vi väljer att köpa bilen efter provkörning osv.

Jag har kollat upp bilens Carfaxrapport osv., och det ser okej ut och det killen berättat om bilen verkar också stämma. Undrar mest om ovanstående upplägget faktiskt fungerar? Får han sälja "sin pappas" bil? Kräver det fullmakt? Han säger att det varit hans bil i 3 år, men skriven på pappan. Man kanske ska ringa upp farsan hans (hittade telefonnumret på hitta.se) bara för att dubbelkolla att allt stämmer.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Min första tanke.. Varför är denna bil så speciell att ni är villiga att riskera huvudvärk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Min första tanke.. Varför är denna bil så speciell att ni är villiga att riskera huvudvärk?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är på Gotland och det lokala utbudet i den aktuella prisklassen är extremt begränsat. Väldigt besvärligt att åka till fastlandet och köpa bil.

Permalänk
Medlem

Beror kanske på hur ägarbytet görs?

Med registreringsbeviset så kanske det går att han skriver under med sin fars namn?
https://www.transportstyrelsen.se/agarbyte#17173

Andra sätt krävs väl ägarens bankid eller "ägarens" körkort?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av JackA:

Ska hjälpa en släkting köpa sin första bil, jag följer med då släktingen ifråga inte vet någonting om bilar. Är inte särskilt insatt själv heller, men har i alla fall kört bil i ett par decennier.

Vi ska titta på en billig Ford som jag hittade på Blocket. Säljs av en privatperson, en ung kille på drygt 20. Bilen står på hans pappa - jag antar att det är för att få billigare försäkringspremie men har inte frågat. Hans pappa ska dock inte vara med, utan killen ska ha med sig alla papper så vi kan göra ägarbytet om vi väljer att köpa bilen efter provkörning osv.

Jag har kollat upp bilens Carfaxrapport osv., och det ser okej ut och det killen berättat om bilen verkar också stämma. Undrar mest om ovanstående upplägget faktiskt fungerar? Får han sälja "sin pappas" bil? Kräver det fullmakt? Han säger att det varit hans bil i 3 år, men skriven på pappan. Man kanske ska ringa upp farsan hans (hittade telefonnumret på hitta.se) bara för att dubbelkolla att allt stämmer.

Vad tycker ni?

skulle kräva att bilens faktiska ägare är med och skriver under alla papper just för att du inte ska köpa en bil som sedan blir stöldanmäld eller nått å ni åker dit så de svänger om de.

och var också noga med att ägarbytespaprena ska fyllas i på plast samt postas ihop så att du vet att bägge delarna är skickade alternativt göra ägarbytet via internet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tycker det låter märkligt att hans far inte bemödar sig att vara med...

Men visar carfax om det finns skulder på bilen? Eller visar den bara om bilen har lån?
Tänkte på diverse skulder som parkeringsböter, skatter etc, de följer väl med bilen så då får nya
ägaren ta över dessa?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bil på detta viset, ägaren jobbade som matros och var ute på sjön, så hans kompis sålde bilen åt honom. Kompisen i detta fallet var en pensionär med typ 4 amazoner i toppskick i garaget så kändes inget vidare skumt i det fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Beror kanske på hur ägarbytet görs?

Med registreringsbeviset så kanske det går att han skriver under med sin fars namn?
https://www.transportstyrelsen.se/agarbyte#17173

Andra sätt krävs väl ägarens bankid eller "ägarens" körkort?

Han säger att han får in papprena med posten på måndag. Farsan är skriven på fastlandet så jag antar att han inte är på Gotland. Samtliga besiktningar genom åren har gjorts på Gotland så det verkar som att bilen har funnits på Gotland. Vet ej varför ägaren inte är på Gotland, ska fråga när jag träffar killen imorgon.

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle kräva att bilens faktiska ägare är med och skriver under alla papper just för att du inte ska köpa en bil som sedan blir stöldanmäld eller nått å ni åker dit så de svänger om de.

och var också noga med att ägarbytespaprena ska fyllas i på plast samt postas ihop så att du vet att bägge delarna är skickade alternativt göra ägarbytet via internet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och...

Tack. Verkar som sagt som så att ägaren är på fastlandet.

Skrivet av CubaCola:

Tycker det låter märkligt att hans far inte bemödar sig att vara med...

Men visar carfax om det finns skulder på bilen? Eller visar den bara om bilen har lån?
Tänkte på diverse skulder som parkeringsböter, skatter etc, de följer väl med bilen så då får nya
ägaren ta över dessa?

Carfax visar inte eventuella skulder, bara lån. Men det finns andra tjänster där man kan kolla upp sånt.

Nu ska vi bara titta på bilen imorgon lördag, inte genomföra köpet. Ska prata med killen, se hans leg. och ringa upp den som står registrerad som ägare. Om allt verkar okej så genomför vi köpet nästa vecka, får dubbelkolla så att allt går rätt till.

Inga stora summor det rör sig om men man vill så klart göra rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag köpte en bil på detta viset, ägaren jobbade som matros och var ute på sjön, så hans kompis sålde bilen åt honom. Kompisen i detta fallet var en pensionär med typ 4 amazoner i toppskick i garaget så kändes inget vidare skumt i det fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Hur registrerade ni ägarbytet?

Permalänk
Medlem

Köpte min bil så, vi gjorde dock ägarbytet i transportstyrelsens app. Där anger man siffror från bådas körkort och bytet går igenom direkt. Man behöver dock fortfarande registreringsbeviset för att kunna scanna en qr-kod för bytet. Skulle föreslå det istället och be farsan vara med över telefon.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Snabbguide, samtliga är MÅSTEN:

1. Kolla om det finns lån/skulder/krediter samt trängselskatt på bilen. Man behöver oftast prata med olika instanser för att få svar på samtliga.

2. Ägaren till bilen skall vara på plats och kunna legitimera sig. Att någon annan säljer bilen är en stor risk då det får katastrofala följder för dig som säljare om det går fel.
Säljaren kan i värsta fall skriva över bilen på sig innan denna släljer bilen men återigen, ägaren skall vara på plats!

3. Kontrollera att bilen är påställd. Är den avställd får du inte köra den samt att du kommer åka på att betala skatten när du ställer på den (tidigare ägaren får ju tillbaka återstående belopp när denne ställer av bilen).

Sen får man ju själv avgöra men jag hade inte gjort en affär om inte samtliga punkter är ok så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Snabbguide, samtliga är MÅSTEN:

1. Kolla om det finns lån/skulder/krediter samt trängselskatt på bilen. Man behöver oftast prata med olika instanser för att få svar på samtliga.

2. Ägaren till bilen skall vara på plats och kunna legitimera sig. Att någon annan säljer bilen är en stor risk då det får katastrofala följder för dig som säljare om det går fel.
Säljaren kan i värsta fall skriva över bilen på sig innan denna släljer bilen men återigen, ägaren skall vara på plats!

3. Kontrollera att bilen är påställd. Är den avställd får du inte köra den samt att du kommer åka på att betala skatten när du ställer på den (tidigare ägaren får ju tillbaka återstående belopp när denne ställer av bilen).

Sen får man ju själv avgöra men jag hade inte gjort en affär om inte samtliga punkter är ok så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Bilen år påställd och nyligen besiktigad utan anmärkningar.

Säljaren säger att bilen är registrerad på hans pappa som bor på fastlandet. Bilen och säljaren (och vi) finns på Gotland. Detta kanske inte är väldigt konstigt, men när jag gör en sökning på den som står registrerad som ägare är denne 42 år gammal och bor nära Gbg. Visst, en 42-åring kan ha en 21-årig son, inte omöjligt. Ägaren har även två andra bilar registrerade på sig, inga vrålåk.

Men på samma adress som ägaren bor även en invandrare som har ett 20-tal bilar registrerade på sig. Kan vara en slump men börjar kännas lite olustigt. Det är en villa på en mindre ort nära Gbg.

Jag ska kolla upp eventuella skulder, avgifter m.m. på bilen imorgon, och ringa upp ägaren. Om det fortfarande känns okej tar vi en titt på bilen, har ändå inget annat för mig imorgon. Ska kolla säljarens legitimation.

Permalänk
Medlem

@JackA:
Det är helt ok, skriv kvitto, tala med ägaren, ägaren ska ha skrivit under innan såklart, så sonen ger dig ett påskrivet ägarebytespapper.
Åk och lägg det på brevlådan, du ska vara med eller vara den som gör det.

Tror du lagen skulle godkänna att bilen går tillbaka till tidigare ägaren här.
(valfri människa med insikt make insert)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Beror kanske på hur ägarbytet görs?

Med registreringsbeviset så kanske det går att han skriver under med sin fars namn?
https://www.transportstyrelsen.se/agarbyte#17173

Andra sätt krävs väl ägarens bankid eller "ägarens" körkort?

Att skriva på med någon annans namn är urkundsförfalskning vilket kan leda till både böter och fängelsestraff, så det är inte ett vidare bra tips.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Tack. Bilen år påställd och nyligen besiktigad utan anmärkningar.

Säljaren säger att bilen är registrerad på hans pappa som bor på fastlandet. Bilen och säljaren (och vi) finns på Gotland. Detta kanske inte är väldigt konstigt, men när jag gör en sökning på den som står registrerad som ägare är denne 42 år gammal och bor nära Gbg. Visst, en 42-åring kan ha en 21-årig son, inte omöjligt. Ägaren har även två andra bilar registrerade på sig, inga vrålåk.

Men på samma adress som ägaren bor även en invandrare som har ett 20-tal bilar registrerade på sig. Kan vara en slump men börjar kännas lite olustigt. Det är en villa på en mindre ort nära Gbg.

Jag ska kolla upp eventuella skulder, avgifter m.m. på bilen imorgon, och ringa upp ägaren. Om det fortfarande känns okej tar vi en titt på bilen, har ändå inget annat för mig imorgon. Ska kolla säljarens legitimation.

Där hade jag definitivt backat ur och kollat efter en annan bil, speciellt med tanke på dom orosmolnen du sagt innan.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Köpte min bil så, vi gjorde dock ägarbytet i transportstyrelsens app. Där anger man siffror från bådas körkort och bytet går igenom direkt. Man behöver dock fortfarande registreringsbeviset för att kunna scanna en qr-kod för bytet. Skulle föreslå det istället och be farsan vara med över telefon.

Tips är att kräva just detta. Personligen skulle jag inte varken köpa eller sälja ett fordon utan denna procedur.
Anledningen är att man som köpare får aktuell info om fordonet direkt. Samt att du vet att fordonets ägare är aktivt inblandad eftersom hen måste legitimera sig via mobilt BankID för att ens initiera bytet.
Som köpare får du även se att ägarbytet är genomfört.
Har både köpt och sålt fordon (bil & MC) på detta sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Där hade jag definitivt backat ur och kollat efter en annan bil, speciellt med tanke på dom orosmolnen du sagt innan.

Jo. Hade det inte varit så ont om billiga bilar på Gotland hade jag backat ur på en gång.

Ska göra lite mer efterforskningar imorgon. Blir som sagt inget köp imorgon oavsett, ska på sin höjd ta en titt på bilen och säljaren. Blir sannolikt inget köp nästa vecka heller men jag gräver lite mer i detta först.

Permalänk

Jag (eller ja "min mamma") köpte min första bil (8år gammal volvo för 65000kr) av en privatperson men bilen var skriven på en bilfirma. Det lät skumt men jag åkte och tittade och bilen var jättefin.

Säljaren var en pensionär i 70 årsåldern som bodde på 3 rok i hsb brf i en medelstor stad med sin fru som bjöd på kaffe och hembakta kakor. De kändes som hederliga människor. Jag ringde även och pratade med bilfirmans ägare som bekräftade att de var vänner och att allt var i sin ordning. Jag kände att risken att bli blåst var liten så jag slog till trots allt men det var lite pirr i magen under hemresan och skönt dagen efter när registret sa att bilen var våran. 😀

Känns säljaren genuin och historien trovärdig hade jag inte haft problem att köpa även om ägarförhållandet är lite oklart. Ring och prata med den riktiga ägaren det är ju troligtvis hans pappa. Skenförsäkrar inte alla ungdomar <30år sina bilar/mc på föräldrar och släktingar? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfwl
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Jag (eller ja "min mamma") köpte min första bil av en privatperson men bilen var skriven på en bilfirma. Det lät skumt men jag åkte och tittade och bilen var jättefin.

Säljaren var en pensionär i 70 årsåldern som bodde på 3 rok i hsb brf i en medelstor stad med sin fru som bjöd på kaffe och hembakta kakor. De kändes som hederliga människor. Jag ringde även och pratade med bilfirmans ägare som bekräftade att de var vänner och att allt var i sin ordning. Jag kände att risken att bli blåst var liten så jag slog till trots allt men det var litw pirr i magen under hemresan och skönt dagen efter när registret sa att bilen var våran. 😀

Känns säljaren genuin och historien trovärdig hade jag inte haft problem att köpa även om ägarförhållandet är lite oklart. Ring och prata med den riktiga ägaren det är ju troligtvis hans pappa. Skenförsäkrar inte alla ungdomar sina bilar/mc på föräldrar och släktingar? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en möjlighet ja. Carfaxhistoriken tyder på att bilen alltid funnits på Gotland, den har alltid fått rena papper i besiktningar och ägarbytena hittills ser okej ut. Är det inget fuffens så är det en okej bil till ett okej pris (https://www.blocket.se/gotland/Ford_Fusion_04_86427680.htm?aw...).

Ska prata med ägaren & säljaren imorgon, kolla upp om det finns skulder/avgifter på bilen och sannolikt ta en titt på den. Är på semester och har inget särskilt för mig, kan lika gärna roa mig med att gräva i detta.

Permalänk
Medlem

Är inga konstigheter att köpa en bil på så vis. Så länge han har alla papper påskrivna av sin pappa som är ägaren. Och om jag läste rätt så skulle han få dom papperna på posten? Och har den blivit besiktad, så är den ju knappast stulen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Sir_Magnum:

Skenförsäkrar inte alla ungdomar <30år sina bilar/mc på föräldrar och släktingar? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

vet inte hur försäkringsbolagen gör nu mer men när jag tog kort gick de inte på ålder utan på hur länge du haft försäkringen så efter 5 år med fordonsförsäkring blev den billigare såvida du inte behövt använda den under tiden.

så jag gjorde om min gamla mopedförsäkring till en bilförsäkring istället o fick samma premie som farsan för trafikförsäkring iaf direkt.

ska väl tilläggas att ja körde mest <5000:- skrotbilar på den tiden så behövdes inte mer än trafikförsäkring max.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Är inga konstigheter att köpa en bil på så vis. Så länge han har alla papper påskrivna av sin pappa som är ägaren. Och om jag läste rätt så skulle han få dom papperna på posten? Och har den blivit besiktad, så är den ju knappast stulen.

Ovanligt är det ändå, speciellt att ägaren inte finns på plats. Får en att höja på ögonbrynen. Stulen är den nog inte, det enda jag kan komma på just nu är att en invandrare skriven i samma villa som ägaren nära Gbg har ett 20-tal bilar skrivna på sig - så det här kanske skulle kunna ingå i någon märklig oregistrerad handel med (skadade?) bilar. Känns lite långsökt, speciellt eftersom bilen verkar alltid ha befunnit sig på Gotland. Hade den gått i Gbg och nu plötsligt varit till salu på Gotland hade det scenariot känts lite mer sannolikt.

Får se vad ägaren säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Hur registrerade ni ägarbytet?

Minns inte, köpte bilen 2012 och hade den till 2017 utan bekymmer iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag har köpt bilar med detta förfarande tidigare. Det har gått bra men det finns givetvis en risk i det. Du kan ju alltid kräva att få ringa och prata med pappan om du är orolig. Är det en billig bil så det kanske skitsamma men det är aldrig roligt om det får ett efterspel senare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har köpt bilar med detta förfarande tidigare. Det har gått bra men det finns givetvis en risk i det. Du kan ju alltid kräva att få ringa och prata med pappan om du är orolig. Är det en billig bil så det kanske skitsamma men det är aldrig roligt om det får ett efterspel senare.

Pratade med pappan och känner mig lugn. Bilen såg helt OK ut med tanke på priset. Är säljarens första bil, även om det inte är han som står som ägare.

Permalänk
Medlem

Absolut inga problem att till exempel en son, eller vem som HELST, säljer en annans bil.

MEN DEN PERSONEN MÅSTE HA EN FULLMAKT. SE FÖR GUDARS SKULL TILL ATT PERSONEN HAR EN GÄLLANDE FULLMAKT ATT DEN FÅR SÄLJA BILEN ÅT ÄGAREN!

För att fullmakten ska vara giltig ska vissa uppgifter finnas med

vem som är uppdragsgivare (Vem äger bilen)
vem ska sälja bilen?
Vad är objektet? Alltså själva fordonet

utan en giltig fullmakt får man inte sälja andras fordon. punkt

Det är inte så svårt att skriva ihop en egen fullmakt, eller så finns det säkert många bra färdiga att ladda hem på olika websidor som sysslar med bilförsäljning

Permalänk
Medlem

Allt verkar vara i ordning och tanken är att köpet ska genomföras denna vecka. Har pratat med pappan och säljaren och sett bilen.

Det var ett tag sen jag själv köpte en bil, och på den tiden fanns det ingen app för det, man postade helt enkelt reg.beviset och så tog det några dagar. Har jag uppfattat det rätt om vi gör så här?

1. Säljaren installerar appen mina fordon i sin telefon
2. Säljaren skriver in bilens uppgifter i appen, scannar en QR-kod som finns på reg.beviset och knappar in en sifferserie från köparens och ägarens (dvs. pappans) körkort & godkänner ägarbytet i appen
3. Säljaren får betalt via Swish
4. Reg.beviset skickas till Transportstyrelsen

Ägaren (säljarens pappa) kommer inte att vara där, men om jag förstått det rätt kräver inte appen att man loggar in med mobilt bank-id, utan det enda som krävs är bilens uppgifter, QR-koden och sifferserien från ägarens & köparens körkort. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Allt verkar vara i ordning och tanken är att köpet ska genomföras denna vecka. Har pratat med pappan och säljaren och sett bilen.

Det var ett tag sen jag själv köpte en bil, och på den tiden fanns det ingen app för det, man postade helt enkelt reg.beviset och så tog det några dagar. Har jag uppfattat det rätt om vi gör så här?

1. Säljaren installerar appen mina fordon i sin telefon
2. Säljaren skriver in bilens uppgifter i appen, scannar en QR-kod som finns på reg.beviset och knappar in en sifferserie från köparens och ägarens (dvs. pappans) körkort & godkänner ägarbytet i appen
3. Säljaren får betalt via Swish
4. Reg.beviset skickas till Transportstyrelsen

Ägaren (säljarens pappa) kommer inte att vara där, men om jag förstått det rätt kräver inte appen att man loggar in med mobilt bank-id, utan det enda som krävs är bilens uppgifter, QR-koden och sifferserien från ägarens & köparens körkort. Stämmer det?

Förfarandet går att läsa här https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

Frågor och svar gällande appen finns här
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

Använder du appen så skall du inte behöva skicka in något papper alls så vitt jag vet. Så steg 4 i din lista kan du byta mot teckna försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Förfarandet går att läsa här https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

Frågor och svar gällande appen finns här
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

Använder du appen så skall du inte behöva skicka in något papper alls så vitt jag vet. Så steg 4 i din lista kan du byta mot teckna försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Jag har läst det som finns på Transportstyrelsens sajt, tyvärr visar inte sajten hela förloppet i appen så jag är lite osäker på om det krävs mobilt bank-id eller ej. Och om det krävs, måste både säljaren och köparen logga in då eller?

Permalänk

Sålde själv en bil för två veckor sedan för 70.000 där jag inte stod som ägare. Hade kontrakt färdigt och underskrivet utav ägare där mitt namn stod som ansvarig för köpet.
Ägare hade också skrivit under ägarbevis och lånat mig sitt körkort för att trygga köparen.
Inga konstigheter med detta
Sätt över pengar först när allt är påskrivet bara

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass