Vad tycker de stora bredbandsleverantörerna om kontant hög bandbreddsanvändning?

Permalänk
Medlem

Vad tycker de stora bredbandsleverantörerna om kontant hög bandbreddsanvändning?

För några dagar sedan satte jag en en gammal hårddisk och en Raspberry Pi 4 som en seed-box för Linuxdistros. Idag tog jag en titt för att se hur mycket som laddat upp och såg till min förvåning att det på 3 dagar rör sig om knappt 2 TB!

Jag sitter just nu på en 100/100-lina från Telia. Räknar man på det så är det inte direkt något skumt då 100 mbps dygnet runt innebär ca 1 TB/dygn. Sen har ju torrents en del overhead men sak samma.

Tanken som slog mig direkt var hur de stora leverantörerna ser på denna sorts trafik. Alla filer är ju helt lagliga till innehållet, men jag har ingen koll på eventuella klausuler de kan ha för att slippa sådana mängder trafik.

Kommer dessutom inom kort att byta leverantör till Ownit med en 1000/1000-uppkoppling och om denna mot förmodan skulle maxas dygnet runt så innebär det ju runt 10 TB/dygn - 300 TB i månaden - 4 PB/år!!

Det kostar mig inte många kronor per år i driftkostnad och med tanke på hur mycket nytta jag haft av diverse linuxsystem i mitt liv vill jag hemskt gärna köra servern i den mån det är möjligt.

Bör man begränsa denna trafik? Kanske man även kan få svar direkt från @Ownit Broadband?

Permalänk
Medlem

Borde finnas en lag på att en iss inte får begränsa trafik från vissa källor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@lhugo: https://www.telia.se/privat/om/villkor/anvandningspolicy

9. Användande av tjänst på ett sätt som överstiger begränsning i kundens avtal eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning av motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner eller onormalt frekventa samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

@lhugo: https://www.telia.se/privat/om/villkor/anvandningspolicy

9. Användande av tjänst på ett sätt som överstiger begränsning i kundens avtal eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning av motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner eller onormalt frekventa samtal.

Ja jag tänkte något i stil med detta, men det är en rätt diffus paragraf som går att tolka lite som man vill. Hur ser detta ut rent praktiskt? Hur mycket data innebär det i praktiken att jag får ladda upp per dag? Var skall jag sätta för gräns i klienten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

2-3 TB per dag är nog ingen fara.

Permalänk
Medlem

Risken för att en svensk ISP skulle vidta restriktiva åtgärder mot en kund som maxar linan 24/7 ser jag som väldigt liten, om inte obefintlig. Samtliga ISP:er har defnitivt övervakningsverktyg för att kunna mäta användning ner på kundportsnivå. Verktygen larmar dock endast vid större kapacitetsproblem och är annars inget man använder för att sätta dit enskilda utstickare. I ditt scenario är restriktiva åtgärder i princip endast vara aktuellt hos mindre, kommunalt ägda ISP:er med legacy utrustning som exempelvis är låsta till 1 Gb/s upplänk i det aktuella bostadsområdet. Dvs mindre, underdimensionerade nät där större avvikelser blir betydligt mer påtagliga och påverkar andra kunder. I snitt förbrukar privatpersoner, utslaget över en hel ISP, någonstans kring 3 mb/s. Näten dimensioneras dock väl utöver detta, så avvikelser som din är försumbara. Just my $0.02.

Permalänk
Medlem

Gällande Ownit blir jag osäker på denna paragraf (2.1):

"Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för eget bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Ownits nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. "

Detta är ju väldigt löst formulerat. Med tanke på att det faktum att hosta ett spel skulle innebära att man kör en server som fritt erbjuder en tjänst till annan så känns detta orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lhugo:

Gällande Ownit blir jag osäker på denna paragraf (2.1):

"Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för eget bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Ownits nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. "

Detta är ju väldigt löst formulerat. Med tanke på att det faktum att hosta ett spel skulle innebära att man kör en server som fritt erbjuder en tjänst till annan så känns detta orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är främst ett skydd mot de som tecknar privatabbonemang men egentligen skulle haft ett företagsabb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man sätter upp en server för linuxdistros så kan det vara en bra idé att även sätta en egen begränsning på trafikintensiteten för den servern så att den håller sig till rimliga flöden.

"Eget bruk" är en litet diffus benämning. Om jag t.ex. bifogar bilder till inlägg i ett forum så är det som jag ser det mera eget bruk så länge jag inte marknadsför en produkt på det viset.