För mycket kylpasta pga spreading touchat kantpinnar. Tips och råd

Permalänk
Medlem

För mycket kylpasta pga spreading touchat kantpinnar. Tips och råd

Tyckte att min Ryzen 7 3700x gick för varmt i Idle så tänkte ommonterera Kylaren så klart.

Testa första gången att bre ut Kryounat på heatspreadern och insåg när jag fick av kylblocket att det var alldeles för mycket kylpasta så började självklart ta bort allt jag kunde med papper först med Cpu på plats i socketen för att underlätta och ej råka ut för missöden.

När jag fick ur CPU ur socketen ser jag direkt att kylpasta runnit ner efter kanten och mest på ena sidan på ca 8-10 pinnar och på andra kortsidan ca 4-5 pinnar.

Så lämnar detta medan jag äter frukost och låter det torka med socketen helt öppen.

När kylpastan torkat tar jag en pincett och försiktigt rengör socket hålen som är drabbade.

Sen rengjorde jag Cpu med Isopropyl alkol med en liten pipett och spruta på dom drabbade pinnarna.

Tycker att jag fått allt rent och fint men svettades på slutet så en stor svett droppe for ner i den öppna socketen så lär behöva torka tills imorgon nu för att vara säker.

Tänkte dela 2 bilder, 1 Cpu och moderkort socketen och tänkte höra om det duger och något jag bör tänka på ?

Hädanefter fortsätter jag med ärtstorlek på mitten och låter blocket sprida kylpastan varför testa nytt som alltid fungerat.😆

http://imgur.com/gallery/Ju2xQpm

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Hände liknande när jag lät bror montera sin egen cpu cooler, han klagade på att han inte kunde få någon boot efter han hade monterat kylaren så jag tog mig en titt och hittade en hel del kylpasta i socketen.

Då det var ett intel bygg så fick jag sitta och pilla med en tunn nål för att få bort en del, medans jag dränkte moderkortet i Isopropyl några gånger tills jag kunde se att det var rent. Lät det sen torka så fungerade alltid som det skulle och bror fick sig en nyttig läxa ^^

Så det bör nog gå bra för dig med.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

@Jonas79: Hände liknande när jag lät bror montera sin egen cpu cooler, han klagade på att han inte kunde få någon boot efter han hade monterat kylaren så jag tog mig en titt och hittade en hel del kylpasta i socketen.

Då det var ett intel bygg så fick jag sitta och pilla med en tunn nål för att få bort en del, medans jag dränkte moderkortet i Isopropyl några gånger tills jag kunde se att det var rent. Lät det sen torka så fungerade alltid som det skulle och bror fick sig en nyttig läxa ^^

Så det bör nog gå bra för dig med.

Så du använde Isopropyl alkhol i socketen också känns risky om det ligger små rester lär dessa rinna ner istället därför jag lät det torka och pillade ur det mesta som torkad kylpasta istället.
@dinDuva

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du innan ommonterera Cpu i socketen igen.
@dinDuva

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Så du använde Isopropyl alkhol i socketen också känns risky om det ligger små rester lär dessa rinna ner istället därför jag lät det torka och pillade ur det mesta som torkad kylpasta istället.
@dinDuva

Isopropanol dunstar bort väldigt snabbt och är säkert att använda på elektronik, så det är ingen fara.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Säkert en bättre plan för AMD socket, Intel har sina pins på socketen istället, så var bara och häll, skaka lätt och torka.

Har dock sett folk som fixar upp gamla datorer som rengör moderkorten genom att dränka dom i, vad dom nu har till hands, så länge du inte har använt en ledande kylpasta så ska det inte vara några större risker.

Jag menar, du har ju der8auer och gå efter:

https://www.techspot.com/news/76940-pc-hardware-enthusiast-der8auer-uses-dishwasher-clean-components.html

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Väntade några timmar tills jag var säker på att allt hade avdunstat, går rätt fort som sagt, men better safe than sorry.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

@Jonas79: Väntade några timmar tills jag var säker på att allt hade avdunstat, går rätt fort som sagt, men better safe than sorry.

Cpu där jag har pinnarna dränkte jag på med Isopropyl alkhol kan jag erkänna gick nästan en liten flaska.

Men då väntar jag tills imorgon och startar upp och monterar igen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Det brukar gå åt en del när man håller på, som vi oftast sa i försvaret, hellre dega än att fega, så visste man att det blev en rejäl smäll ^^

Skulle det mot all förmodan bli någonting som inte fungerar som det ska, så är det bara och ta ur och rengöra lite mer, lycka till

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag säger nog diskmaskin annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag säger nog diskmaskin annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Det roligaste är att alla funktioner funkat felfritt, kört Firestrike extreme, Timespy tester minnena i XMP och endast Idle Temp jag reagerade på och tänkte ommonterera Kylaren.

Men har problemet med att den vandrar mellan 0.936-1,467 Volt också som AMD Robert Hallock lovat fixa.

@DavidtheDoom

Skulle vara brydd om den inte funkar efter rengöring när den gjorde det med kylpasta ner runnen på pinnarna.

Men som du säger man vet inte förrens man testat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Diskmaskin fungerar, inte för att jag rekommenderar det.

Har lyckats få liv i en laptop moderkort och grafikkort med kylpasta som hamnat rejält fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Vet inte vad du har för idle temps, men min ligger runt 40-50 med en 3600 och h100i kylare med fläktarna runt 1600 rpm, är dock 32 grader här inne just nu också.

Att volten hoppar har jag läst på andra forum att det är normalt dock, min gjorde det samma tills jag klockade den men tyckte också det var konstigt.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Inaktiv

Isopropanol är ett grymt bra rengöringsmedel. Det dunstar helt och liksom lyfter bort skiten ...

Angående mängden pasta: nästan alla rekommendationer jag har sett över åren säger ”ett riskorn”.
”En ärta” låter nästan för mycket. Kylpastan ska ju bara fylla ut de extremt små ojämnheter som finns i ytorna – inte skapa en hinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

@Jonas79: Vet inte vad du har för idle temps, men min ligger runt 40-50 med en 3600 och h100i kylare med fläktarna runt 1600 rpm, är dock 32 grader här inne just nu också.

Att volten hoppar har jag läst på andra forum att det är normalt dock, min gjorde det samma tills jag klockade den men tyckte också det var konstigt.

Datorn är igång nu och låg på 45-50 grader idle temperaturer med tjockare lager.

Nu efter om monteringen vid första omstart hamnade jag 35-40 grader på idle och sedan när jag aktiverade XMP och normal powersettings istället för Auto så ökade tempsen med 5 grader till 40-45 Celsius.

@dinDuva

Hädanefter blir det som sagt att köra sin gamla beprövade teknik istället på applicering av kylpastan när jag testade på en ny kylpasta tillsammans med bre ut kylpastan med pipen på tuben fick man ingen känsla hur tjockt lagret blev enligt mig med en plast spakel spade eller liknande hade men iallafall fått känslan tjockleken på lagret.

Kan även bekräfta som recensionen på moderkortet att Bios resetta sig vid nyinstallationen av Cpu och strömmen borttagen.
@DavidtheDoom

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus med flera har ju testat och om man bara tänker på temperatur så kan man inte ta för mycket kylpasta om man monterar kylaren korrekt, inom rimlighetens gränser såklart. Så variationer du ser har nog inte med mängden kylpasta att göra faktiskt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Kan även bekräfta som recensionen på moderkortet att Bios resetta sig vid nyinstallationen av Cpu och strömmen borttagen.
@DavidtheDoom

Skriv gärna detta i recensionstråden istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin