Apple förvärvar Intels modemverksamhet för mobila enheter för 9,5 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Apple förvärvar Intels modemverksamhet för mobila enheter för 9,5 miljarder kronor

Intels nedlagda satsning på kretsar för mobila enheter ligger ute till försäljning. Nu har Apple slagit till och för det ringa priset 1 miljard USD ingår tusentals patent och 2 200 anställda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En komponent till som Apple kan göra "inhouse" då. Är ju rimligen ett kap för Apple att en sån möjlighet dök upp, pengar har de ju.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Helt rätt för Apple.
Funderar dock på vad Intel håller på med.
De har helt givit upp sina mobila planer verkar det som.
Om framtiden blir som många tror och ARM gör sitt intåg på desktop marknaden. Skall Intel då bli ett företag i mängden som var stora för en 20år+ sedan och sedan förpassade sig själva till servermarknaden?
Spontant känns det som de har 0 vision inom det företaget de senaste åren.
En ljusglimt är väl omtaget att försöka tillverka grafikkort i det högpresterande gaming segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Helt rätt för Apple.
Funderar dock på vad Intel håller på med.
De har helt givit upp sina mobila planer verkar det som.
Om framtiden blir som många tror och ARM gör sitt intåg på desktop marknaden. Skall Intel då bli ett företag i mängden som var stora för en 20år+ sedan och sedan förpassade sig själva till servermarknaden?
Spontant känns det som de har 0 vision inom det företaget de senaste åren.
En ljusglimt är väl omtaget att försöka tillverka grafikkort i det högpresterande gaming segment.

Desktopmarknaden finns knappt längre bortom en del gamerburkar, och billiga klienter i administrationer o dyl. Där finns inga framtidsprospekt, segmentet kan i princip bara fortsätta att krympa.
Laptops är en bättre marknad, och det är väl därför vi ser 10nm och avancerad packning där.

Vettigare att satsa på att utvidga servermarknaden, och försvara den mot ARM intrång, genom företagskontakter och mjukvaruinfrastruktur.

Permalänk
Medlem

Kul att ett företag med muskler köper verksamheten (även om jag hellre sett att Intel satsade själva).
Qualcomm behöver lite konkurrens.

Samtidigt så blir det sannolikt så att Apple kommer behålla allt för sig själva och endast tillåta att deras 5G modem och vad det nu kan vara bara återfinns i Apples produkter.
På så sätt så är det ju ingen konkurrens och Qualcomm kommer fortsatt äga marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kul att ett företag med muskler köper verksamheten (även om jag hellre sett att Intel satsade själva).
Qualcomm behöver lite konkurrens.

Samtidigt så blir det sannolikt så att Apple kommer behålla allt för sig själva och endast tillåta att deras 5G modem och vad det nu kan vara bara återfinns i Apples produkter.
På så sätt så är det ju ingen konkurrens och Qualcomm kommer fortsatt äga marknaden.

Förmodligen blir det så, de säljer ju inte sina Axx processorer på öppna marknaden, och en målsättning här är ju inte bara att göra sig oberoende av Qualcomms kisel, utan också att öka integrationen, så om de någon gång kommer till produkt, kommer modemen kanske aldrig att finnas på egna kiselbrickor.

Om, för Intel har rejält med finansiella muskler själva, och misslyckades helt enkelt. Vilket i sin tur tvingade Apple att vika sig för Qualcomm. Det är inte nödvändigtvis så lätt att konkurrera med Qualcomm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Förmodligen blir det så, de säljer ju inte sina Axx processorer på öppna marknaden, och en målsättning här är ju inte bara att göra sig oberoende av Qualcomms kisel, utan också att öka integrationen, så om de någon gång kommer till produkt, kommer modemen kanske aldrig att finnas på egna kiselbrickor.

Om, för Intel har rejält med finansiella muskler själva, och misslyckades helt enkelt. Vilket i sin tur tvingade Apple att vika sig för Qualcomm. Det är inte nödvändigtvis så lätt att konkurrera med Qualcomm.

En orsak till att Intel misslyckats är för Qualcomms kontrakt för att få använda deras cpuer var extremt smarta... Olagligt mycket, deras krav var lite för mycket så de har blivit dömda för konkurensbrott. Qualcomm mer eller mindre tvingade köpare att använda (betala) för både CPU och modem och Qualcomm har CPU mer eller mindre ohotat tronen på mobilsidan... Se Arstechnica för detaljer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

En orsak till att Intel misslyckats är för Qualcomms kontrakt för att få använda deras cpuer var extremt smarta... Olagligt mycket, deras krav var lite för mycket så de har blivit dömda för konkurensbrott. Qualcomm mer eller mindre tvingade köpare att använda (betala) för både CPU och modem och Qualcomm har CPU mer eller mindre ohotat tronen på mobilsidan... Se Arstechnica för detaljer

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.
Oavsett vad man tycker om Apple eller Intel, så skulle det vara en fördel för hela industrin om Qualcomms stryptag på mobilmarknaden lättade. Apple har kämpat, och fortsätter att investera för egen del, men jag hoppas att Mediatek eller någon annan tredjepartstillverkare är framgångsrika med lösningar som är tillgängliga för alla aktörer.
Men än så länge, och för överskådlig framtid, betalar vi alla vad Qualcomm kräver.

Permalänk
Medlem

Nu blir de jobbigt för Qualcomms. Kommer säkert inte ta lång tid innan appels advokater kommer å knackar på dörren hos dom ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nu blir de jobbigt för Qualcomms. Kommer säkert inte ta lång tid innan appels advokater kommer å knackar på dörren hos dom ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Minst 3-5 år innan vi lär se några advokater, först måste Apple (tidigare Intel anställda) utveckla ett modem som inte är massivt sämre än dom som Qualcomm och Huawei har utvecklat, dvs något som fungerar, på TSMC eller Samsung 7nm av något slag.

Jag säger inte att jag har något emot det, men man ska komma ihåg att Apple fick lägga ner sin stämmning mot Qualcomm för att Intel inte kunde leverera Apple ett fungerande modem, annars hade Apple fortsatt strida i rätten.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Minst 3-5 år innan vi lär se några advokater, först måste Apple (tidigare Intel anställda) utveckla ett modem som inte är massivt sämre än dom som Qualcomm och Huawei har utvecklat, dvs något som fungerar, på TSMC eller Samsung 7nm av något slag.

Jag säger inte att jag har något emot det, men man ska komma ihåg att Apple fick lägga ner sin stämmning mot Qualcomm för att Intel inte kunde leverera Apple ett fungerande modem, annars hade Apple fortsatt strida i rätten.

Vet du vad det var som inte fungerade eller vad Apple inte var nöjda med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Desktopmarknaden finns knappt längre bortom en del gamerburkar, och billiga klienter i administrationer o dyl. Där finns inga framtidsprospekt, segmentet kan i princip bara fortsätta att krympa.
Laptops är en bättre marknad, och det är väl därför vi ser 10nm och avancerad packning där.

Vettigare att satsa på att utvidga servermarknaden, och försvara den mot ARM intrång, genom företagskontakter och mjukvaruinfrastruktur.

Laptops absolut men att sälja av modemtillverkningen tycker jag då är konstigt beslut. Hade man verkligen trott på laptopmarkaden och lite bortom den skulle iafall jag försöka integrera så mycket som möjligt för att spara på plats och pris och i viss mån energi.
Sedan några planer på något annat "mobilare" än just laptops verkar man helt ha kastat in handduken om.
Intel som det ser ut idag enligt mig kommer likt AMD att förpassas till serverhallarnas mörka anonyma tillvaro även om det finns massor med pengar i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Laptops absolut men att sälja av modemtillverkningen tycker jag då är konstigt beslut. Hade man verkligen trott på laptopmarkaden och lite bortom den skulle iafall jag försöka integrera så mycket som möjligt för att spara på plats och pris och i viss mån energi.
Sedan några planer på något annat "mobilare" än just laptops verkar man helt ha kastat in handduken om.

Jag håller med.
Fast Intel ligger bra framme med WiFi produkter, och är en av de som säljer billiga 802.11ax (2x2) chip, och jag antar att antalet laptops som säljs med Sim-korts slots är mycket mycket litet. För litet för att motivera 2200 anställda + lokaler osv.
Vad det gäller mobila chip, så pyntade Intel in $10 miljarder i förlust över åren(!!!), och kom ingen vart. Förutom att de dödade AMDs hopp om att någonsin ta sig in där, så de sålde sin mobila enhet till Qualcomm.
ARM är långt starkare nu än då, de stora aktörerna (Apple, Samsung, Huawei) har eller utvecklar sina egna lösningar så det utrymme som är kvar är vad de kan konkurrera loss från Qualcomm/Mediatek/Allwinner/...
Det är ironiskt att Apple ville köpa CPUer till iPhone från Intel, men Intel nobbade dem. The rest is history.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vet du vad det var som inte fungerade eller vad Apple inte var nöjda med?

Hur mycket ström modemen drar och för låg prestanda (där signalen inte är perfekt) är det folk med kontakter har sagt.

Värt att nämna är Intels första satsning på 4G inte gick nog snabbt så deras modem blev ett 3G modem istället, och deras fungerande modem för 4G på iPones drog mer ström och presterade sämre än Qualcomms 4G modem.

Kan säkert hända att några av dom jag pratat med har extrapolerat dessa tidigare uppgifter till 5G, men jag tror ändå det ligger sanning i det som sägs.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli intressant att följa detta och hur det påverkar marknaden framåt. Speciellt när det gäller laptops.