Gigabyte X570 I Aorus Pro Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Framförallt är det för att spänningsregulatorerna som används i dagsläget är många gånger bättre tillsammans med bättre kontroller anslutna till processorn över bättre lågimpendansledningar.

Det kan ju dock vara så att det finns en marknad för eftermarknadskylare för moderkort även för de som vill ha luftkylt? Tror inte jag sett en sådan produkt.

Precis det jag menar med väldesignade high end vrm'er, de använder komponenter som minskar behovet av kylning drastiskt tack vare långt bättre effektivitet i slutändan, dock drar processorer idag mångdubbelt nere ström så även rätt biffiga vrm'er enligt gamla standarder kan idag gå rätt varmt under full load. Det är i de tillfällena en bra kylfläns kan göra en enorm skillnad.

När det kommer till vrm så kan man få den sval på ett par olika sätt, högt luftflöde, bra kylfläns, effektiva komponenter och sist men inte minst inställningar för kontrollern som håller MOSFETs inom sitt mest effektiva område på effektivitetskurvan, gör man däremot tvärs om på någon av dessa så kan även en till synes väldesignad sak bli skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension. Har saknat tester på moderkort här. Ska bli mycket intressant att läsa fler så man kan jämföra lite också. Bra start!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tellus82:

Precis det jag menar med väldesignade high end vrm'er, de använder komponenter som minskar behovet av kylning drastiskt tack vare långt bättre effektivitet i slutändan, dock drar processorer idag mångdubbelt nere ström så även rätt biffiga vrm'er enligt gamla standarder kan idag gå rätt varmt under full load. Det är i de tillfällena en bra kylfläns kan göra en enorm skillnad.

När det kommer till vrm så kan man få den sval på ett par olika sätt, högt luftflöde, bra kylfläns, effektiva komponenter och sist men inte minst inställningar för kontrollern som håller MOSFETs inom sitt mest effektiva område på effektivitetskurvan, gör man däremot tvärs om på någon av dessa så kan även en till synes väldesignad sak bli skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många bekymmer, ett väldigt stort bekymmer är att enheterna drar högre effekt, men vid lägre spänningstal. Detta gör det mycket besvärligt att faktiskt mata energin in i processorn. Det är en av anledningarna till att Intel stoppade in spänningsregulering i Haswell. Gav visserligen mycket huvudvärk det med. Finns många intressanta avhandlingar och papper just på hur man får låg impendans in i effekthungriga lågspänningskomponenter.

Lägre processnoder kräver även högre precision och lägre brus än tidigare större processnoder. Att hålla låga brusnivåer försvåras även av kravet att det är lägre spänning in men högre total effekt som skall levereras.

Just modellen i artikeln är extremt välbyggd men jag hade nog försökt hålla spänningsmodulen runt 100 °C som högst, det är lite andra grejer på kortet som troligen slits lite väl snabbt. FR-4 slits i förhöjd takt redan vid temperaturer om 100 °C och kondensatorerna i strömförsörjningen lever i evighet förutsatt det inte går så varmt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag vill nog hävda att fläkten är perfekt positionerat för att blåsa direkt på lagrinsenhetens styrenhet som sitter precis under fläkten.

Inte när man stoppar i en M2 SSD väl? Då blockar den väl nästan all kylning?

Skrivet av DavidtheDoom:

Det kan ju dock vara så att det finns en marknad för eftermarknadskylare för moderkort även för de som vill ha luftkylt? Tror inte jag sett en sådan produkt.

Menar du eftermarknads chipsetkylare? Det var lite stort ett tag när tex Nforce moderkort gick varma.
Som tex Thermalright HR-05:
https://www.inet.se/produkt/6308536/thermalright-hr-05-ifx-ch...

Kanske läge att gräva fram dem igen nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan även bekräfta som recensionen på moderkortet att Bios resetta sig vid nyinstallationen av Cpu och strömmen borttagen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan även bekräfta som recensionen på moderkortet att Bios resetta sig vid nyinstallationen av Cpu och strömmen borttagen.

Samma. Sjukt jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Kan även bekräfta som recensionen på moderkortet att Bios resetta sig vid nyinstallationen av Cpu och strömmen borttagen.

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Samma. Sjukt jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ominstallation av CPU och/eller minne bör dock precis som alla andra moderkort leda till att inställningarna nollställs. Upplever ni även problem av att bara stänga av strömmen baktill på nätaggregatet, vänta ett par minuter och starta maskinen igen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ominstallation av CPU och/eller minne bör dock precis som alla andra moderkort leda till att inställningarna nollställs. Upplever ni även problem av att bara stänga av strömmen baktill på nätaggregatet, vänta ett par minuter och starta maskinen igen?

Läste inte det citerade meddelandet fullt ut. Jag bytte inte CPU/minne, utan drog bara ut sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ominstallation av CPU och/eller minne bör dock precis som alla andra moderkort leda till att inställningarna nollställs. Upplever ni även problem av att bara stänga av strömmen baktill på nätaggregatet, vänta ett par minuter och starta maskinen igen?

När jag drog ut strömmen bara för att justera lite småsaker så höll Bios inställningarna faktist kvar.

@DavidtheDoom

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Man bör vara medveten om att tillverkningen av knappceller inte är fri från misstag.

För ett antal år sedan var jag med om en bilverkstadskedja som fått en större leverans knappscellsbatterier från samma leverantör som alla var döda, och det var inte ens noname utan typ Energizer/Panasonic/Duracell eller något liknande. Om samma sak händer i en fabrik för moderkort så kan man nog tänka sig att de hinner skeppa ut bra många innan någon märker något, och för att slippa fundera över det så slänger jag personligen alltid i ett nytt batteri innan jag monterar.

Nu vet jag inte hur CMOS funkar på den nivån, men jag misstänker att RTC kan fortsätta gå samtidigt som andra saker nollställs p.g.a. låg spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

9700k/Asus strix moderkort 6668kr
3700x/Asus strix moderkort 7249kr
Eh? var på g att byta till ett amd system när jag såg priserna på amd's moderkort fi fan inte klokt!
Man väljer väl en intel alla dagar i veckan när amd's priser ligger så pass!

Fast om du är en gamer så skulle en r5 3600 vara mycket god nog, samt att alla zen2 kan köras på alla ATX b450/x470 moderskort med. Att köpa x570 är ganska ovärt.

Men låt oss säga att man stannar med en r7 3700x. ~3800+1450 (msi b450 gaming pro carbon ac t.ex) = 5250. Men som sagt, är du gamer är det ovärt att köpa 3700x, då 3600 har nästintill identisk prestanda i typ alla spel.

r5 3600 = 2349
b450 = ~1450
totalt = 3799

= Mindre än vad ett helt nytt 9700k kostar hos vpcb.se (som brukar ligga på ca 4049kr efter frakt, och sällan i lagerstatus då den försvinner hyfsat fort).

Gå efter dina behov istället för att bara kasta pengar i sjön. Sen så om du spelar på 1440p så är det ännu mindre anledning att köpa intel med tanke på att pris/prestanda skillnaden blir helt plötsligt enorm, då på 1440p är det GPU som bänkar den tunga vikten.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet med tester av moderkort, har varit lite glest ett tag, men jag ser gärna fler framöver. Är ju väldigt relevant numera då strömförsörjning med kylning påverkar prestanda. Förstår de som gillar små formfaktorer, men själv tillhör jag den lilla skara som föredrar mATX, så skulle gärna se ett test på det enda mATX x570-kort som finns att välja på. Varför mATX? Jag vill ha möjligheten att t ex uppgradera till 10GbE, möjligt att det kommer USB-adapter, men en ledig PCI Express ger väldigt mycket mer valmöjligheter för sådana uppgraderingar. ATX är ju däremot ganska onödigt på en konsumentplattform, så synd att det verkar vara mATX som försvinner, tycker jag.

Mini-ITX är förstås ett väldigt relevant format, däremot har jag lite svårt att förstå varför man gör Mini-ITX-kort med x570, det är ju väldigt lite man får för mycket pengar med x570 på Mini-ITX, så det är märkligt att ingen gör kort utan styrkrets och använder banorna avsedda för styrkretsen för Ethernet- och Wifi-kretsarna (eller om det är strikt nödvändigt, med en styrkrets som bara vidarebefordrar 4 PCIE-banor, vilket AMD borde kunnat fixa från början i väntan på B550).

Permalänk
Medlem

Bra med miniplankor! Men, ouff, priset! Tyckte jag drog ner byxorna när jag köpte ett ASUS X570 ATX-planka för 2495 kr... Detta kort verkar ju bra, ju ha mini-itx, PCI 4.0 och WiFi, men fasen vad dyra moderkorten är även om detta i jämförelse med andra X570 är hyggligt prissatt...

Semi-off-topic, om jag skulle byta mitt ASUS X570 mot detta, bör jag också byta mitt 2080 Ti mot ett med blowerfläkt för att kunna stoppa det i ett litet tajt case?

Har 3700X, 2 minnesmoduler och M.2 disk, inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nackdelar
BIOS återställer sig utan nätspänning på testexemplaret
Rörigt BIOS-gränssnitt med vissa otydliga inställningsalternativ
Upplösningsproblem i BIOS med dold text som resultat

Någon som vet om 1 och 3 är åtgärdat?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Någon som vet om 1 och 3 är åtgärdat?

Allt som nämns funkar utan problem på mitt moderkort iallafall.

Var lite problem från början men sedan har Gigabyte till och med ökat inställningarna och platserna på dessa inuti i Bios.

Men aldrig haft problem att se några inställningar eller tydlighet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Json_81:

Någon som vet om 1 och 3 är åtgärdat?

Detta kanske @Chmat76 kan svara på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Problem 1 har jag aldrig märkt av, 2 och 3 fixades i höstas via bios (störde mig inte nämnvärt på det från början heller iofs). Efter att ha vant mig med Gigabytes gränssnitt (och amds funktioner) i uefi tycker jag det fungerar bra. När jag köpte fanns det bara 1 mitx-kort med x570 så det kan ha kommit bättre? Det enda den saknar är en usb-c connector på mb annars tycker jag att det är komplett (tror asrock har det på sin variant).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lefty44:

Bra med miniplankor! Men, ouff, priset! Tyckte jag drog ner byxorna när jag köpte ett ASUS X570 ATX-planka för 2495 kr... Detta kort verkar ju bra, ju ha mini-itx, PCI 4.0 och WiFi, men fasen vad dyra moderkorten är även om detta i jämförelse med andra X570 är hyggligt prissatt...

Semi-off-topic, om jag skulle byta mitt ASUS X570 mot detta, bör jag också byta mitt 2080 Ti mot ett med blowerfläkt för att kunna stoppa det i ett litet tajt case?

Har 3700X, 2 minnesmoduler och M.2 disk, inget annat.

@lefty44

Ja det är kul att bygga, jag köpte 2st ROG Crosshair VIII Impact Mini-DTX moderkort till som kom idag.
Det ska in en 3900x och 3950x i.

Va riktigt bra pris på de häromdagen.

Riktigt trevliga kort och har aldrig strulat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Någon som vet om 1 och 3 är åtgärdat?

Skrivet av DavidtheDoom:

Detta kanske @Chmat76 kan svara på?

1 är inte ett problem. Däremot så är BIOS-texten fortfarande bruten även med det senaste BIOSet. Jag har inte testat med något annat än en 1080p-skärm (då jag inte har något annat).

Ibland är BIOSet lite rörigt med vissa tabbar som till synes gör samma sak som en annan, fast sämre, men generellt lättnavigerat och förståeligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Problem 1 har jag aldrig märkt av, 2 och 3 fixades i höstas via bios (störde mig inte nämnvärt på det från början heller iofs). Efter att ha vant mig med Gigabytes gränssnitt (och amds funktioner) i uefi tycker jag det fungerar bra. När jag köpte fanns det bara 1 mitx-kort med x570 så det kan ha kommit bättre? Det enda den saknar är en usb-c connector på mb annars tycker jag att det är komplett (tror asrock har det på sin variant).

Skrivet av Chmat76:

1 är inte ett problem. Däremot så är BIOS-texten fortfarande bruten även med det senaste BIOSet. Jag har inte testat med något annat än en 1080p-skärm (då jag inte har något annat).

Ibland är BIOSet lite rörigt med vissa tabbar som till synes gör samma sak som en annan, fast sämre, men generellt lättnavigerat och förståeligt

Tackar, låter bra.

Lite osäker på om man ska vänta in B550 om det blir köp eller gå på detta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Problem 1 har jag aldrig märkt av, 2 och 3 fixades i höstas via bios (störde mig inte nämnvärt på det från början heller iofs). Efter att ha vant mig med Gigabytes gränssnitt (och amds funktioner) i uefi tycker jag det fungerar bra. När jag köpte fanns det bara 1 mitx-kort med x570 så det kan ha kommit bättre? Det enda den saknar är en usb-c connector på mb annars tycker jag att det är komplett (tror asrock har det på sin variant).

Jag har Usb C anslutning bak på detta moderkortet känns som du missat den anslutningen på Io panelen.
@Jud1th

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag har Usb C anslutning bak på detta moderkortet känns som du missat den anslutningen på Io panelen.
@Jud1th

Hej jag är medveten att det finns en usb-c på mb:s bakplåt men det finns ingen connector på mb för att koppla in en 3.1 usb-c kontakt från extern enhet (chassis frontpanel).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

En bugg jag får är att datorn hänger sig när man ska in i BIOS och trycker på DEL vid start. Lösningen hittade jag på reddit.

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/dfz41w/aorus_elite...

Annars ett riktigt bra kort. Funkar super på min setup

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202