Team Group avtäcker vattenkyld M.2-ansluten SSD-enhet

Permalänk
Melding Plague

Team Group avtäcker vattenkyld M.2-ansluten SSD-enhet

Med SSD-enheten T-force Cardea Liquid slopar Team Group kylfläns i metall, för att istället använda ett litet vattenblock som användaren kan fylla med valfri färgsatt vätska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur varma de blir och håller sig men finns väl ingenstans för värmen att ta vägen i den där kylaren?

Är väl bra för spikar av värme men inte om det håller i sig en längre tid.

Permalänk
Medlem

Den fungerar ju bara som en res? Hur fan ska det hjälpa vid längre belastning?

Permalänk
Medlem

Vattenkyld != Kylare med vatten i

Dock! Tycker den ser p12-ball ut! Rgb på den där så

Permalänk
Medlem

Själva blocket räcker säkert för att flytta bort en del värme, resten är bara gimmick.

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju bogus om jag får säga mitt, vatten kylning behöver främst flöde för att forsla bort vämen , men men , alltid någon som köper kanske

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Står klart och tydligt "Istället ska värmen överföras till den omkringliggande luften, och likt en kylfläns av metall ska vattnet agera buffert och bidra till större kontaktyta."

Så nog fungerar det. Men det är hur som ganska meh

Bättre med en ordentlig kylfläns som tar nytta av luftflödet i burken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

en m2 disk mår inte bra av aktiv kylning, antagligen därför man inte kan ha vattenflöde igenom den.
https://youtu.be/KzSIfxHppPY?t=383

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle kalla detta för en "vattenfylld" kylare snarare än vattenkyld kylare.
Känns som en gimmick men hur långa är lasterna på en SSD? Bör ju hjälpa för de flesta användare med en energibuffert att dumpa energin i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

en m2 disk mår inte bra av aktiv kylning, antagligen därför man inte kan ha vattenflöde igenom den.
https://youtu.be/KzSIfxHppPY?t=383

Undrar om det är skillnad på Gen 4?

Just nu har vi ju 2st Gen 4 diskar som kommer med förinstallerad kylfläns så om det skulle vara dåligt så tror ja inte de skulle vara med.

Permalänk
Medlem

Tanken kanske inte är så dum ändå. Vatten har väldigt hög specifik värnekapacitet och fylls den med en dl vatten som höjer sin temperatur 20 till 60 grader så är det cirka 5 Wh, eller en 10 watt SSD som kör för fullt i 30 minuter. Och hur många har så hög belastningen under så lång tid?

(Nu hoppas jag att jag inte räknat fel. )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Undrar om det är skillnad på Gen 4?

Just nu har vi ju 2st Gen 4 diskar som kommer med förinstallerad kylfläns så om det skulle vara dåligt så tror ja inte de skulle vara med.

kylfläns är passiv kylning.
det man inte vill göra är att sänka flash minnet till rums temp (typ custom loop)
eftersom flash minnet tycker om att ha en viss temperatur när den används.
däremot kan man skära ut thermal pads till att kyla controllern med custom loop om man vill.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd

Vätska i en dator, never ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Vätska i en dator, never ever!

hur tror du en heat pipe fungerar ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Haha inte ens aktiv kylning. Varför inte bara plocka upp en billig fläns på conrad eller elfa för några tior och sätta dit så får man lite kyflänsar med som faktiskt gör nåt

Permalänk
Medlem

Lätt! Köper jag direkt när den kommer bara av ren coolhetsfaktor och om den faktiskt ger mig lite svalare M2 why not

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

hur tror du en heat pipe fungerar ?

Det är så lite vätska i en sådan att du kan inte ens få ut en droppe.

Permalänk
Medlem

Ärligt inte en dålig idé, den ökade värmekapaciteten kommer dramatiskt öka tiden för the controller att överhettas.
Synd att dom ej skrev om den faktiskt endast kyler den (och ej flash cellerna) dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Det är så lite vätska i en sådan att du kan inte ens få ut en droppe.

2ml är nog större en 1 droppe, men eftersom heat pipes så varierar i storlek så varierar det nog.
https://youtu.be/p71V6zLybig?t=144

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

Lite som gamla tändkulemotorer och "hit and miss" motorer som hade en kammare runt cylindern för att jämna ut värmen, helt öppet så vattnet dunstar bort och man fyller på nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lite som gamla tändkulemotorer och "hit and miss" motorer som hade en kammare runt cylindern för att jämna ut värmen, helt öppet så vattnet dunstar bort och man fyller på nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju att inget dunstar här.

Även om vatten i blocket kommer göra att det tar lägre tid att värma upp så svalnar den långsammare med.

Ett annat problem som jag ser är att ofta är det omgivande komponenter som värmer den, så efter ett tag kommer det där lilla blocket vara varmt ändå.
Och ska man ta sig runt det problemet behöver man en fläkt tex i fronten, varför behöver man då blocket om man har en fläkt och ska man då ha nåt är väl en fläns bättre som faktiskt avger värmen till omgivningen mycket bättre än nåt akrylblock.

Poängen med denna produkten är noll.

Dom kunde lika väl get en en solid bit aluminium att klistra på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

hur tror du en heat pipe fungerar ?

otroligt dum jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

otroligt dum jämförelse

mobil tillverkarna tycker iallafall att det är en klockren jämförelse
https://youtu.be/e2VvpSUyPpQ?t=26 .

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

... fylls den med en dl vatten som höjer sin temperatur 20 till 60 grader så är det cirka 5 Wh, eller en 10 watt SSD som kör för fullt i 30 minuter. ...
(Nu hoppas jag att jag inte räknat fel. )

Matematiken är rätt, men inte volymuppskattningen.
Jag uppskattar utrymmet till i storleksordningen 10 x 2 x 0,5 cm vilket ger 10 ml volym.
Värmeökningen (utan någon kylning) blir då drygt 0,2 grader per sekund vid 10W värmetillförsel. (40 grader på 2 minuter och 48 sekunder.)

Vatten har usel värmeledningsförmåga, så det krävs ett flöde för att sprida värmen. En massiv metallklump sprider värmen mycket bättre.
Den transparenta behållaren lär inte heller avge värme särskilt bra, så även om det vore en bra idé med vatten invändigt borde hela höljet vara av metall (och försett med kylflänsar).