Permalänk
Relik 📜

Fick äntligen lust att ser klart S05, så gjorde det i veckan nu.

Jag vettefan, tycker den var rätt svag. Hela Naomis storyline satt jag bokstavligt och snabbspolade i. Amos/Clarissa var väl marginellt mer intressant, men inte heller något världsomvälvande. Kul att Holden är mer nedtonad till förmån för andra i grunden, men... mja. Jag blev inte hooked alls av den här säsongen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fick äntligen lust att ser klart S05, så gjorde det i veckan nu.

Jag vettefan, tycker den var rätt svag. Hela Naomis storyline satt jag bokstavligt och snabbspolade i. Amos/Clarissa var väl marginellt mer intressant, men inte heller något världsomvälvande. Kul att Holden är mer nedtonad till förmån för andra i grunden, men... mja. Jag blev inte hooked alls av den här säsongen.

Tyckte ändå det var ett bra steg upp från säsong 4.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av emilakered:

Fick äntligen lust att ser klart S05, så gjorde det i veckan nu.

Jag vettefan, tycker den var rätt svag. Hela Naomis storyline satt jag bokstavligt och snabbspolade i. Amos/Clarissa var väl marginellt mer intressant, men inte heller något världsomvälvande. Kul att Holden är mer nedtonad till förmån för andra i grunden, men... mja. Jag blev inte hooked alls av den här säsongen.

Jag uppskattade ändå utvecklingen av karaktärerna som blev i säsong 5. Amos kändes klart mänskligare än tidigare och fortsätter växa. Det är ju ett visst avsteg från tidigare sätt att berätta eftersom de är mer uppdelade, men när jag kollade igenom andra gången tyckte jag att det faktiskt var rätt bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ronz:

Tyckte ändå det var ett bra steg upp från säsong 4.

Jag VILL tycka det, men helt ärligt är det toss up vilken jag gillar mest/minst av de två. Efter urladdningen jag tyckte S03 var så har serien inte riktigt levt upp igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

S04 var ju en väntad transportsträcka, hade dock en del förväntningar på S05 som kanske inte riktigt uppfylldes. Men måste säga att jag är bra sugen på vad S06 kan tänkas bjuda på, då allra helst med tanke på att de ska ju försöka sy ihop de sista 4 böckerna i en och samma säsong.

Så grymt välgjord serie överlag.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Jag uppskattade ändå utvecklingen av karaktärerna som blev i säsong 5. Amos kändes klart mänskligare än tidigare och fortsätter växa. Det är ju ett visst avsteg från tidigare sätt att berätta eftersom de är mer uppdelade, men när jag kollade igenom andra gången tyckte jag att det faktiskt var rätt bra.

Är det bara jag som tycker Amos är den enda jag stått ut med? Visst psykopatvarning, men å andra sidan total öppenhet och noll jidder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Men måste säga att jag är bra sugen på vad S06 kan tänkas bjuda på, då allra helst med tanke på att de ska ju försöka sy ihop de sista 4 böckerna i en och samma säsong.

Som jag fattar det ska säsong 6 följa handlingen i den sjätte boken Babylon's Ashes ganska tätt och använda bokens slut som grand finale för tv-serien, men det tisslas och tasslas om både serie- och filmversioner av de tre böckerna efter Babylon's Ashes.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerryE:

Som jag fattar det ska säsong 6 följa handlingen i den sjätte boken Babylon's Ashes ganska tätt och använda bokens slut som grand finale för tv-serien, men det tisslas och tasslas om både serie- och filmversioner av de tre böckerna efter Babylon's Ashes.

Ja lite konstigt ändå om de inte följer böckerna så som de gjort hittills och bara skippa de 3 sista.
En serie som denna förtjänar att följas fullt ut enligt mitt tycke.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Ja lite konstigt ändå om de inte följer böckerna så som de gjort hittills och bara skippa de 3 sista.
En serie som denna förtjänar att följas fullt ut enligt mitt tycke.

Yes, vi vill ju få ut så mycket som möjligt av böckerna till tv-serien!
Men mycket av fortsättningen hänger nog som vanligt på hur säsong 6 tas emot av tittarna, seriebudgetar har ju en tendens att försvinna snabbt om inte responsen är på topp...annars får vi crowdfunda en fortsättning.

Intressanta spekulationer:

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Hedersmedlem

Och nu finns första avsnittet av säsong 6 tillgängligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Är grymt laddad för detta!
Sista säsongen är visserligen bara 6 avsnitt men de ska tydligen vara mer intensiva än förut, så håll i hatten

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Sista boken finns ute nu, Leviathan Falls, för er som följer böckerna. Halvvägs igenom och än så länge bådar det gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Angående sista scenen för säsongen.. Piffade de bara till det lite med grafiken för att visa vad nästa säsong kan komma att handla om eller hade det någon innebörd som jag totalt missade?

Du missade nog någon innebörd.

Så som jag tolkade den så hände faktiskt det som visade, det var inte bara en visuell avslutning.

Det ska relatera till hotet som Holden pratat om innan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha.. Då såg jag sista avsnittet. Vilken hög med skit. Vad var det egentligen som hände?! Vilket antiklimax.

Ska inte spoila något men jag är extremt besviken

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jaha.. Då såg jag sista avsnittet. Vilken hög med skit. Vad var det egentligen som hände?! Vilket antiklimax.

Ska inte spoila något men jag är extremt besviken

Vad snackar du om?
Har precis suttit och tittat klart på hela säsong 6 och tyckte serien höll högre standard än GoT, även säsong 6.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Vad snackar du om?
Har precis suttit och tittat klart på hela säsong 6 och tyckte serien höll högre standard än GoT, även säsong 6.

Okej. Mitt inlägg kanske behöver förklaras lite mer. Hela avsnittet kändes extremt ruschat. De sista tio minuterna har mått bra av att avhandlats under ett eller två egna avsnitt känner jag. På så vis liknar Expanse sista avsnitt Game of Thrones sista avsnitt.

Jag älskade Expanse, men avslutet på serien kändes inte värdigt enligt mitt tycke.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Okej. Mitt inlägg kanske behöver förklaras lite mer. Hela avsnittet kändes extremt ruschat. De sista tio minuterna har mått bra av att avhandlats under ett eller två egna avsnitt känner jag. På så vis liknar Expanse sista avsnitt Game of Thrones sista avsnitt.

Jag älskade Expanse, men avslutet på serien kändes inte värdigt enligt mitt tycke.

Finns en anledning

Ingen direkt spoiler men döljer det ändå ifall någon tycker det kan tolkas som det.

Serien är nedlagd och de hoppade i tiden för att avsluta serien på ett värdigt sett. Någon annan aktör kan såklart köpa upp den, men det kommer troligtvis inte att hända med tanke på hur det slutade. Tyckte sistan avsnittet fick ett värdigt slut med många öppna frågor såklart.

Dold text

Sista säsongen i GoT är bra mycket sämre än sista avsnittet av expanse enligt mig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Även om sista avsnittet var 3 avsnitt ihoptryckt till ett, så tycker jag de gjorde ett bra jobb att knyta ihop säcken med tanke på omständigheterna.

Expanse i min mening går till historien som en av de bästa sci-fi serierna nånsin, i samma liga som Battlestar Galactica och Firefly.

Sorgligt att den är slut men det hade varit svårt att få till de sista 3 böckerna på ett bra sätt med tanke på när de utspelar sig så ska de sluta nånstans så var det nog här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Precis börjat med säsong 6.
Och tycker än så länge den mycket bra, tycker faktiskt att S6 börjar bättre än S5. Tyckte S5 var riktigt tråkigt i många stunder.

Hoppas denna håller hela vägen

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag såg bara till och med S02 när Tom Jane satte sig på asteroiden... riktigt bra serie till och med dess i alla fall.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag såg bara till och med S02 när Tom Jane satte sig på asteroiden... riktigt bra serie till och med dess i alla fall.

Ja de första säsongerna med Miller är legendariska. Men fortsätt om du får tid för tusan. Där är mycket bra underhållning i hela serien.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Mycket i dom senare säsongerna är lite tråkigt. Tycker att protomokeule saken var det intressanta med denna serie.

Mars = självgoda try-hards
Earth = manipulativa skitstövlar
Belters = pirater och terrorister

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Sötast

Hela säsong 6 var bara en bumrush till avslut.

Jag var på avsnitt 5 när jag såg att det bara var 6 avsnitt. Blev fullständigt förvirrad och undrande hur serien skulle kunna ta slut där när säsongen precis börjat. Enormt synd att den inte behandlades mer värdigt och gärna blivit bra mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hela säsong 6 var bara en bumrush till avslut.

Jag var på avsnitt 5 när jag såg att det bara var 6 avsnitt. Blev fullständigt förvirrad och undrande hur serien skulle kunna ta slut där när säsongen precis börjat. Enormt synd att den inte behandlades mer värdigt och gärna blivit bra mycket längre.

Samma här. Glädjen över att serien fick en fortsättning förbyttes snabbt till besvikelse över det rushade avslutet. Jag har inte läst böckerna så jag har ingen koll på vad som lämnades orört, men det kändes verkligen som ett antiklimax. Protomolecule berördes ju inte alls t.ex. Jag hade räknat med 8-10 avsnitt i alla fall.

Får nog ta och kolla om från första säsongen för tredje gången som tröst tror jag

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hela säsong 6 var bara en bumrush till avslut.

Skrivet av fragande:

Samma här. Glädjen över att serien fick en fortsättning förbyttes snabbt till besvikelse över det rushade avslutet.

Efter förutsättningarna tyckte jag säsong sex avslutades på ett bra sätt. Serien är dyr att producera i förhållande till intäkterna så Amazon tyckte väl inte det var motiverat att fortsätta investera, medan båda författarna av böckerna och många av de som arbetat med serien är motiverade att fortsätta i någon form.
Det blir därför ett avslut där de närmast aktuella trådarna knyts ihop medan de bakomliggande som kan dras vidare lämnas lite i limbo för att inte strula till vad som eventuellt kan komma framöver.

För att citera vad en av författarna nyligen sa: "I would say wait and see. There's a lot of things happening that the fans don't know about and that we can't talk about."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Efter förutsättningarna tyckte jag säsong sex avslutades på ett bra sätt. Serien är dyr att producera i förhållande till intäkterna så Amazon tyckte väl inte det var motiverat att fortsätta investera, medan båda författarna av böckerna och många av de som arbetat med serien är motiverade att fortsätta i någon form.
Det blir därför ett avslut där de närmast aktuella trådarna knyts ihop medan de bakomliggande som kan dras vidare lämnas lite i limbo för att inte strula till vad som eventuellt kan komma framöver.

Har du säkert helt rätt i, har ingen som helst koll på omständigheterna. Tycker bara det borde budgeteras för en säsong med ett bestämt antal avsnitt åt gången, men det är ju mycket möjligt att avsnitten blev dyrare än planerat t.ex. Vad vet jag. Kändes i alla fall väldigt märkligt att köpa upp serien, med allt det innebär, och sen bara göra sex avsnitt där det sista kändes så ruschat. Det måste ju vara ett jäkla jobb att dra igång en sådan produktion igen.

Citat:

För att citera vad en av författarna nyligen sa: "I would say wait and see. There's a lot of things happening that the fans don't know about and that we can't talk about."

Argh!

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av fragande:

Kändes i alla fall väldigt märkligt att köpa upp serien, med allt det innebär, och sen bara göra sex avsnitt där det sista kändes så ruschat. Det måste ju vara ett jäkla jobb att dra igång en sådan produktion igen.

Bara för tydlighet, Amazon har roddat Expanse sedan S04. Så de köpte inte upp serien lagom till S06, utan har gjort två säsonger innan. SyFy ville lägga ned den redan efter S03.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Intervjun med författarna Ty Franck och Daniel Abraham och producenten Naren Shankar där de förklarar den kortare sista säsongen:
https://gizmodo.com/the-expanse-creators-explain-why-season-6...

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bara för tydlighet, Amazon har roddat Expanse sedan S04. Så de köpte inte upp serien lagom till S06, utan har gjort två säsonger innan. SyFy ville lägga ned den redan efter S03.

Jaha, då hade jag missuppfattat totalt Inte hängt med i svängarna, tack för förtydligandet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070