Ny mobil, uppgraderar från iPhone 4s

Permalänk
Medlem

Ny mobil, uppgraderar från iPhone 4s

Har haft iPhone 4s i ca 7 år, kanske dags för en ny?

  • Användbar i många år framöver

  • Bra kamera vore schysst

  • Spelar aldrig spel

  • Bra lagring för musik/bilder/videos, inget högt krav dock

  • Hörlursutgång

  • Kommer förmestadels användas för att spela musik, skriva anteckningar, bankid

  • Finns det mobiler som kan filma under vattnet? Isåfall är det ett stort plus, men inget krav

  • Budget runt 5k. Men gärna en prisvärd vid lägre pris

Permalänk
Medlem

Kika på pocophone f1 kanske? Tror det uppfyller alla krav förutom att vara vattentät. Bra pris dessutom.
Även värt att kika på mi9. Jag har en själv och tycker den är grymt bra för pengarna, även om den här ingen hörlursutgång...

Permalänk
Medlem

Hade egentligen vilja säga att du borde fortsätta med Iphone då de håller bra byggkvallitet för att hålla i många år, men framförallt uppdateras deras telefon rejält flera år efter ett inköp med både funktioner & säkerhet.
Tyvärr har de nyare modeller ej hörlursuttag så du gör nog bäst i att bara välja något i Androidträsket.

Permalänk
Medlem

Köp en iphone när de nya kommer i september

Tyvärr får du höja budgeten. Men det kanske det är värt om du vill ha en lur som håller länge och som du redan är bekant med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med Iphone så kanske det är enklast att fortsätta så, Iphone 8 kostar 6000 kr, ganska prisvärd faktiskt. Annars är Pixel 3a vettig, bästa mobilkameran som går att få tag på, och får bra med uppdateringar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Ni alla lyckades svara på samma dag som jag lade upp tråden och här kommer jag en halv månad senare... Iallafall så har jag gjort lite research samt tagit in era rekommendationer och det känns som att iPhone 8 blir ett bra val. Dock har jag några frågor först:

Det största problemet med telefon är att den saknar 3.5mm utgången. Men fungerar inte EarPods med Lightning-kontakt likadant som dem vanliga? Vad är skillnaden?

När de nya kommer i september, är prissänkningen garanterad? När i månaden brukar det hända?

Permalänk

jag skulle nog ändå rekommendera S10e över iPhone 8, mer telefon för pengarna, uppfyller alla dina krav, finns nya på Blocket för ca 5k.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Om inte det är ett krav med HD filmer på Netflix så finns det bara en telefon som banne mig är prisvärd och det är Poco F1.

https://www.xda-developers.com/xiaomi-poco-f1-blind-camera-co...

Här har du hela av hans klipp
https://www.youtube.com/watch?v=_5-bo8a4zU0

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om inte det är ett krav med HD filmer på Netflix så finns det bara en telefon som banne mig är prisvärd och det är Poco F1.

https://www.xda-developers.com/xiaomi-poco-f1-blind-camera-co...

Här har du hela av hans klipp
https://www.youtube.com/watch?v=_5-bo8a4zU0

Jag tror de har fixat det nu. Jag fick en uppgradering för min P1 för par veckor sedan, där ingick Widevine L1 certificatet för att spela netflix i 1080hd. Vet ej hur jag kollar på telefonen om den streamar i 1080 dock. Så det är stor chans att det antingen fungerar nu eller att det kommer komma väldigt snart.
https://www.thestar.com.my/tech/tech-news/2019/04/05/xiaomis-...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobilen:

Tack för era svar!

Ni alla lyckades svara på samma dag som jag lade upp tråden och här kommer jag en halv månad senare... Iallafall så har jag gjort lite research samt tagit in era rekommendationer och det känns som att iPhone 8 blir ett bra val. Dock har jag några frågor först:

Det största problemet med telefon är att den saknar 3.5mm utgången. Men fungerar inte EarPods med Lightning-kontakt likadant som dem vanliga? Vad är skillnaden?

När de nya kommer i september, är prissänkningen garanterad? När i månaden brukar det hända?

Om du använder bluetoothhörlurar eller apples earpods så är det ingen större förlust att den saknar 3,5mm. Möjligen enda nackdelen är att du inte kan ladda och använda earpods samtidigt, utan adapter. Det gör förvisso att ladda trådlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer ju med en adapter från lightning till 3,5 mm så du kan använda gamla hörlurar som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobilen:

Det största problemet med telefon är att den saknar 3.5mm utgången. Men fungerar inte EarPods med Lightning-kontakt likadant som dem vanliga? Vad är skillnaden?

När de nya kommer i september, är prissänkningen garanterad? När i månaden brukar det hända?

Earpodsen är ingen skillad förutom att kontakten är lightning.

Mitten av september brukar de nya presenteras, 8'an kan nog fasas ut denna gången så hur det blir med prissänkningar får vi se.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag tror de har fixat det nu. Jag fick en uppgradering för min P1 för par veckor sedan, där ingick Widevine L1 certificatet för att spela netflix i 1080hd. Vet ej hur jag kollar på telefonen om den streamar i 1080 dock. Så det är stor chans att det antingen fungerar nu eller att det kommer komma väldigt snart.
https://www.thestar.com.my/tech/tech-news/2019/04/05/xiaomis-...

WHAAAAT?

Det var ju en glad nyhet som jag brutalt hade missat! Trodde att det krävdes L1-cert hårdvara för att köra HD. Du kan ladda ned Netflix och se ifall HD ikonen dyker upp alt ladda ned DMR info i playstore och se ifall den har L1 Certificate. Där kan du även se andra specs i din lur

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

WHAAAAT?

Det var ju en glad nyhet som jag brutalt hade missat! Trodde att det krävdes L1-cert hårdvara för att köra HD. Du kan ladda ned Netflix och se ifall HD ikonen dyker upp alt ladda ned DMR info i playstore och se ifall den har L1 Certificate. Där kan du även se andra specs i din lur

Okej kollar när jag kommer hem så jag kan kolla med wifi. Återkommer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

WHAAAAT?

Det var ju en glad nyhet som jag brutalt hade missat! Trodde att det krävdes L1-cert hårdvara för att köra HD. Du kan ladda ned Netflix och se ifall HD ikonen dyker upp alt ladda ned DMR info i playstore och se ifall den har L1 Certificate. Där kan du även se andra specs i din lur

Jag är osäker på om det har med certet att göra men när jag tittar på mobilen så ser jag ingen HD-ikon. Men när jag castar till teven så dyker HD-ikonen upp.
Minns inte hur det var innan uppdateringen då jag inte tänkt på det. Det har inte varit ett problem för mig då jag inte tittar på netflix i telefonen direkt, och de få gånger jag har gjort det så ser jag i princip ingen skillnad då skärmen är så liten och det är oftast innan man ska sova

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag är osäker på om det har med certet att göra men när jag tittar på mobilen så ser jag ingen HD-ikon. Men när jag castar till teven så dyker HD-ikonen upp.
Minns inte hur det var innan uppdateringen då jag inte tänkt på det. Det har inte varit ett problem för mig då jag inte tittar på netflix i telefonen direkt, och de få gånger jag har gjort det så ser jag i princip ingen skillnad då skärmen är så liten och det är oftast innan man ska sova

Jag förstår, men om du kollar via telefonen så känns det som att man kollar på 240p. Vid casting till TVn så behövs inte L1 cert utan TVn kommer att köra på HD. Jo precis jag kollar också en hel del innan jag lägger mig

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du går upp lite i budget och tar en ny Iphone. Alltid enklare att fortsätta på samma spår (du har kanske köpt på dig lite appar under dina 7 år med IOS) Och En Iphone står sig oftast bättre med åren än en Android telefon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag förstår, men om du kollar via telefonen så känns det som att man kollar på 240p. Vid casting till TVn så behövs inte L1 cert utan TVn kommer att köra på HD. Jo precis jag kollar också en hel del innan jag lägger mig

Så mao kan vi utgå ifrån att det inte är helt klart ännu? Betydligt bättre än så är det iaf, jag skulle gissa iaf 720p. Möjligen 480p. Man ser vad som händer på skärmen utan problem. Men pga omständigheterna så dels spelar det ingen roll och jag ser inte om det "saknas" detaljer direkt på skärmen, ganska liten. Men enligt beskrivningen i uppdateringen som jag fick så är det nog iaf på gång inom kort.

Visa signatur

.

Permalänk
Administrativ avgift

@Mobilen: Tips är att köpa Apple´s nya telefoner som kommer för att maximera livslängden (Du hade endå din i 7år) och oftast så kan du komma ner i rimliga summor om du ex tecknar 12/24mån abonnemang med telefonen(Ex Comviq så brukar telefonerna bli totalt 6000:- nånting) ex: https://webbutik.comviq.se/apple-iphone-xr.html - Comviq har bra support och inte varit några problem de få gångerna jag haft strul, du får köra i de flestas nät och du kan byta surfmängd månad till månad om du vill Bara hålla koll på månadens mobil så brukar de ha ett bra pris.

Eventuellt köper du en begagnad från blocket där någon uppgraderat sitt abonnemang så brukar man kunna spara ett par tusenlappar - se bara till att du får kvitto och att abonnemanget står på personen du köper den av.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Dashio: instämmer, äger en själv. Och kan säga för dom 3500:- jag betalade så finns det ingen telefon som slår denna.