Någon som har Bahnhof och en Huawei DG8245W2-10 router? [Löst]

Permalänk

Någon som har Bahnhof och en Huawei DG8245W2-10 router? [Löst]

Jag försöker göra en portforward på min Huawei men det funkar inte. Ska sätta upp en sFTP i nätet, men routern säger att port 22 är upptagen. Det ser dessutom väldigt konstigt ut i routern, det finns t ex 5 olika WAN att välja på. 1-3 heter något med VOIP, 4 IPTV och 5 Internet. När jag ska göra portforward finns bara de tre första valen att välja på, vilket för mig låter märkligt.

Har pratat med Bahnhofs support och där anser man att portforward är en för avancerad inställning för dem. De råder mig att kontakta tillverkaren istället. Ringde då Huaweis support, de kunde inte heller svara på min fråga utan hänvisade till deras enterprise support och där hittar jag inget supportnummer.

Någon som känner sig manad att hjälpa?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med exakt samma router och jag ser att du markerat din titel som löst. Hur löste du det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: Han var senast aktiv i juli, lägger till ett omnämnande så kanske han får en mailavisering

@RealDexter Ping!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Det går

@RealDexter: Jag har löst det. Blev också väldigt negativt förvånad när jag upptäckte detta strulet. Om jag hade vetat om detta så hade jag ej köpt denna router. Men hursomhelst: Lösningen är att ladda ner konfig-filen, editera den för hand och sen ladda upp den igen. Ändra enligt följande:

-<X_HW_WebServerConfig ListenMode="0" ListenInnerPort="80" ListenOuterPort="80" HttpsListenInnerPort="443" HttpsListenOuterPort="443"/>
+<X_HW_WebServerConfig ListenMode="0" ListenInnerPort="81" ListenOuterPort="81" HttpsListenInnerPort="443" HttpsListenOuterPort="443"/>

-<AclServices HTTPLanEnable="1" HTTPWanEnable="0" FTPLanEnable="1" FTPWanEnable="0" TELNETLanEnable="0" TELNETWanEnable="0" SSHLanEnable="0" SSHWanEnable="0" HTTPPORT="80" FTPPORT="21" TELNETPORT="23" SSHPORT="22" HTTPWifiEnable="1" TELNETWifiEnable="0">
-<AccessControl AccessControlListEnable="1" AccessControlListNumberOfEntries="7">
+<AclServices HTTPLanEnable="1" HTTPWanEnable="0" FTPLanEnable="1" FTPWanEnable="0" TELNETLanEnable="0" TELNETWanEnable="0" SSHLanEnable="0" SSHWanEnable="0" HTTPPORT="80" FTPPORT="21" TELNETPORT="23" SSHPORT="26" HTTPWifiEnable="1" TELNETWifiEnable="0">
+<AccessControl AccessControlListEnable="0" AccessControlListNumberOfEntries="7">

Sen ladda du upp konfen. Därefter kan man lägga upp port-forwards i gränssnittet. Det kanske finns ett bättre eller mer minimalt sätt, men detta har funkat för mig.

Fast nu har Wifi börjat krångla. Skräp-router...

Permalänk

@astrandpeter: Jaha, problemet verkar vara att routern inte stödjer fler än 32 Wifi-enheter. Vilket skräp!

Permalänk
Medlem

Oj vilket krångel, jag ska försöka fixa med det där snarast. Jag har endast denna router för att få tillgång till ip telefoni. Men det kanske finns ett bättre alternativ? Enligt Bahnhof så står de för kostnaderna i fall man blir hackad om man använder deras router. Är det något att vara oroad för? Skulle gärna ersatt den med något som det inte står Huawei på.

Jag har kort Wifi räckvidd på Ac 5 ghz läget oxå. På bara 5 meter från routern så får jag inte ut mer än 30 mbit. Två innerväggar av trä i mellan.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

@astrandpeter: Det stora krånglet berodde visst på att en annan enhet i nätverket också ville vara DHCP-server. Så nu fungerar det iaf stabilt igen. Verkar också som att gränsen på 32 enheter är per frekvensband, så med hälften på 2.4 Ghz och hälften på 5 Ghz så blir det i bästa fall 64 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrandpeter:

@RealDexter: Jag har löst det. Blev också väldigt negativt förvånad när jag upptäckte detta strulet. Om jag hade vetat om detta så hade jag ej köpt denna router. Men hursomhelst: Lösningen är att ladda ner konfig-filen, editera den för hand och sen ladda upp den igen. Ändra enligt följande:

-<X_HW_WebServerConfig ListenMode="0" ListenInnerPort="80" ListenOuterPort="80" HttpsListenInnerPort="443" HttpsListenOuterPort="443"/>
+<X_HW_WebServerConfig ListenMode="0" ListenInnerPort="81" ListenOuterPort="81" HttpsListenInnerPort="443" HttpsListenOuterPort="443"/>

-<AclServices HTTPLanEnable="1" HTTPWanEnable="0" FTPLanEnable="1" FTPWanEnable="0" TELNETLanEnable="0" TELNETWanEnable="0" SSHLanEnable="0" SSHWanEnable="0" HTTPPORT="80" FTPPORT="21" TELNETPORT="23" SSHPORT="22" HTTPWifiEnable="1" TELNETWifiEnable="0">
-<AccessControl AccessControlListEnable="1" AccessControlListNumberOfEntries="7">
+<AclServices HTTPLanEnable="1" HTTPWanEnable="0" FTPLanEnable="1" FTPWanEnable="0" TELNETLanEnable="0" TELNETWanEnable="0" SSHLanEnable="0" SSHWanEnable="0" HTTPPORT="80" FTPPORT="21" TELNETPORT="23" SSHPORT="26" HTTPWifiEnable="1" TELNETWifiEnable="0">
+<AccessControl AccessControlListEnable="0" AccessControlListNumberOfEntries="7">

Sen ladda du upp konfen. Därefter kan man lägga upp port-forwards i gränssnittet. Det kanske finns ett bättre eller mer minimalt sätt, men detta har funkat för mig.

Fast nu har Wifi börjat krångla. Skräp-router...

var laddar du ner?
under "Port Trigger Configuration" finns inget sådant
har öppnat portar via "3_TR069_VOIP_INTERNET_R_GE_VID_" som banhof säger är fibern, dom andra två säger ju adsl och vdsl så auto 3, men ändå...
Öppna portar gör inte ett skit, portarna är inte någon av portarna banhof säger att dom blockar.

Och google hittade bara denna tråden, var kan man ladda ner config och modifiera och sedan ladda upp? hittar inte det någonstans i DG8245W2-10

edit::
routern hade visst loggat ut mig, hittade config, men ser inga fel

OpenProtocol="UDP"/>
<X_HW_PortTriggerInstance InstanceID="2" Enable="1" TriggerPort="XXXXX" TriggerPortEnd="XXXXX" TriggerProtocol="TCP" OpenPort="XXXXX" OpenPortEnd="XXXXX" OpenProtocol="TCP"/>
<X_HW_PortTriggerInstance InstanceID="3" Enable="1" TriggerPort="XXXXX" TriggerPortEnd="63039" TriggerProtocol="TCP" OpenPort="XXXXX" OpenPortEnd="XXXXX"

samma med UDP, config ser ut som i router inställningarna så ser inte varför portarna är låsta ändå

ny info
Permalänk
Medlem

Jag får inte heller denna router att öppna portarna. Enligt bahnhof har jag en fast ip-adress och det ska gå att öppna upp portarna. Har till och med kört igång DMZ och får fortfarande ingen tillgång till den port jag tänkt öppna. Helt hopplöst

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig det där att fungera korrekt, men jag har löst problemet på ett annat sätt. Jag har bryggat huaweiroutern och sedan skaffat en bättre router och jag valde en wrt1900acs med dd wrt på. Så nu har jag fungerande ip telefoni och portforward

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hej!

Då var man ny innehavare till en DG8245W2-10 tillsammans med 100-talet till i BRF:en. Verkar ju vara en kompetent router, men som inte respekterar port forwards man sätter upp.

Är det någon som fått det att lira utan att editera config manuellt?

@astrandpeter Vad går din ändring ut på? Jag har allt det du nämner utom port 81 delen.

Efter man sätter upp en forward i GUI:t så dyker den ju upp till synes fint i config-xml, nedan är min <PortMapping> för relevant anslutning.

Här har jag försökt mappa 51413/TCP till interna IP:t 192.168.1.7

-<PortMapping NumberOfInstances="1"> -<PortMappingInstance InstanceID="1" X_HW_Flag="0" X_HW_MAC="" X_HW_ExternalIP="" X_HW_OperateRule="" X_HW_RemoteHostRange="" X_HW_ExternalSrcEndPort="0" X_HW_ExternalSrcPort="0" X_HW_InternalEndPort="51413" PortMappingDescription="TNT" InternalClient="192.168.1.7" PortMappingProtocol="TCP" InternalPort="51413" ExternalPortEndRange="51413" ExternalPort="51413" RemoteHost="" PortMappingLeaseDuration="0" PortMappingEnabled="1"> -<X_HW_Portlist NumberOfInstances="1"> <X_HW_PortlistInstance InstanceID="1" InternalPort="51413:51413" ExternalPort="51413:51413" ExternalSrcPort="" Protocol="TCP"/> </X_HW_Portlist> </PortMappingInstance> </PortMapping>

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv, kanske hjälper det någon.

Alla vi har gjort motsvarande på andra routers 100 ggr tidigare. Men DG8245W2-10 verkar funkar lite annorlunda. Min upplevelse var att det funkade ibland, ibland inte (vid test av en valfri online-port-forward tester).

Vad jag gjorde för att fixa det hela:
1. Resetta till default inställningar via GUI:t (eller via resetknapp gissar jag). Lite oklart vad detta gör, om något. Det återställer också lösenordet till Banhofs defaultlösenord och tar alla andra inställningar från deras provisioning.
2. Sätt upp port mapping med internt ip, extern port och intern port. Inställningarna får effekt direkt, inget behov av att spara eller starta om.
3. Inse att denna routern är som standard inställd på "Port-restricted cone"-NAT (finns under WAN inställningar). Jag skulle tro att många andra konsumentrouters har en liberalare inställning. Det är detta som skapade förvirring hos mig. Tjänsten bakom routern måste först skicka något på den aktuella porten för att den ska öppnas för trafik utifrån.

I praktiken kunde jag vara tvungen att starta om i mitt fall en docker-container efter mappningen var gjort men innan porten ses som öppen för diverse online port testare.

/e

Permalänk
Medlem

Har samma Router port forvard har funkat fint men jag kör på 5000 och 5001 och lite ssl men nu har jag upkolipngs problem med borttappade paket är det nån som vet vart man slår på funktionen svara på PING för den vägrar svara på ping utifrån fast jag stängt av det som ska blocka i säkerhets delen