Nintendo stäms efter upprepade problem med Joy-con-kontroller till konsolen Switch

Permalänk
Melding Plague

Nintendo stäms efter upprepade problem med Joy-con-kontroller till konsolen Switch

Spelkonsolen Nintendo Switch har över två år på nacken, men nu höjer missnöjda användare rösten över problem med de tillhörande kontrollerna. Resultatet är en stämningsansökan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det med garanti osv om man har en felande Joy-con, får man den utbytt även utanför garantin mo det visar sig att man har en av de "dåliga"?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med drifting på mina joycons. Har senare köpt Pro kontrollern pga komforten och batteriet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har lyckats undvika dessa problem med mina Joycons, har de "Vanliga" blåröda samt Smash versionerna om det spelar nån roll. Har inte direkt spela mycket så kanske är ett fel som kommer visa sig om nått år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

USA! USA! USA! Stäm allt och alla!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag lämnade faktiskt in min ena kontroll för ca en månad sedan just för detta problemet. Detta efter ca 100-150 timmars speltid. De bytte styrspaken och nu fungerar den igen. Hoppas denna stämningen leder till någon form av förlängd garanti, för det är ju inte riktigt okej att kontrollen går sönder efter så lite användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

USA! USA! USA! Stäm allt och alla!

Om det hjälper höja kvalitén på produkten så why not? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Det finns en Youtube kanal som heter mymatevince. Han köper in trasiga enheter som han sedan försöker laga. Intrycket man får är att kontrollerna är rent skräp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

USA! USA! USA! Stäm allt och alla!

Detta är väl ändå en av dom gångerna när stämning faktiskt används som det ska göras?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bra, sämre kontroller får man leta efter, säkert 1 år sen jag använde mina nu och kör endast med Pro Controller för den är inte lika värdelös.

Permalänk
Medlem

pinsamt att dom kommer undan med detta så länge.. switch kostar ju lika mycket som en ps4 slim ju.. fattar inte. vet inte när jag senast hade sönder en sony kontroller? det har nog aldrig hänt mig efter så mycket spelande..

Permalänk
Medlem

Mer störigt med dom svaga plast plupparna som låser fast kontrollerna vid skärmen, har fått byta bägge på min switch, inte ok för en kontroll som kostar 700Kr

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Detta är väl ändå en av dom gångerna när stämning faktiskt används som det ska göras?

Låter väl mer som ett garantiärende?

Permalänk

Har upplevt detta problemet, gick in på Gamestop som sa att Jag behövde kontakta Nintendo. Inte orkat dra i det... Missnöjd. Hoppas pengarna de lurade av mig går till ännu ett grymt Zelda.. som jag ändå kommer lira med Pro kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur är det med garanti osv om man har en felande Joy-con, får man den utbytt även utanför garantin mo det visar sig att man har en av de "dåliga"?

Självklart. Tre års reklamationsrätt för fabrikationsfel vilket detta är ett solklart fall av om det nu är allmänt känt att det är ett hårdvaruproblem. Reklamationsrätten förlängs dessutom ytterligare för utbytesenheten om en ersättningsenhet skulle råka ut för samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Varför har alla advokatfirmor i USA så krångliga namn? Det är inte direkt så att Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith bara rullar av tungan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att vänster joy-con tappade anslutning och slutade svara på knapptryck, skickade in den till Bergsala men vet inte riktigt vad dom gjorde med den. Problemen kvarstår fortfarande, möjligtvis liite bättre. Nu är det egentligen ett ickeproblem då jag nästan enbart kör handhållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 220volt:

Jag hade problem med att vänster joy-con tappade anslutning och slutade svara på knapptryck, skickade in den till Bergsala men vet inte riktigt vad dom gjorde med den. Problemen kvarstår fortfarande, möjligtvis liite bättre. Nu är det egentligen ett ickeproblem då jag nästan enbart kör handhållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Bergsala är riktigt jobbiga att ha med å göra. Önskar Nintendo böt distributionsbolag.

Permalänk

Min vänstra driftade redan efter 40h speltid skickade in den till webhallen tog 4 veckor för att få tillbaks den nu har den fungerat i 10h. De bytte bara styrpekaren får se om felet kommer tillbaks.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Jag lämnade faktiskt in min ena kontroll för ca en månad sedan just för detta problemet. Detta efter ca 100-150 timmars speltid. De bytte styrspaken och nu fungerar den igen. Hoppas denna stämningen leder till någon form av förlängd garanti, för det är ju inte riktigt okej att kontrollen går sönder efter så lite användning.

Lämnade du in på garanti eller fick du betala för detta, och i så fall hur mycket?

Skrivet av Orisons:

Mer störigt med dom svaga plast plupparna som låser fast kontrollerna vid skärmen, har fått byta bägge på min switch, inte ok för en kontroll som kostar 700Kr

Mina pluppar börjar nog också bli dåliga, har haft min Switch sen release. Vid ett par tillfällen så har en joycon åkt av ofrivilligt. Jag har aldrig satt på dom åt fel håll som många andra lyckats med (aldrig använt strapsen heller).

...

Min vänstra joycon har driftat ett tag. Mejlade Bergsala för ett tag sen och förklarade problemet, de erbjöd sig reparera styrspaken för 350 kr inkl. returfrakt. Med frakten dit så kostar det ju väldigt nära de pengar en joycon skulle ha kostat ny, om det nu hade gått att köpa EN... Och en Pro Controller tycker jag inte är värd priset, så jag inväntar SN30 Pro+ istället. Det är första gången någonsin som jag föredrar en handkontroll från tredje part över original...

Denna konsol är ju himla skräpig i jämförelse med den kvalité Nintendo normalt sett står för. Redan från början kändes både dockan och dockade joycons ruckliga. Spelen är bra och konsolen håller ju om man är försiktig (bortsett från drifting och i mitt fall att konsolen inte alltid laddar i dockan), så de hade absolut kunnat slipa lite extra på designen innan de valde att släppa den.

PS. FZ har gjort en undersökning där 68% svarat att de har problem med drifting.
PS2. Det fanns visst en vänster joycon, men hos Liontech för 50k exkl. frakt (ej typo...)

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför har alla advokatfirmor i USA så krångliga namn? Det är inte direkt så att Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith bara rullar av tungan...

Skickades från m.sweclockers.com

De är alla partners/delägare i firman och vill ha namnet på brevhuvuden osv...

Permalänk
Medlem

Köpte ett beggat switch, lirat en hel del (enbart med joycons för de är kung), no problem. Beställde 2 extra spakar för 80 spänn för att vara på den säkra sidan, det är 4 skruvar att lossa med en Y-mejsel.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk

Hade en joycon som drifta åt vänster. Men blåste försiktigt med tryckluft under den lilla gummiflärpen på joysticken. Sen spruta jag in wd-40 där med. Sen va den som ny igen och funkat felfritt i ett halvår nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De är alla partners/delägare i firman och vill ha namnet på brevhuvuden osv...

Ja, det förstår jag så klart men det känns så amerikanskt att alla har så stort ego att samtliga namn ska vara med och namnet hade aldrig funkat i t.ex. Sverige. Eller vad sägs om advokatbyrå Johansson Schwarz Svedberg Mikonen-Hedman?

Antingen tar man väl ett namn eller kör på något i stil med Chimicles & Partners, att ha fem personnamn blir bara fånigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Lämnade du in på garanti eller fick du betala för detta, och i så fall hur mycket?

Lämnade in den på garanti och de löste det gratis. Jag frågade killen på Elgiganten hur det blir om samma problem uppstår när jag är utanför garantitiden och han hävdade att då lämnar jag in den på reklamation och får den reparerad utan kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Har upplevt detta problemet, gick in på Gamestop som sa att Jag behövde kontakta Nintendo. Inte orkat dra i det... Missnöjd. Hoppas pengarna de lurade av mig går till ännu ett grymt Zelda.. som jag ändå kommer lira med Pro kontrollen.

Men om du köpt saker hos Gamestop så är det ju dom som ska kontakta Nintendo, detta låter konstigt.

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att Nintendo kommer att reparera felaktiga Joy-Cons gratis, även utanför garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, det förstår jag så klart men det känns så amerikanskt att alla har så stort ego att samtliga namn ska vara med och namnet hade aldrig funkat i t.ex. Sverige. Eller vad sägs om advokatbyrå Johansson Schwarz Svedberg Mikonen-Hedman?

Antingen tar man väl ett namn eller kör på något i stil med Chimicles & Partners, att ha fem personnamn blir bara fånigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för fel på "Anderson & Pettersson & Lundström & Jag" Går ju tydligen bra för dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spokig:

Har lyckats undvika dessa problem med mina Joycons, har de "Vanliga" blåröda samt Smash versionerna om det spelar nån roll. Har inte direkt spela mycket så kanske är ett fel som kommer visa sig om nått år?

Skickades från m.sweclockers.com

Sett en del om det på youtube och det verkar just vara efter ett tag (år) det kommer.

Hoppas för egen del att det betyder att nintendo kommer att göra något åt det i kommand lite eller nya revisionen eftersom jag tänkte köpa min första switch då.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Mina Joycons har driftat sedan jag köpte Switchen sen launch, och helt ärligt är det de sämsta kontrollerna jag någonsin använt. Riktar jag dem inte mer eller mindre rakt mot Switchen så slutar den registrera inputs. Då det var ett känt fel så var rekommendationen att kontakta Nintendo direkt så skulle dem laga dem eller byta ut dem gratis åt en. Fick aldrig något svar från Nintendos support, så prövade att kontakta Bergsala eftersom dem är distributör åt Sverige men fick inget svar. Men man kanske ska get det ett nytt försök nu när det är uppe på tapeten.