Kom igång med övervakning av hemmet – smarta övervakningskameror

Permalänk
Medlem

Som min morfar alltid sagt, skaffa en hund om du inte vill ha inbrott hemma.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Som min morfar alltid sagt, skaffa en hund om du inte vill ha inbrott hemma.

En sån här då kanske ?

https://www.electrokit.com/produkt/rorelsedetektor-med-larm-skallande-hund/

Permalänk
Medlem

@aragon: Vilken modell hikvision har du? finns tusen olika har funderat på Axis eller hikvision länge också. Verkar som det är dessa man ska ha om man vill ha riktig snabb response. wyze är nog helt ok också med det priset men inte för utomhus även om man kan ha under tak. Tror inte de gör lika bra jobb som hikvision heller.

Permalänk
Medlem

@reza666: jag har 3 olika, dessa har ett par år på nacken nu.
ett par DS-2CD2032-I ett par DS-2CD2332-I dessa köpte jag från kina och flashade med firmware för europa.
samt två st ptz med 20x zoom dessa är dock inte rena hikvision utan använder en modul från dom CMR-HD200-20-k

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ok! Imorn så kommer troligtvis min Arlo Go.
Det är 'bara' 720p, men verkar lovande, det är en kamera med inbyggd 4G så absolut inga kablar.
Får se hur många problem det blir med det.

(Det har varit nån och snått våra kräftor ett par gånger nu de senaste två åren jag fiskat och det stör mig som f*n.)

Så om det är något jag ska titta på/testa så får ni skriva det här.

En kompis tipsade mig om HiLook, t.ex.: https://www.inet.se/produkt/5406681/hilook-ipc-d140h-4mp
Vilket verkar vara ett prisvärt alternativ om man vill dra med PoE och köra. https://www.hikvision.com/europe/Products/HiLook/Network-Came...
Ska tydligen gå att lagra med koppling mot NAS (Synology bla.). Inget jag själv kan bekräfta.

Permalänk
Medlem

Arlo Go + biltema kamo-bandage.

För 1900 kr hade det varit en klockren kamera, nu känns den lite för dyr.
Kör utan abonnemang och är generellt nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att köpa 4st UniFi G3-Flex och sätta upp här hemma men finns det något smidigare och mer prisvärt alternativ?
Har en mac mini som står på hela dagarna och rullar windows 10 som plex server som kan agera server för kameror men vill inte ha något som tar timmar att konfigurera. Får gärna vara POE och annars har jag hela nätverket med UniFi

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag hade tänkt att köpa 4st UniFi G3-Flex och sätta upp här hemma men finns det något smidigare och mer prisvärt alternativ?
Har en mac mini som står på hela dagarna och rullar windows 10 som plex server som kan agera server för kameror men vill inte ha något som tar timmar att konfigurera. Får gärna vara POE och annars har jag hela nätverket med UniFi

Jag har själv testat G3-flex på en windows-burk och det var väldigt smidigt att sätta upp. Bara att installera programmet och sedan ge kameran ström. Efter att kameran hittats så uppdaterades firmware direkt per automatik.

I programvaran kan man enkelt ställa in om och hur inspelning ska triggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@reza666: jag har 3 olika, dessa har ett par år på nacken nu.
ett par DS-2CD2032-I ett par DS-2CD2332-I dessa köpte jag från kina och flashade med firmware för europa.
samt två st ptz med 20x zoom dessa är dock inte rena hikvision utan använder en modul från dom CMR-HD200-20-k

Tack tack, ska kolla in de. Köper nog direkt från de eller Amazon.de eller uk i så fall.

@lasseTM: det märket har jag hört talas om för att ha bra kvalite. Ska kolla även in dessa.

Permalänk
Medlem

Håller fortfarande på och utvärderar min Arlo Go.

Kan tilläggas att sen laddning i torsdags föra veckan så är den nu nere på 28% efter att ha spelat in en massa katter under natten. Jag loggar naturligtvis in relativt frekvent också.

Men med nuvarande användning så skulle min Arlo Go hålla sig i ca. 10 dagar.
Inte riktigt de 1-3 månaderna som de gör reklam med.

Ska nu ladda ordentligt igen och se vad som händer när jag installerar den vid dörren.
Kanske har jag bara haft 'otur'?

Permalänk
Medlem

Laddade om, satte om till power savings, har tittat in lite mindre frekvent.
Men som sagt så verkar Arlos Go kamera hålla ca. 10 dagar för mig.
Inte 1-3 månader.

Känns som helt bananas marknadsföring eller har jag fått ett måndags exemplar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av riche:

Laddade om, satte om till power savings, har tittat in lite mindre frekvent.
Men som sagt så verkar Arlos Go kamera hålla ca. 10 dagar för mig.
Inte 1-3 månader.

Känns som helt bananas marknadsföring eller har jag fått ett måndags exemplar?

Det beror väl på hur ofta de aktiveras och spelar in. Själv kör jag Arlo Pro 2, som efter ca. 4 månader är på 29% batteri.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det beror väl på hur ofta de aktiveras och spelar in. Själv kör jag Arlo Pro 2, som efter ca. 4 månader är på 29% batteri.

Hur upplever du Arlo 2 ? (har för övrigt spanat in sweclockers pilotrecension av den)
När jag läser reviews på onlinebutiker som säljer den så pratar dom om dåliga upplevelser med drops i kommunikation med kameror, samt att dom måste resynka kamerorna m.m.

Står i valet och kvalet mellan arlo 2 och unifi g3 x2 + poe switch setup, varav båda hamnar i ungefär samma prisklass, varav sistnämnda är väsentligt mer arbete att få till i håltagningar i mitt hus

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tagert:

Hur upplever du Arlo 2 ? (har för övrigt spanat in sweclockers pilotrecension av den)
När jag läser reviews på onlinebutiker som säljer den så pratar dom om dåliga upplevelser med drops i kommunikation med kameror, samt att dom måste resynka kamerorna m.m.

Står i valet och kvalet mellan arlo 2 och unifi g3 x2 + poe switch setup, varav båda hamnar i ungefär samma prisklass, varav sistnämnda är väsentligt mer arbete att få till i håltagningar i mitt hus

Jag har inte haft några problem alls med min setup, men jag bor inte i en villa med stora avstånd utan i en vanlig lägenhet. Själv använder jag endast kamerorna för att få videofeed/notifikationer om att någonting händer när jag inte är hemma. Har inte haft tid att leka med integrationer etc. ännu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har inte haft några problem alls med min setup, men jag bor inte i en villa med stora avstånd utan i en vanlig lägenhet. Själv använder jag endast kamerorna för att få videofeed/notifikationer om att någonting händer när jag inte är hemma. Har inte haft tid att leka med integrationer etc. ännu.

Jag har inte haft några problem, tills idag ?

Så måste b fråga ni som vet (?)

jag hade Arlo basic (free) och då hade jag "en kalender" och då kunde jag se alla mina inspelningar i sju (7) dagar.

Men det verkar som Arlo har tagit bort "basic" och nu är min kalender helt nollställd, den spelar inte in ett skit!!!

Det ända jag kan se är "Live"

Har dom ändrat på villkoren ?

Köpte ju dessa för att kunna se "Motion detection" i kalendern och 7 dagar räckte för mig! Att betala typ 30kr i månaden per kamera, är inget jag vill, för att få 30 dagar i kalendern!

Gräver dom sin egen grav nu Arlo?

Och en bonusfråga.... Varför finns där 2st USB 2.0 uttag på basenheten?
är tanken att man ska kunna koppla in en USB-hårddisk och vara sitt "egna moln" ???? (och hur funkar det, kopplat in en USB-disk men ingenting händer)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Jag har inte haft några problem, tills idag ?

Så måste b fråga ni som vet (?)

jag hade Arlo basic (free) och då hade jag "en kalender" och då kunde jag se alla mina inspelningar i sju (7) dagar.

Men det verkar som Arlo har tagit bort "basic" och nu är min kalender helt nollställd, den spelar inte in ett skit!!!

Det ända jag kan se är "Live"

Har dom ändrat på villkoren ?

Köpte ju dessa för att kunna se "Motion detection" i kalendern och 7 dagar räckte för mig! Att betala typ 30kr i månaden per kamera, är inget jag vill, för att få 30 dagar i kalendern!

Gräver dom sin egen grav nu Arlo?

Och en bonusfråga.... Varför finns där 2st USB 2.0 uttag på basenheten?
är tanken att man ska kunna koppla in en USB-hårddisk och vara sitt "egna moln" ???? (och hur funkar det, kopplat in en USB-disk men ingenting händer)

Vilken Arlo har du?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vilken Arlo har du?

Ja tyvärr så är det Arlo gen 1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Ja tyvärr så är det Arlo gen 1

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör Pro 2 och här fungerar 7 dagars inspelning som vanligt. Kan det vara så att du kör gamla appen? De släppte en helt ny för ett litet tag sedan och håller på att fasa ut den äldre varianten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag kör Pro 2 och här fungerar 7 dagars inspelning som vanligt. Kan det vara så att du kör gamla appen? De släppte en helt ny för ett litet tag sedan och håller på att fasa ut den äldre varianten.

Jo jag kör nya appen.

Men det var jag själv som gjorde bort mig.
I sommras så avaktiverade jag motion detect på en kamera när jag hade gäster.....
Så det var den kameran som ställde till det, när jag kopplade in kamera nr 2, så kom jag på mitt misstag.
Och allt funkar perfekt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]