Priset för DRAM-kretsar har stigit med över 20 procent i juli 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

3200++ måste väl vara som billigast nu?
Det finns minnen i SSD också.

Jag vet. Tror inte man kan titta bakåt och göra en prognos på basen av detta.
Man måste träffa toppen. Har vi en topp om 100 år?

Jag tror nog att historiken för Affärsvärldens generalindex är bättre att gå på än repo och en ungefärlig känsla för hur det kommer att gå framöver. Men det är bara mina åsikt... Ännu bättre är kanske att utgå från något globalt index.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Och nu ska väl någon skryta om att jag köpte mina minnen för så lite pengar datum xxxxx kr.

Jag minns det som igår. Det var länge sedan, jag var bara en liten pojk på den tiden... Jag jobbade hela sommaren med att putsa skor och öppna grindar åt folk som passerade med häst och vagn. Men till sist kunde jag köpa 16 GB RAM för 19 öre. Och en smörkola fick jag på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Sparat, inte tjänat. Jag själv lyckades dock få ge 1700 kr för 16 gb-minnen förra sommaren. Det kändes sådär när de gick ner till halva priset nyligen. Men vad gör det om 100 år?

Skickades från m.sweclockers.com

He he! Kollade vad jag gett för minnen en gång i tiden. Nu var 16 GB helt utan rim och reson men räknar man om till 16 GB så:

1995: 5 000 000:- (ca 5000:- för 16 MB sticka)
1980-81: 60 000 000:- (knappt 8:- för 2KB krets, det var ett klipp tyckte man då)
1978: 650 000 000:- (drygt 5:- för 1/8 KB krets, SRAM dock så dyrare än Dynamiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

3200++ måste väl vara som billigast nu?
Det finns minnen i SSD också.

Jag vet. Tror inte man kan titta bakåt och göra en prognos på basen av detta.
Man måste träffa toppen. Har vi en topp om 100 år? Är 2019 ett bra år att starta?

Som Kineserna säger: Bästa tiden att sätta ett träd var för 20 år sedan. Men den näst bästa tiden är idag

😃

Permalänk
Medlem

Det är klart man blir arg. Jag förstår dem som blir arga. Precis när man börjat bli lite glad för at priserna sjunkit sakta mot mer normala vettiga nivåer som börjar närma sig ett läge där det inte känns som sjuka överpriser längre... Så stiger priset. Det är klart man blir arg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Köpläge för mera minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Japp dags att gå upp till 16GB då.

Permalänk
Medlem

Här var faktist g.skill 3600 2x8GB nede i 890 kronor för någon dag sedan. Hmm.....

Ser att Liontech tog strömavbrottet hårt dock.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4784511

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Minnesmaffian igång igen, ja. Vore ju tråkigt om RAM-minnen var prisvärda, som förr.

Folk får väl säga vad de vill, men jag tror det är riggat för att hålla priserna uppe.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

He he! Kollade vad jag gett för minnen en gång i tiden. Nu var 16 GB helt utan rim och reson men räknar man om till 16 GB så:

1995: 5 000 000:- (ca 5000:- för 16 MB sticka)
1980-81: 60 000 000:- (knappt 8:- för 2KB krets, det var ett klipp tyckte man då)
1978: 650 000 000:- (drygt 5:- för 1/8 KB krets, SRAM dock så dyrare än Dynamiskt)

Haha! Fantastiskt! 1/8 kb krets... Och jag som tyckte pc 100 MHz var mycket när jag var liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Minnesmaffian igång igen, ja. Vore ju tråkigt om RAM-minnen var prisvärda, som förr.

Folk får väl säga vad de vill, men jag tror det är riggat för att hålla priserna uppe.

Självklart är det så.

Men hur ska du bevisa detta ?

Självklart har dom reservström till fabrikerna bara kolla på datacenter tror du dom hoppar över denna säkerhet ?

Driftstopp är det dyraste en stor fabrik kan råka ut för så ingen skulle chansa på denna biten.

Säg att dom har ex 5000 anställda vad kostar lönen per/timme ?
Eller leverans ut mot leverantör.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Dessa "problem" var ju inte alls väntade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart är det så.

Men hur ska du bevisa detta ?

Självklart har dom reservström till fabrikerna bara kolla på datacenter tror du dom hoppar över denna säkerhet ?

Driftstopp är det dyraste en stor fabrik kan råka ut för så ingen skulle chansa på denna biten.

Säg att dom har ex 5000 anställda vad kostar lönen per/timme ?
Eller leverans ut mot leverantör.

Eller hur, säger inte emot dig där. Men det är ju lite sjukt egentligen om driftstopp innebär att de tjänar såpass mycket att det täcker upp alla kostnader det innebär. Fast de kanske inte haft driftstopp egentligen, utan bara säger att de haft det för att driva upp priserna?

Annars får man väl hoppas att någon kan lyckas gräva fram något om det.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Det är ett handelsbråk mellan Japan och Syd-Korea som gör detta.

SYDKOREA
VÄDJAR USA OM HJÄLP I EXPORTBRÅK MED JAPAN - RTRS (Direkt)
2019-07-11 12:22
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sydkorea har varnat USA om den potentiella skadan som japanska restriktioner på högteknologisk export till sin asiatiske granne kan få, då konflikten mellan de asiatiska länderna intensifierats, skriver Reuters på torsdagen.

I juni införde Japan restriktioner som framförallt väntades drabba Sydkoreas teknikindustri. Samsungs Electronics och SIK Hynix lyftes fram som de två främsta bolagen som skulle komma att drabbas av restriktionerna, och båda är underleverantörer till amerikanska Apple.

Enligt Sydkorea kommer restriktionerna inte bara skada landets egna teknikföretag, under även hela den globala försörjningskedjan, och därmed amerikanska bolag. Utifrån detta menar Sydkorea att det även ligger i USA:s intresse att restriktionerna upphör, skriver Reuters.

I veckan sade Japan att striktare restriktioner för export kommer att införas på material som används för att tillverka minneschips och displaypaneler.

Varken USA eller Japan ser dock behovet i att USA skulle gå in som en medlare i dispyten, och enligt en amerikansk analytiker är det högst osannolikt att USA skulle gå in i konflikten mellan länderna, uppger tidningen.

Dispyten mellan de två länderna blåstes upp efter att ett diplomatiskt bråk kring tvångsarbete under andra världskriget eskalerat. Enligt Japan var dispyten löst när grannarna återupptog diplomatiska relationer 1965, vilket fick Japan att se rött när Sydkorea i oktober ifjol dömde japanska Nippon Steel att kompensera sydkoreanska tvångsarbetare.

Permalänk

har skickar en rättelse till redaktionen.

https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-07-22-gartner-says-worldwide-semiconductor-revenue-to-decline-9point6-percent-in-2019

Gartner Says Worldwide Semiconductor Revenue to Decline 9.6% in 2019
DRAM Pricing to Decline 42% in 2019 Due to Demand-Driven Oversupply

Så kom igen och börja gnälla nu igen.
Nu ville man köpa en dator men minnena blir billigare senare i år

Permalänk
Medlem

Nu svajar nyhetsartiklarna likt en segelbåtsmast
https://www.sweclockers.com/nyhet/27921-ddr4-minne-fortsatter...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO