Mina kompisar kan inte joina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Det har iallafall funkat med ipv4 (192.168) på min andra dator

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för att dessa datorer är på samma nätverk. Ifall dina kompisar inte är hemma hos dig kan de inte nå dig med en lokal IP, dvs 192.168 osv-IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Det har iallafall funkat med ipv4 (192.168) på min andra dator

Skickades från m.sweclockers.com

Ska vi hjälpa dig så måste vi reda ut hur nätverket ser ut. Jag är helt borta på topologin här.

Du ska driva en spelserver. Inget konstigt där. Du har en dator till. Allt som sitter innanför din router tillhör 192.168.x.x , det är ditt s.ka. interna eller lokala nätverk. Därifrån är det inga problem att ansluta till din server på 192.168 eftersom det ligger på samma nätverk.

Var är dina kompisar någonstans? Jag bryr mig inte om staden, men är dom i samma hus och spelar? Är dom kopplade till din router eller använder dom ditt wifi? Sitter dom hemma hos sig i ett annat hus och spelar?

Sitter dom i ett annat hus och använder sin egna internetanslutning för att ansluta till ditt spel, så kan dom inte försöka ansluta med 192.168. för då försöker dom ansluta till en spelserver på sina egna nätverk. Då måste dom ansluta via det IP du har fått ifrån din internetoperatör.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Som alla redan har svarat

1) 192.168 är en privat/lokal adress för ditt hemnätverk , sitter alla lokalt "anslutna inom ditt nätverk" så fungerar det. https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network , sätte du upp en privat tunnel som alla ansluter till fungerar det även https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_networ

2) Sitter dom utanför nätverket behöver du skicka din publika adress, kan dom inte ansluta till den behöver du antagligen a) öppna porten, b) köra en portforward på den porten mot din privata adress (som kör minecraft servern)

Men går det med ipv6 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men går det med ipv6 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det fungerar på exakt samma sätt som ipv4 delvis följ råden som alla andra har gett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men går det med ipv6 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma sak, bara nyare IP-version.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Två frågor.

1. Har du koll på om du har Publikt IP? Har du inte publikt IP så kör du typ CG-NAT vilket omöjliggör för andra att ansluta till din server oavsett hur bra portforwarden är.

2. Har datorn med servern en statisk IP och har du kopplat portforwarden till den IP-adressen?

När jag öppnade så kunde jag bara skriva den ip adressen som börjar på 192.168. Och vad jag har läst så ser det ut som att det är en privat ip

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

När jag öppnade så kunde jag bara skriva den ip adressen som börjar på 192.168. Och vad jag har läst så ser det ut som att det är en privat ip

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, privata IP-adresser används på det lokala nätverket. Det vill säga, det som du har innanför din router.

192.168.0.0 -> 192.168.255.255
172.16.0.0 -> 172.31.255.255
10.0.0.0 -> 10.255.255.255

Dessa tillhör lokala nätverk och kan inte användas på internet. Ska man komma åt något på dom adresserna, så måste man gå via den IP-adressen du har fått av din internetoperatör efter att du har satt upp en portforward. Portforwarden berättar vilken port som ska användas (Används av tjänsten du vill kommunicera med) samt måldestinationen på nätverket (IP-adressen som servern/tjänsten ligger på).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Ja, privata IP-adresser används på det lokala nätverket. Det vill säga, det som du har innanför din router.

192.168.0.0 -> 192.168.255.255
172.16.0.0 -> 172.31.255.255
10.0.0.0 -> 10.255.255.255

Dessa tillhör lokala nätverk och kan inte användas på internet. Ska man komma åt något på dom adresserna, så måste man gå via den IP-adressen du har fått av din internetoperatör efter att du har satt upp en portforward. Portforwarden berättar vilken port som ska användas (Används av tjänsten du vill kommunicera med) samt måldestinationen på nätverket (IP-adressen som servern/tjänsten ligger på).

Men jag fick ingen ip efter att jag port forwardade. Eller ska jag använda den ip:n som börjar på 85

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men jag fick ingen ip efter att jag port forwardade. Eller ska jag använda den ip:n som börjar på 85

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att du inte fick någon IP?
Du ska ange den ip-adress som datorn med spelservern har, som måldestination.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Vad menar du med att du inte fick någon IP?

Du ska ange den ip-adress som datorn med spelservern har, som måldestination.

Men vilken ip. Om vi säger att jag öppnar cmd och skriver ipconfig. Vilken ip är det jag ska lägga in i servern då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men vilken ip. Om vi säger att jag öppnar cmd och skriver ipconfig. Vilken ip är det jag ska lägga in i servern då

Skickades från m.sweclockers.com

Nu lägger jag ned det här.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Nu lägger jag ned det här.

Ok hejdå😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Avstängd

@Macluc123:

Använd IP-adressen du får på den här hemsidan för att ge till dina vänner: https://whatismyipaddress.com

För övrigt behöver du inte ange IP-adress i server.properties så jag kan rekommendera dig att ta bort den om du inte specifikt vet att du behöver skriva in den där.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

@Macluc123:

Använd IP-adressen du får på den här hemsidan för att ge till dina vänner: https://whatismyipaddress.com

För övrigt behöver du inte ange IP-adress i server.properties så jag kan rekommendera dig att ta bort den om du inte specifikt vet att du behöver skriva in den där.

Okej Tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

@Macluc123:

Använd IP-adressen du får på den här hemsidan för att ge till dina vänner: https://whatismyipaddress.com

För övrigt behöver du inte ange IP-adress i server.properties så jag kan rekommendera dig att ta bort den om du inte specifikt vet att du behöver skriva in den där.

Men jag kör på internetkabel. Gör det någon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men jag kör på internetkabel. Gör det någon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, ingen alls

Permalänk
Skrivet av evirob:

Nej, ingen alls

Ok. Men nu undrar jag bara en sista sak. Varför kan jag använda min ipv4 som jag hittar i cmd på min andra dator men inte på denna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Skrivet av Macluc123:

Ok. Men nu undrar jag bara en sista sak. Varför kan jag använda min ipv4 som jag hittar i cmd på min andra dator men inte på denna

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagts tidigare, det är för att båda dina datorer är anslutna till samma lokala nätverk, därför funkar 192.168.x.xx adressen.

Permalänk
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Som sagts tidigare, det är för att båda dina datorer är anslutna till samma lokala nätverk, därför funkar 192.168.x.xx adressen.

Nope inte samma nätverk. Min ena dator är i Göteborg. Min andra är i Norrköping

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Skrivet av Macluc123:

Nope inte samma nätverk. Min ena dator är i Göteborg. Min andra är i Norrköping

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, missade det. Om jag får fråga, hur har du haft möjlighet att testa imellan de två?

Permalänk
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Okej, missade det. Om jag får fråga, hur har du haft möjlighet att testa imellan de två?

Jag bor hos min pappa egentligen. Så är jag hos min mamma som bor i Göteborg på lov och helger. Och då har jag ju öppnat en server med en ipv4 som jag har fått från cmd i Norrköping.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

Men han trollar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av aToria:

Men han trollar.

Jaha gör jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk

Det låter extremt konstigt att du skulle kunna connecta med lokal ip till en dator som inte finns på nätverket, säker på att du ansluter till rätt dator?

Permalänk
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Det låter extremt konstigt att du skulle kunna connecta med lokal ip till en dator som inte finns på nätverket, säker på att du ansluter till rätt dator?

Jag spelar ju med mina kompisar. Fast dem bor ju såpas nära mig så jag vet inte om det har någon betydelse. Och jag vet inte om jag använder en publik ipv4 i Norrköping

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Jag bor hos min pappa egentligen. Så är jag hos min mamma som bor i Göteborg på lov och helger. Och då har jag ju öppnat en server med en ipv4 som jag har fått från cmd i Norrköping.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad är IP adressen du får från CMD? 192.168.x.x right? Vilket är en intern IP för ditt lokala nätverk. Kommer inte att fungera.

Permalänk
Skrivet av llxt:

Och vad är IP adressen du får från CMD? 192.168.x.x right? Vilket är en intern IP för ditt lokala nätverk. Kommer inte att fungera.

Men konstigt nog funkar det ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

@aToria: Så är det ju. Det märktes redan efter ett fåtal inlägg. Det är ju sommarlov trotts allt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men konstigt nog funkar det ju

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tekniskt omöjligt. Det är miljoners miljoner som använder dessa adresser lokalt i sitt hemanätverk. Inget som kommer att fungera utanför ditt nätverk.

Permalänk
Skrivet av Macluc123:

Jag spelar ju med mina kompisar. Fast dem bor ju såpas nära mig så jag vet inte om det har någon betydelse. Och jag vet inte om jag använder en publik ipv4 i Norrköping

Skickades från m.sweclockers.com

Om de bor granne med dig eller på andra sidan jorden har ingen betydelse, om de är på ett annat lokalt nätverk behöver de en extern ip att ansluta till. En ipv4-adress KAN inte ansluta till en extern server om den inte är inställd på det sättet (Om det nu går att göra, osäker), vilket det inte verkar vara.
Kan du se vilken adress du använder på andra stället för att ansluta. Vore extremt konstigt om det vore en vanlig ipv4 adress.