Mina kompisar kan inte joina.

Permalänk

Mina kompisar kan inte joina.

Hej! Nu är det så att jag börjar blir riktigt förbannad. Jag har öppnat en minecraft server. Då jag har laddat ner server filen från https://www.minecraft.net/sv-se/download/server/.

Det jag gör:
Jag lägger in server.jar i en mapp på skrivbordet
sedan öppnar jag server.jar
ändrar eula.txt till true istället för false.
sedan öppnar jag server.jar igen
sedan lägger jag in min ip address i server.properties
sedan ändrar jag max players i server.properties
sedan öppnar jag upp hela servern och jag kommer in men inte mina vänner

Så det skulle vara jättesnällt om någon visste och kunde hjälpa mig med detta problem

Mvh: Lucas

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat Minecraft men det är inte så att det finns vissa någon/några portar du kan behöva öppna upp i din router då?

https://portforward.com/minecraft/

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Hej! Nu är det så att jag börjar blir riktigt förbannad. Jag har öppnat en minecraft server. Då jag har laddat ner server filen från https://www.minecraft.net/sv-se/download/server/.

Det jag gör:
Jag lägger in server.jar i en mapp på skrivbordet
sedan öppnar jag server.jar
ändrar eula.txt till true istället för false.
sedan öppnar jag server.jar igen
sedan lägger jag in min ip address i server.properties
sedan ändrar jag max players i server.properties
sedan öppnar jag upp hela servern och jag kommer in men inte mina vänner

Så det skulle vara jättesnällt om någon visste och kunde hjälpa mig med detta problem

Mvh: Lucas

Vi behöver veta lite saker innan du blir förbannad.

Är det via Lan eller skall dom joina via sina hem? iaf så måste du öppna upp rätt portar i brandväggen/routern, är dessa inte öppnade så kommer dom inte att komma åt din server

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@BM-Mods: dem ska joina ifrån sina hem

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: dem ska joina ifrån sina hem

Du behöver öppna portar i routern. Gå in på portforward.com och välj din router och mknecraft så finns där instruktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: dem ska joina ifrån sina hem

Då är det som @Pelegrino säger. du måste öppna portarna i din router annars kommer det inte att fungera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@BM-Mods: Jag har inte behövt göra det på min andra dator. Och där funkar det

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

@Macluc123: Förslagsvis är din andra dator på samma nätverk? Då behöver den inte 'färdas' genom internet för att nå din server. Om dina kompisar skall nå servern från sina hem behöver de de, och då behöver du öppna portarna i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: Jag har inte behövt göra det på min andra dator. Och där funkar det

Då kör du sannolikt inte den datorn bakom någon router.
Har du datorn bakom en router så behöver du använda port forwarding (Eller DMZ, men det rekommenderas ej)

Permalänk
Medlem

du kan inte ha forward till två servrar med samma port

Permalänk
Medlem

Läser du länken jag länkade så står det ju hur du ska göra.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

@Rolexius: Min andra dator är inte på samma nätverk

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@Rolexius: Min andra dator är inte på samma nätverk

Du har fått samma råd flera gånger. Öppna porten och forwarda den till adressen där servern ligger.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom: Jag ska göra det!

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

@Macluc123: Hur ser din setup ut med datorer och router?
Vidare behöver du oavsett vad öppna portarna för att dina kompisar skall gå med, oavsett hur din andra dator är uppkopplad. Gör som andra skribenter råder dig.

Permalänk

@Pelegrino: Nu har jag öppnat portar men mina kompisar kommer fortfarande inte in.´Jag har skrivit in 25565 på både TCP och UDP

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@Pelegrino: Nu har jag öppnat portar men mina kompisar kommer fortfarande inte in.´Jag har skrivit in 25565 på både TCP och UDP

Två frågor.

1. Har du koll på om du har Publikt IP? Har du inte publikt IP så kör du typ CG-NAT vilket omöjliggör för andra att ansluta till din server oavsett hur bra portforwarden är.

2. Har datorn med servern en statisk IP och har du kopplat portforwarden till den IP-adressen?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har du Publikt IP som dom kan ansluta igenom? Kör du typ CGNAT så kan dom inte ansluta till tjänster & servrar på din adress.
Datorn som agerar server, har den en fast IP och har du pekat portforwarden på den IP-adressen?

Static IP menar du va?

Också viktigt at TS har en publik IP men vet ej själv hur man kollar det och tänker inte googla på väg på flyget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Static IP menar du va?

Också viktigt at TS har en publik IP men vet ej själv hur man kollar det och tänker inte googla på väg på flyget

Skickades från m.sweclockers.com

Statisk IP, precis. Driver man en server så är det för det mesta rätt störande om DHCP i routern får för sig att ändra datorns IP-adress och allt slutar fungera för att portforwarden inte längre är giltig

Vad har du för Internetoperatör? Är det så att du kör Bahnhof så kan du själv ordna detta på nätet eller via deras kundtjänst.
https://dhcp.bahnhof.se

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Två frågor.

1. Har du koll på om du har Publikt IP? Har du inte publikt IP så kör du typ CG-NAT vilket omöjliggör för andra att ansluta till din server oavsett hur bra portforwarden är.

2. Har datorn med servern en statisk IP och har du kopplat portforwarden till den IP-adressen?

Jag använder min ipv4 som address

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Jag använder min ipv4 som address

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det en adress som tillåter någon att ansluta till din server är frågan. Jag är nästan övertygad om att det är kärnfrågan här. Kolla med din ISP vad du har för IP. Fråga rakt ut om det är CGNAT eller Publik som man kan ansluta till.

EDIT:
Jag inser här att jag har blandat ihop lite folk och pratat med alla som det vore TS. Ber om ursäkt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

IP adressen du har skickat till dina vänner börjar den med 192.168.x.x ??

I ett nätverk har du flera IP adresser. En intern IP som börjar på 192.168.x.x och du har en extern. Det är den externa som dina vänner ska ansluta till.

Permalänk
Skrivet av dksomese:

IP adressen du har skickat till dina vänner börjar den med 192.168.x.x ??

I ett nätverk har du flera IP adresser. En intern IP som börjar på 192.168.x.x och du har en extern. Det är den externa som dina vänner ska ansluta till.

Ja den börjar på 192.168. Det funkar på min andra dator som inte är inloggad på samma dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Ja den börjar på 192.168. Det funkar på min andra dator som inte är inloggad på samma dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då har du fel IP!!

Du måste använda din Externa IP som du kan hitta på denna Hemsidan

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Okej då har du fel IP!!

Du måste använda din Externa IP som du kan hitta på denna Hemsidan

Men mina kompisar kommer ju in på min server som jag gör på min andra dator. Och då använder jag ipv4. För jag kommer ju in på servern med ipv4:an

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men mina kompisar kommer ju in på min server som jag gör på min andra dator. Och då använder jag ipv4. För jag kommer ju in på servern med ipv4:an

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker dom att komma in i ditt spel och lyckas med adressen 192.168.x.x så måste dom sitta kopplade till ditt LAN. Med den adressen så kommer dom inte åt din server utifrån.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Använd inte din 192.168, utan den IP:n som finns på whatsmyip.com att ansluta till (dina vänner alltså) så skall det funka.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Men mina kompisar kommer ju in på min server som jag gör på min andra dator. Och då använder jag ipv4. För jag kommer ju in på servern med ipv4:an

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter ni i samma hus och spelar så funkar en 192.168. ip adress men sitter ni i olika hus så ska inte 192.168 funka att ansluta till. Utan då behöver du använda den externa ip adressen därför öppnar man portarna i routern.

Din externa ip som dina kompisar behöver ansluta till hittar du här https://www.minip.nu/ Ip adressen du får upp är din egna unika ip

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Sitter ni i samma hus och spelar så funkar en 192.168. ip adress men sitter ni i olika hus så ska inte 192.168 funka att ansluta till. Utan då behöver du använda den externa ip adressen därför öppnar man portarna i routern.

Din externa ip som dina kompisar behöver ansluta till hittar du här https://www.minip.nu/ Ip adressen du får upp är din egna unika ip

Det har iallafall funkat med ipv4 (192.168) på min andra dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Det har iallafall funkat med ipv4 (192.168) på min andra dator

Skickades från m.sweclockers.com

Som alla redan har svarat

1) 192.168 är en privat/lokal adress för ditt hemnätverk , du får antingen sätta upp en VPN tunnel och låta alla ansluta till den "ungefär som att dom sitter på ditt privata nätverk" eller så måste alla koppla in sig fysiskt hemma hos dig om du nu enbart vill ju ut en 192.... adress

2) Vill du inte gå via en tunnel eller lokalt hemma hos dig behöver du skicka din publika adress till dom, kan dom inte ansluta till den behöver du antagligen i din router a) öppna porten, b) köra en portforward på den porten mot din privata adress (som kör minecraft servern) , fungerar inte det återkoppla vad du har gjort, vad som inte fungerar och vilken router/internetleverantör du har så kanske någon kan hjälpa dig ytterligare. (tänk även på att windows kan ha en brandvägg som blockar portar)