Alternativt användningsområde för en 36V/4A batteripack?

Permalänk
Medlem

Alternativt användningsområde för en 36V/4A batteripack?

Detta berör inte enhetsdatorer per se, mer allmänt DIY-projekt. Men-men.. Nå, har en gammal sliten hoverboard med ett batteripack på 36 volt/4Ah, eller totalt 144 Wh. Tillräckligt för att driva en RPi i 2-3 dygn, ladda en mobiltelefon typ 10 gånger om etc. Eftersom motorerna den tidigare drivit låg på 2x250W så betyder det att det kan skicka ut ordentligt med effekt också.

Men vet inte riktigt vad jag vill göra med den, någon som har några förslag? Den väger omkring ett kg så inget man stoppar i bakfickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Detta berör inte enhetsdatorer per se, mer allmänt DIY-projekt. Men-men.. Nå, har en gammal sliten hoverboard med ett batteripack på 36 volt/4Ah, eller totalt 144 Wh. Tillräckligt för att driva en RPi i 2-3 dygn, ladda en mobiltelefon typ 10 gånger om etc. Eftersom motorerna den tidigare drivit låg på 2x250W så betyder det att det kan skicka ut ordentligt med effekt också.

Men vet inte riktigt vad jag vill göra med den, någon som har några förslag? Den väger omkring ett kg så inget man stoppar i bakfickan.

Rerservbatteri till elcyckel, alternativt kan man bygga om en standardcykel om man köper motorhjul med kontroller o reglage från kina. Räckvidden borde bli nånstans 15-20 km med det batteriet i så fall.

En annan variant är att komplettera en 100W led-lampa för brutalbelysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Rerservbatteri till elcyckel, alternativt kan man bygga om en standardcykel om man köper motorhjul med kontroller o reglage från kina. Räckvidden borde bli nånstans 15-20 km med det batteriet i så fall.

Det var faktiskt min initiala tanke när jag köpte hoverboarden. Sedan insåg jag att det är värt de extra tusenlapparna att köpa något som man faktiskt kan lita och som kan tag mig 3-4 mil.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Mindre elfordon eller radiostyrda saker brukar generellt använda sig Litium-Polymer-batterier, vilka ofta är gjorda för att kunna pumpa mycket ström i litet format. Detta påverkar dock kapaciteten något om du jämför exempelvis ett Litium-Jon-batteri i samma storlek.

Kollar du på elcyklar eller elbilar så använder de sig ofta av många parallellkopplade Litium-Jon batterier då parallellkopplingen möjliggör den strömförsörjning som krävs samtidigt som de inte går miste om kapaciteten.

Så i ditt fall skulle jag nog spara batteriet för att använda till ett RC-plan eller någon liten Rpi-baserad robot. Klart att du skulle kunna driva endast Raspberryn på det men det vore lite som att fälla träd med dynamit IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyhyyh:

@hakro807: Klart att du skulle kunna driva endast Raspberryn på det men det vore lite som att fälla träd med dynamit IMO

Det smidiga är att batteriet redan är komplett med laddkretsarna på plats. Så enda som finns är en kontakt med en spänning på nominellt 36 volt. Om jag ville skulle jag kunna koppla in exempelvis en sådan här sak för att enkelt kunna få ut 12 volt som är betydligt mer användbart.

Tror faktiskt jag vet vad jag ska ha den till nu. Bygga portabel bygglampa. Med en tiowatts Led så kan man driva den i drygt tio timmar. Perfekt inför vintern.

Skickades från m.sweclockers.com